• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
شنبه 25 خرداد 1398
کد مطلب : 59472
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/RANq
+
-

شنبه سیاسی در حافظ و استانبول

امروز دماسنج بورس‌ها و بازار ارز، بر مبنای سیگنال‌های سیاسی دریافت‌شده از تحولات 2روز اخیر تنظیم خواهد شد

بازار سرمایه
شنبه سیاسی در حافظ و استانبول

به‌دنبال یک هفته واکنش مثبت بازار‌ها به سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران حال این پرسش مطرح است که با پایان یافتن این سفر، امروز، شنبه، بازارهای ارز و بورس‌های فعال ایران چه واکنشی به تحولات سیاسی 2روز اخیر نشان خواهند داد.
به گزارش همشهری، از 2هفته پیش که قیمت ارز کاهش یافت و بورس با صعود مواجه شد. در این مدت قیمت هر دلار آمریکا که در اردیبهشت‌ماه تا سطح 15هزار و 500تومان پیشروی کرده بود، به سطوح ابتدای سال رسید و حتی در برخی روز‌ها تا 12هزار و 700تومان هم عقب‌نشینی کرد. همزمان با این رویداد، شاخص بورس تهران هم وارد یک دور صعودی جدید شد و در این مدت 10هزار واحد رشد کرد. حال که سفر نخست‌وزیر ژاپن انجام شده، احتمالا ظرف چند روز آینده بازار‌ها به بخشی از این تحولات سیاسی واکنش نشان خواهند داد. اگرچه هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست ماحصل اقتصادی نشست‌های نخست‌وزیر ژاپن با مقامات ایران چه بوده و قضاوت در مورد اثرات این رویداد بسیار زود است، با این حال، بخش زیادی از معاملات واکنشی به تحولات سیاسی آخر هفته خواهد بود.
به‌طور معمول بازار‌های ارز و بورس واکنش‌هایی به تحولات نشان می‌دهند و اتفاقا واکنش آنها به این تحولات مربوط به آن بخش از لایه‌های پنهان سیاست است که از دید عموم پنهان می‌ماند. با این استدلال می‌توان گفت واکنش بازار‌های ارز و بورس در مبادلات امروز نشان خواهد داد که اثرات سیاسی تحولات چند روز اخیر در اقتصاد ایران چگونه خواهد بود اما سیاست‌های بلندمدت دولت جای این نگاه کوتاه‌مدت را خواهد گرفت.

تسلط بانک مرکزی بر بازار ارز
با وجود این و در شرایطی که هنوز برای قضاوت زود است، شایعات مبنی بر افزایش قیمت دلار افزایش یافته؛ با این حال عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی درباره تأثیر سفر آبه شینزو نخست‌وزیر ژاپن، بر نوسان بازار ارز گفت: متأسفانه در بازار ارز همیشه افرادی به‌دنبال بهره‌برداری از ابزارهای سیاسی برای برهم‌زدن ثبات بازار و ایجاد نوسان هستند، در اینجا باید یادآور شوم هیچ‌یک از بنیان‌های اقتصادی که تعیین‌کننده نرخ ارز است، تغییری نکرده و بانک مرکزی بر بازار مسلط است. از این‌رو اطمینان می‌دهم که از نظر مبانی اقتصادی مشکلی در تثبیت بازار اقتصادی نداریم.
او درباره اهداف اقتصادی سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران گفت: در دیداری که نخست‌وزیر ژاپن با رئیس‌جمهوری ایران داشت و بنده نیز حضور داشتم، درباره روابط دوجانبه، گسترش روابط اقتصادی و مالی میان 2کشور، سرمایه‌گذاری کشور ژاپن در بخش‌هایی از اقتصاد ایران نظیر بهداشت و محیط‌زیست بحث و گفت‌وگو شد.
همتی تأکید کرد: با روندی که برای صادرات غیرنفتی و نیز راه‌هایی که برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی پیدا کرده‌ایم، این مسائل را پشت سر خواهیم گذاشت. حال باید منتظر ماند و دید آیا صحبت‌های رئیس‌کل بانک مرکزی به‌ معنای مداخله نهادهای سیاستگذار بازار ارز در روندهای قیمتی امروز در چهارراه استانبول است یا خیر.

واکنش بورس
مهم‌ترین بازاری که در کنار بازار ارز به تحولات سیاسی واکنش نشان می‌دهد بازار سهام است و مبادلات امروز زیر پل حافظ، محل استقرار بورس تهران، پیامی به فعالان عرصه سیاست خواهد داشت. در همین رابطه سلمان نصیرزاده از کارشناسان بازار سرمایه گفت: مهم‌ترین اتفاق هفته قبل سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران این بود که خوشبینی خاصی را در بازار ایجاد و زمینه صعود شاخص بورس را فراهم کرده بود.
او افزود: ممکن است به‌دلیل مطرح شدن برخی از مذاکرات مثبت سیاسی در 2روز پایانی هفته گذشته زمینه صعود شاخص در بازار روز شنبه فراهم شود و یا به‌دلیل محقق نشدن مسائلی که بازار انتظار آن را ندارد روند معاملات منفی و میزان عرضه شدت پیدا کند.
نصیرزاده با بیان اینکه روند معاملات بورس همیشه در روز شنبه متفاوت‌تر از بازار روز چهارشنبه است ادامه داد: در روز چهارشنبه حجم تقاضا از عرضه پیشی گرفت و این موضوع از مسائل سیاسی نشأت می‌گرفت؛ درحالی‌که قیمت‌های جهانی و نرخ ارز تغییر چندانی را تجربه نکرد و به‌نظر می‌رسد روند بازار در طول امروز، متفاوت از روند هفته قبل باشد. او اضافه کرد: آن دسته از معامله‌گران که محافظه‌کار‌تر هستند، در بازار روز چهارشنبه برای خرید صبوری کردند اما بخشی از کسانی که ترس از اتفاقات آخر هفته داشتند، نسبت به عرضه سهام خود اقدام کردند.
حالا باید به انتظار نشست و دید برنده بازارها در طول معاملات امروز چه کسانی هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید