• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 11 بهمن 1396
کد مطلب : 5770
+
-

کرایه‌های نجومی درمسیر فرودگاه

3روز از بارش برف در پایتخت گذشته، همه معابر شهری باز هستند و تردد خودروها، به‌جز در مناطق پرترافیک شهر، مشکل خاصی ندارد، اما نرخ‌شکنی کرایه‌ها، به‌ویژه برای مقاصد پرتقاضا هنوز ادامه دارد. پرس‌وجوی همشهری از مسافران شهری نشان می‌دهد دیروز همچنان بازار مسافربرهای دربستی در ساعات اولیه صبح داغ بوده و بالاترین مبلغی که به‌عنوان کرایه برای یک مسیر در شهر تهران پرداخت شده 600هزار تومان بوده است.

 

افزایش 10برابری کرایه یک مسیر خاص

 یکی از مسافران فرودگاه امام به همشهری می‌گوید: برای مسیر سیدخندان تا فرودگاه، به‌صورت توافقی 600هزار تومان کرایه پرداخته؛ مسیری که حدود 60کیلومتر طول دارد و کرایه آن در شرایط عادی حدود 60هزار تومان است. او خود را از مسافران پرواز استانبول ساعت9:30 معرفی می‌کند. مسافران دیگری نیز در فرودگاه امام حضور دارند که کرایه‌هایی بین 100 تا 500هزارتومان برای رسیدن به پرواز پرداخته‌اند که همه آنها به‌صورت توافقی و البته از روی ناچاری بوده است. مسافربرها نیز دلایلی برای توجیه بالا بردن کرایه دارند. یکی از آنها مسافت حدود 90کیلومتری کرج تا فرودگاه امام خمینی را با مبلغ 450هزار تومان طی کرده و معتقد است کرایه‌ای غیرمنصفانه نیست. او می‌گوید: وضع جاده‌ها به‌خصوص آزادراه تهران قم به‌قدری خراب است که حتی وزیر راه از مردم خواسته تا حد امکان وارد آن نشوند. از طرف دیگر به‌دلیل کاهش شدید پروازها، رانندگان مجبورند یا به‌صورت خالی به شهر برگردند یا ساعات زیادی را برای پیدا کردن مسافر در انتظار بمانند؛ پس باید کرایه بیشتری از مسافر خود بگیرند. این راننده از کرج تا فرودگاه امام حدود 2ساعت در راه بوده و به‌ازای هر ساعت 225هزار تومان گرفته است.

در شب‌های اخیر، یخبندان شبانه و همچنین کاهش تقاضای سفر به فرودگاه امام خمینی به‌واسطه کم‌شدن تعداد پروازهای خروجی، کاهش تردد خودرو از تهران به فرودگاه را در پی داشته و منجر به شکل‌گیری بازار سیاه تاکسی در فرودگاه امام به‌ویژه در دوشنبه‌شب شده است. پس از عملیاتی شدن فرودگاه امام از حوالی ظهر دوشنبه، بخش زیادی از مسافرانی که پروازهایشان لغو شده بود به امید برقرار شدن پرواز عازم فرودگاه شدند اما باز هم بسیاری از پروازها برقرار نشد و مسافران مجبور به عزیمت دوباره به تهران شدند اما کمبود تاکسی باعث شد صف طولانی مسافران خروجی در این فرودگاه شکل بگیرد. یکی از رانندگان خطوط تاکسی فرودگاه در گفت‌وگو با همشهری، کرایه قانونی مسیر فرودگاه امام- تهران را حدود 75هزار تومان اعلام می‌کند و می‌گوید: دوشنبه‌شب پس از تعطیلی مترو، با افزایش تعداد مسافران تهران و کاهش تاکسی‌های فرودگاه و حتی مسافربرهای شخصی، بسیاری از مردم مجبور شدند یا قید رفتن به شهر را بزنند یا در صف تاکسی بایستند. به گفته او در این وضعیت به‌دلیل نظارتی که بر تاکسی فرودگاه وجود دارد، معدود تاکسی‌های موجود، باید مسافران را به همان بهای قانونی جابه‌جا می‌کردند اما در مواردی کرایه‌ها افزایش داشته و حتی خودروهای متفرقه مبلغ را چندبرابر افزایش داده‌اند. دیروز، مسئولان سازمان هواپیمایی در واکنش به اخبار منتشر شده از افزایش نرخ کرایه تاکسی‌های فرودگاه، ضمن عذرخواهی از مردم، پیگیری افزایش کرایه‌ها به‌شرط شکایت مسافران را وعده دادند. یکی از رانندگان تاکسی اینترنتی نیز به خبرنگار ما می‌گوید دوشنبه‌شب از طرف شرکت متبوع خود پیامی مبنی بر افزایش تقاضای سفر در فرودگاه امام دریافت کرده است. به گفته او، رانندگانی که برای گرفتن مسافر به فرودگاه می‌رفتند تخفیف‌هایی می‌گرفتند اما بسیاری از رانندگان حاضر نبودند بدون مسافر به فرودگاه بروند. او می‌گوید کرایه این مسیر با تاکسی اینترنتی پس از افزایش 25درصدی مربوط به بارش برف، 60هزار تومان است.

 

رزرو تاکسی فرودگاه مسدود شد

بررسی‌های خبرنگار همشهری نشان می‌دهد، همزمان با بارش برف در پایتخت و بروز اختلال در حمل مسافر، سامانه رزرو تاکسی‌های فرودگاه تا شامگاه پنجشنبه 12بهمن مسدود شده است. البته در شامگاه دیروز، تعداد زیادی تاکسی در فرودگاه وجود داشت. مسافران ورودی نیز کرایه پرداختی برای رسیدن به فرودگاه را حدود 60 تا 100هزار تومان اعلام می‌کردند که قابل‌قبول است اما به عقیده رانندگان تاکسی، باز هم این احتمال وجود دارد که با لغو برخی پروازها، دوباره تاکسی کمیاب شود. البته دیشب، شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با صدور اطلاعیه‌ای، خدمات‌رسانی به مسافران فرودگاه امام خمینی را تا ساعت۲۴ افزایش داد که می‌تواند تا حدی از شکل‌گیری دوباره بازار سیاه مسافربرها جلوگیری کند.

 

   بارش برف کرایه‌ها را داغ کرد

 

شواهد امر حاکی از این است که از نخستین دقایق بارش برف سنگین در پایتخت، با مختل شدن تردد خودروها در اغلب معابر شهری و انباشت مسافر، بازهم سنت دربستی‌شدن در روزهای برفی و بارانی، توسط برخی از تاکسی‌ها و مسافربرهای شخصی احیا شد، آن‌هم با کرایه‌هایی که اغلب نسبت به کرایه روزهای عادی بین 50 تا 100درصد افزایش نشان می‌داد. در این وضعیت تاکسی‌های اینترنتی نیز هزینه سفر را 50 درصد افزایش دادند. در دو روز پس از بارش برف نیز در ساعات ابتدایی روز، در برخی مناطق شهری،کمبود خودروهای مسافربر اعم از اتوبوس واحد، تاکسی و شخصی، بازهم بازار مسافربرهای دربستی را داغ کرد و کرایه‌ها نیز بالا ماند. در این دو روز تاکسی‌های اینترنتی نیز با افزایش 25تا50درصدی نسبت به ارائه سرویس به مشتریان خود اقدام کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید