• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 19 خرداد 1398
کد مطلب : 57979
+
-

همشهری از روند بازسازی ساختمان تئاترشهر گزارش می‌دهد

کارگران همچنان در تئاترشهر

کارگران همچنان در تئاترشهر

فهیمه پناه‌آذر/روزنامه‌نگار

12سال است که مجموعه تئاترشهر به‌خاطر ساخت‌وسازهای پیرامونی، فرسودگی تاسیسات برق و آب و... برای تماشاگران و هنرمندان به یک تهدید تبدیل شده است. در تمام این یک دهه، بازسازی و مقاوم‌سازی‌ تئاترشهر در دستور کار مدیران وقت مرکز هنرهای نمایشی و مجموعه تئاترشهر قرار گرفت و داستان بازسازی این مجموعه در سال86 آغاز شد.  هنگام شروع این بازسازی مهرداد رایانی‌مخصوص، مدیریت تئاترشهر را برعهده داشت و حسین پارسایی سکان مرکز هنرهای نمایشی را در دست داشت. در این سال‌ها علاوه بر مهرداد رایانی، بیش از 5 مدیر به مجموعه آمده و رفته‌اند و هنوز بازسازی این مجموعه 52ساله که ثبت ملی شده به پایان نرسیده است.

جایگزینی صندلی‌های سنگلج، برق‌کشی و تعویض لوله‌ها
مهرداد رایانی‌مخصوص درباره پروسه بازسازی این مجموعه در سال 86 با اشاره به این نکته که در هر دوره‌ای بازسازی مربوط به تئاترشهر برعهده مدیریت مجموعه نیست و دفتر طرح‌های عمرانی وزارت ارشاد این کار را انجام می‌دهد، به همشهری می‌گوید: «در آن زمان با توجه به مشکلات مجموعه، فرسودگی‌ها آنقدر زیاد بود که برای تماشاگران و هنرمندان تهدید محسوب می‌شد. آن زمان تصمیم بر بازسازی تئاترشهر گرفته شد. قرار بود بهروز غریب‌پور کار را انجام دهد اما ناگهان نظر بر این شد که دفتر طرح‌های عمرانی کار کند و این دفتر برای انجام کارهای مطالعاتی 6‌ماه وقت خواست اما با توجه به مشکلات عدیده مجموعه، کار به بنیاد رودکی سپرده شد. آن زمان خاطرم هست روی سن، ‌سن گردون و کفپوش‌های تالار اصلی کار شد و صندلی‌های تالار اصلی کنده، ترمیم و نصب شدند. کف سالن انتظار هم که موکت بود کنده شد اما دیگر آن را موکت نکردند و همین موضوع مشکلات آکوستیک را به‌وجود آورد که همچنان ادامه دارد.» 

انجام برخی از کارها ضرورتی نداشت
وی ادامه می‌دهد: «در آن زمان تمام برق‌کشی‌های مجموعه بار دیگر انجام شد و همه لوله‌ها و فاضلاب‌های مرتبط با مجموعه تغییر کرد. آن زمان صندلی‌های تماشاخانه سنگلج را عوض کرده بودند و صندلی‌های قبلی در انبار بود و با توجه به کمبود بودجه صندلی‌های سنگلج را برای چهارسو، سایه و قشقایی آورده و نصب کردند. خیلی اصرار داشتم به جای تغییر صندلی و کندن کفپوش‌ها، پروژکتور و سخت‌افزارهای دیگر را تهیه ‌کنند که در نهایت این کار صورت نگرفت.» با این حال رایانی درباره صندلی‌های قشقایی که 2سال پیش باز عوض شدند، می‌گوید: «به‌نظرم نیازی به تغییر و تعویض کفپوش‌ها نبود و حتی یک‌سری کارها بار دیگر انجام شد که نمی‌دانم علتش چه بود.

بودجه‌هایی که به پای بازسازی ریخته شد
بعد از مهرداد رایانی در دوران مدیریت محمد حیدری و بعد سیدصادق موسوی بازسازی‌های دیگر انجام شد و سپس در دوره مدیریت اتابک نادری بر تئاترشهر نیز بار دیگر سالن اصلی برای بازسازی تعطیل شد و اتابک نادری بعد از چند‌ماه از آغاز بازسازی استعفا کرد و پریسا مقتدی سکان مدیریت مجموعه را در دست گرفت و حالا زمان از 3ماه تعطیلی سالن اصلی به 6‌ماه رسید و در نهایت به‌دلیل نبود بودجه سالن اصلی بلاتکلیف ماند؛ بلاتکلیفی که تا به امروز به‌خاطر عدم‌تخصیص بودجه و به زعم بسیاری از کارشناسان به‌دلیل عدم‌کارشناسی و مدیریت واحد به درازا کشیده است. ناگفته نماند در هر بازسازی که صورت می‌گرفت هزینه‌های یک تا 2میلیارد تومانی به آن اختصاص می‌یافت و در نهایت عنوان شد 10میلیارد تومان بودجه لازم است تا سالن اصلی به‌صورت کامل بازسازی و ماشینری آن تعویض شود.

یک اولویت 5میلیارد تومانی
بعد از 12سال، ماجرای سالن اصلی مجموعه تئاترشهر و بازسازی ماشینری، تعویض صندلی‌ها، بهبود وضعیت آکوستیک سالن، نوسازی امکانات نور و صدای آن به مدیریت سعید اسدی رسیده است و وی در این‌باره به همشهری می‌گوید: «از سال‌های پیش، اولویت برای بازسازی تئاترشهر و مشکلات بخش موتوری و ماشینری وجود داشت. در سال 96 بودجه 5میلیارد تومانی مصوب شد و در نهایت این بودجه با شرایطی به سال97 منتقل شد و هنگامی که مسئولیت را پذیرفتم این بودجه مصوب شده و پیمانکاری تعیین شد تا ماشینری سالن اصلی را اصلاح کند.» اسدی با بیان این مطلب که پیمانکار تعیین شده از شرکت دانش‌بنیان ایرانی بوده و از آذر‌ماه سال گذشته کار خود را شروع کردند و کارها حین اجرای نمایش‌ها انجام می‌شد اما پیمانکار یک زمانی خواستند تا سالن در اختیار آنها قرار گیرد و به همین دلیل با توجه به جدول اجرای نمایش‌ها نیمه دوم اردیبهشت امسال برای انجام کار تعیین و در نهایت کارها طبق برنامه‌ریزی انجام می‌شود.»

کارها به‌صورت کامل تمام نمی‌شود
اسدی در پاسخ به این سؤال که آیا تمام کارهای بازسازی و ماشینری سالن اصلی به پایان می‌رسد، یادآور می‌شود: «عنوان قرارداد ماشینری است و کار دیگر تعویض صندلی‌های سالن اصلی است. برای حفظ اصالت این سالن، صندلی‌هایی طراحی شده و همزمان با ساخت در ایران قرار است نصب صندلی‌ها انجام شود. البته ناگفته نماند قرارداد صندلی‌ها از پیش بود که قرار بود از کشور دیگر بیاورند که صورت نگرفت و حالا تولید می‌شود.» 
اسدی عنوان می‌کند که سالن اصلی کارهای دیگر هم دارد؛ از مشاور طرح‌های عمرانی گرفته تا بحث آکوستیک. البته بخش بازسازی پشت صحنه سالن نمایش نیز مانده که منتظر بودجه هستیم.

قراردادی که بیش از 5میلیارد تومان شد
وی درباره بودجه نیز می‌گوید: «ماشینری پیش از این حدود ۵‌میلیارد هزینه داشت، ولی حالا با توجه به اینکه نیازهای دیگری هم باید برطرف شود، عملاً قراردادش ۶ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان است که اعتبار آن را درنظر گرفته‌ایم. امور دیگری هم باید در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر انجام شود که اعتبار درنظر گرفته شده پاسخگوی آنها نیست و باید با مشخص شدن اعتبارهای سال۹۸ آنها را انجام دهیم.» با همه این فراز و نشیب‌ها و صحبت‌های مدیران به‌نظر می‌رسد قصه بازسازی تئاترشهر که زمانی قلب تپنده تئاتر ایران بوده، تمام نمی‌شود و هنوز زمان لازم است تا این بازسازی به‌طور کامل و بعد از 12سال به پایان برسد.


مشکلات چهارسو و قشقایی

این مدیر درباره سالن‌های دیگر مجموعه نیز می‌گوید: «سالن‌های دیگر هم در برنامه بازسازی قرار دارند اما همانطور که گفتم کارها براساس اولویت پیش می‌رود. یکی از مشکلاتی که وجود دارد اتمام بازسازی سالن قشقایی و لابی این سالن است. از دیگر مسائل تعمیر رختکن و اتاق گریم چهارسوست. البته کاری که انجام می‌شود تعویض صندلی‌های چهارسو بوده که غیرقابل استفاده است و در حال تعویض آن هستیم.»
با توجه به صحبت‌های اسدی و نیاز به زمان 4ماهه برای ماشینری و تعویض صندلی‌های سالن اصلی، سرپرست دفتر طرح‌های عمرانی وزارت ارشاد نیز به مهر گفته: «هم‌اکنون ۲ قرارداد کاری برای سالن اصلی داریم که یکی از آنها بخش ماشینری است که برخی امور آن پیش‌تر انجام شده بود، ولی بحث ما برای بازسازی کلی ماشینری سالن اصلی این بود که باید سالن ۳‌ماه تعطیل شود؛ زیرا روی صحنه باید کار می‌شد. رئیس مجموعه تئاتر شهر زمانی را که به ما داد ۱۵ اردیبهشت سال‌جاری بود؛ زیرا جدول اجراها از قبل بسته شده بود. عملاً از ۱۵ اردیبهشت سالن به ما تحویل داده شد و قرار است طی ۳‌ماه ماشینری سالن اصلی نصب و کار آن تمام شود. بحث دیگری که داریم، بحث صندلی‌های سالن اصلی است که سفارش خرید آنها انجام شده و تلاش‌مان بر این است که طی ۳ تا ۴‌ماه صندلی‌های جدید نیز نصب شوند. این صندلی‌ها براساس قالب سالن اصلی سفارش داده شده‌اند تا به هویت سالن هم آسیبی نرسد.» البته نوروزی عنوان کرده که سالن اصلی کارهای دیگری هم دارد که ما برای آنها هنوز قراردادی نداریم و باید این دو قرارداد را با توجه به اعتبارهایی که داریم اجرایی کنیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید