• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 2 خرداد 1398
کد مطلب : 56723
+
-

درآستانه یکسالگی استعفای نوبخت

دولت صاحب سخنگو می‌شود

 دولت نمی‌خواهد سخنگو نداشتنش یکساله شود. 11ماه پس از آخرین نشست خبری سخنگوی سابق دولت، رئیس دفتر رئیس‌جمهور از انتخاب یک گزینه برای سخنگویی خبر داد. انتخاب سخنگوی جدید از همان سال گذشته مستقیم زیرنظر محمود واعظی دنبال شد. او روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیأت دولت در پاسخ به سؤالات خبرنگاران گفت: «یک نفر انتخاب شده و بعد از ملاقات او با رئیس‌جمهور، درباره معرفی او تصمیم‌گیری می‌شود.» به گفته واعظی، «آخر هفته سخنگوی منتخب با رئیس‌جمهور جلسه دارد و احتمالا مورد نظر رئیس‌جمهور قرار می‌گیرد. او فعلا در حال ارائه برنامه است.» این دیدار به‌احتمال زیاد پنجشنبه(امروز) برگزار می‌شود و سخنگوی جدید تا دوشنبه هفته آینده معرفی خواهد شد.
تیرماه سال گذشته محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در بحبوحه التهابات اقتصادی و گرانی‌های ارز و طلای کشور از مسئولیت سخنگویی دولت خداحافظی کرد. سه‌شنبه ۲۶ تیر۹۷ آخرین نشست مطبوعاتی سخنگوی دولت با حضور خبرنگاران برگزار شد و پس از آن محمدباقر نوبخت نهم مردادماه توییت کرد که درخواست مکررش موافقت رئیس‌جمهور را به همراه داشته است. این در حالی بود که برخی محافل سیاسی استعفای نوبخت از هر 2مسئولیت تحت فشارها و انتقادات از تیم اقتصادی دولت در سال97را مطرح کرده بودند که درنهایت رئیس‌جمهور استعفا از سخنگویی را قبول می‌کند.  وزرا و معاونان رئیس‌جمهور اگرچه طی سال گذشته به توصیه رئیس‌جمهور سعی کردند خلأ حضور سخنگو را با ارتباطات رسانه‌ای بیشتر خودشان جبران کنند، اما ظاهرا این استثنا تبدیل به یک قاعده نشد و دولت همچنان به استفاده از ظرفیت سخنگویی باور دارد. وجه سیاسی نشست خبری سخنگویان دولت‌ها در ادوار مختلف متمایز از سایر ارتباطات رسانه‌ای دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها بوده است. 

 گزینه‌های مطرح؛  ربیعی گزینه نخست
چهره‌های نزدیک به دفتر رئیس‌جمهور بیشترین شانس را در انتخاب شدن به‌عنوان سخنگویی دولت دارند. در اکثر برنامه‌های افطاری‌ماه رمضان امسال رئیس‌جمهور با گروه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی، برخی چهره‌های غیررسمی حضور پررنگی دارند و تصاویر آنان مشاهده می‌شود، ازجمله علی ربیعی، وزیر سابق تأمین اجتماعی، کار و رفاه اجتماعی و علی جنتی وزیر پیشین وزارت ارشاد و فرهنگ در دولت تدبیر و امید. ربیعی 17مردادماه سال گذشته از سوی مجلس استیضاح شد و از وزارت کار خداحافظی کرد. با این حال وجه تئوریک، سخنوری و پشتیبان او از مجموعه سیاست‌های دولت تدبیروامید نام او را به‌عنوان گزینه نخست سخنگویی مطرح کرد. او بعدها آنچنان که خودش توضیح داد مسئولیت ارتباط دولت با طیف‌های مختلف اجتماعی و سیاسی را برعهده گرفت. ایفای چنین نقشی بعید نیست به مسئولیتش در سخنگویی دولت و ساختمان کوثر ریاست‌جمهوری پیوند بخورد. او سال گذشته در جریان جلسه استیضاح خود در مجلس درباره مشی پاسخگویی خود گفته بود: «من امروز خارج از 10بند استیضاح مورد پرسش قرار گرفتم. به من گفتند شام معاویه و یزید می‌دهم، به من گفتند دروغگو، به من گفتند گریه می‌کند، گریه ذات من است ارث من است بغض می‌کنم می‌گویند چرا گریه کرد امروز به من همه‌‌چیز گفتند اشکال ندارد من با این وضع به همه سؤالات پاسخ می‌دهم اما موظفم براساس قانون اساسی به مواردی که به استیضاح مربوط است پاسخگو باشم و وارد هیچ حاشیه‌ای نشوم.»

گزینه دوم؛ رئیس دفتر سابق
محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور و رئیس دفتر سابق رئیس‌جمهور طی ماه‌های اخیر ارتباطات به نسبت گسترده‌تری با خبرنگاران رسانه‌های مختلف برقرار کرد و پاسخگوی سؤالات آنان درخصوص سیاست‌های اقتصادی دولت بوده است. مسئولیت سابق او در جایی که امروز واعظی بر آن تکیه زده است، احتمال معرفی‌اش به‌عنوان سخنگوی دولت را هم افزایش داده است. او فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد از دانشگاه جورج واشنگتن و چهره‌ای میانه‌رو و شناخته شده است که در بیشتر دولت‌های جمهوری اسلامی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حضور داشته است. 

سخنگو از کمیته ملی المپیک می‌آید؟
 رضا صالحی‌امیری چهره دیگر پرمسئولیت دولت روحانی بوده است. او یک‌بار برای تصدی وزارت ورزش و جوانان و بار دیگر برای تصدی وزارت فرهنگ به مجلس معرفی شد که درنهایت با مسئولیت او در وزارت فرهنگ موافقت شد.  صالحی‌امیری هم‌اکنون ریاست کمیته ملی المپیک را برعهده دارد. او در دولت نخست روحانی و قبل از مقام وزارت، ریاست کتابخانه ملی را نیز برعهده داشت و همان ابتدای تشکیل دولت یازدهم به‌عنوان سرپرست وزارت ورزش و جوانان مشغول به‌کار بود. اضافه شدن منصب سخنگویی به فهرست این عناوین نیز دور از ذهن نخواهد بود. گزینه‌های خارج از حلقه یاران دولت شانس کمتری در گمانه‌زنی‌ها داشته‌اند، با این حال گزارش برخی لابی‌های چهره‌های خارج از مجموعه دولت نیز به فهرست گمانه‌زنی‌ها اضافه شده است. در دیدار رمضانی فعالان سیاسی با رئیس‌جمهور چهره‌های مختلفی حضور داشتند که ظاهرا یکی از آنان به‌عنوان گزینه سخنگویی نیز مطرح شده است. فیاض زاهد ظاهرا گزینه اصلاح‌طلبان برای تصدی مسئولیت سخنگویی دولت را نمایندگی می‌کند. این عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد تحصیلات تاریخ در مقطع دکتری دارد و گفت‌وگوهای رسانه‌ای وی نیز حول تحلیل‌های جامعه‌شناسی سیاسی بوده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید