• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 11 بهمن 1396
کد مطلب : 5820
+
-

عراقچی: نابودی برجام بحران‌های منطقه را پیچیده می‌کند

موضع ایران قاطع و روشن است؛ برجام نه مذاکره مجدد می‌شود و نه الحاقیه‌ای به آن اضافه می‌شود

برجام
عراقچی: نابودی برجام بحران‌های منطقه را پیچیده می‌کند

 

سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت: از بین رفتن برجام می‌تواند به بحران‌های پیچیده ختم شود؛ به‌ویژه برای اروپایی‌ها که امنیت‌شان به امنیت غرب آسیا گره خورده است

به گزارش ایسنا، سیدعباس عراقچی در سخنانی که در برنامه «جهان‌آرا» در شبکه افق تلویزیون پخش شد در پاسخ به سؤالات مجری درباره آینده برجام به نامه‌ای که 47سناتور آمریکایی اسفند سال 93منتشر کرده و مدعی شدند رئیس‌جمهور بعدی آمریکا با یک حرکت قلم می‌تواند برجام را لغو کند، اشاره کرد و گفت: الان یک‌سال است که ترامپ می‌خواهد برجام را پاره کند و از بین ببرد اما نمی‌تواند. هزینه پاره‌کردن برجام این است که باید قطعنامه 2231 را نیز همراه با برجام پاره کند و اتفاقا این قطعنامه برای این بود که رئیس‌جمهور آمریکا به راحتی نتواند از برجام خارج شود. از این‌رو ترامپ الان می‌داند که خروج از برجام هزینه‌بردار است.

مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کشورمان گفت: آرزوی ترامپ این است که ایران خودش از برجام خارج شود و هزینه پاره کردن برجام را بدهد اما یک هوشیاری در داخل کشور مانع از تحقق آرزوی ترامپ شد. وی با اشاره به اینکه ترامپ سعی کرد از طریق اروپایی‌ها، کنگره و مجددا اروپا برجام را لغو کند اما در این کار ناتوان بود درباره مواضع اروپایی‌ها در قبال برجام و مقاومت در برابر ترامپ گفت: اینکه اروپایی‌ها در آینده چه تصمیمی می‌گیرند مشخص نیست اما مواضع آنها تا‌کنون خوب بوده است.

عراقچی در ادامه گفت: موضع ما قاطع و روشن است که برجام نه مذاکره مجدد می‌شود و نه الحاقیه‌ای به آن اضافه می‌شود و نه به هیچ موضوع دیگری ربط دارد.

 

 

درباره برجام مذاکره مجددی نداریم

 

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به اصرار مجری برنامه که پرسید برای مکمل برجام گفت‌وگویی نمی‌کنید، گفت: گفت‌وگو نخواهیم کرد. این مسئله مربوط به آینده است اما الان گفت‌وگو نکرده و نمی‌کنیم؛ اما اینکه نظام در هر مقطع به مصلحت خود چه تصمیمی می‌گیرد، اصلا مربوط به من نیست؛ بنابراین موضع ما روشن و منطقی است که درباره برجام هیچ مذاکره مجددی نداریم. درباره مکمل برجام و ارتباط دادن به مسائل موشکی یا منطقه‌ای هم هیچ بحثی نداریم.

مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با تأکید بر اینکه بین مواضع اروپایی‌ها و آمریکا باید تفاوت قائل شویم، اظهارداشت: اروپا در بحث حقوق بشر، تروریسم، برنامه موشکی و هسته‌ای با ما اختلاف نظر دارند و در برجام تنها موضوع هسته‌ای حل شد. اروپایی‌ها نسبت به برنامه موشکی ما مسئله دارند؛ به‌ویژه اگر برد موشک‌های ما قاره‌پیما شود تهدید امنیتی اروپا هم می‌شود.

وی گفت: اروپایی‌ها تا الان این تفکیک را رعایت کردند اما نگرانی‌هایی با ایران دارند که در جای خود معتقدند باید بحث شود که تا الان هم ما در این موارد صحبت نکردیم و ما امیدواریم اروپایی‌ها در این موضع خود بمانند.

 

 

ترامپ دفعه قبل هم گفت بار آخر است

 

عراقچی در پاسخ به این پرسش که 3‌ماه آینده چه می‌شود، گفت: ترامپ دفعه قبل هم گفت که بار آخر است و اگر از برجام خارج شود، برجامی دیگر در کار نخواهد بود و برای همه سناریوها آمادگی داریم. چند سناریو داریم و در هیأت نظارت هم بحث شده است. حتی اگر ترامپ در برجام باقی بماند اما بخواهد به این رفتارش ادامه دهد که بعید است بعد از این 4‌ماه دیگر کسی به فضاسازی او وقعی بگذارد.

او درباره هزینه‌های ترامپ به‌خاطر خروج یک‌جانبه‌اش از برجام گفت: آنها می‌دانند که برجام نقش مهمی در منطقه غرب آسیا دارد و با خارج شدن از آن یک بحران جدید به پیچیدگی بحران هسته‌ای به آن اضافه می‌شود و حتما منطقه امن‌تری نخواهیم داشت. برجام یکی از بحران‌های منطقه را مدیریت کرد و اگر نباشد می‌تواند به بحران‌های پیچیده ختم شود؛ به‌ویژه برای اروپایی‌ها که امنیت‌شان به امنیت غرب آسیا گره خورده است.

وی در بخش دیگری در رابطه با ضرورت تمدید تعلیق تحریم‌های کنگره هر 3‌ماه یک‌بار و وارد کردن شوک به جامعه سیاسی و اقتصادی ایران اظهار کرد: رئیس‌جمهور آمریکا نمی‌تواند به‌طور کلی قوانین کنگره را لغو کند بلکه هر 120 یا 180 روز این تعلیق انجام می‌شود و در برجام هم این مسئله آمده است که رئیس‌جمهور آمریکا متعهد شده که قوانین کنگره درباره ایران مرتبط با برجام را تعلیق کند و اگر نکند نقض برجام است؛ کاری که تا الان انجام شده است و مشکلی در این مسئله وجود ندارد.

 

 

 

ماجرای آب سنگین و غرور ملی

 

عراقچی در بخشی از گفت‌وگوی خود با مجری شبکه افق به ماجرای رآکتور اراک و بازطراحی آن اشاره کرد و گفت: آمریکا و اروپا ماه‌ها تلاش کردند که ما را قانع کنند اراک را جمع کنیم و پیشنهاد دادند یک رآکتور پیشرفته آب سنگین و مدرن برایتان می‌سازیم و حتی 130 میلیون دلار هم که هزینه آن است، می‌پردازیم ولی ما قبول نکردیم. دوباره پیشنهاد دادند اراک ترکیبی از رآکتور آب سبک و آب سنگین شود اما متخصصان ما بعد از مطالعه گفتند که آب سنگین از این طراحی بیرون نمی‌آید و در مقابل متخصصان ما پیشنهاد یک طراحی را دادند که میزان آب سنگینش پایین می‌آید اما ماهیتش تغییر نمی‌کند که آمریکایی‌ها گفتند شما بلد نیستید اما ما طراحی کردیم و در چندین جلسه بحث کردند و بالاخره اعتراف کردند که این طراحی قابل‌قبول است و من آن جلسه را یادم نمی‌رود که چقدر غرورانگیز بود. متأسفانه هر چند ما در مذاکرات و تحقق خواستمان در رابطه با آب سنگین موفق بودیم اما در جنگ رسانه‌ای به آمریکایی‌ها باختیم و آقای کری در مصاحبه‌ای اعلام کردند، هرچند قبول کردیم که آب سنگین باشد اما قرار شد در آن بتن ریخته شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید