• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
دو شنبه 9 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54067
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/MPM3
+
-

پایش اجتماعی ملاک تصمیم گیری مدیریت شهری

نشست نقد و بررسی طرح مرتبط با پایش اجتماعی تهران با حضور مدیران و کارشناسان برگزار شد

گزارش2
پایش اجتماعی ملاک تصمیم گیری مدیریت شهری

مجید جباری/خبرنگار

معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران قرار است بزرگترین طرح پایش اجتماعی شهر تهران را طبق ماده 67 قانون سوم توسعه در سال جاری انجام دهد.طرحی که قرار است مبنای هرگونه تصمیم گیری در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی پایتخت طی سال‌های آینده باشد.   

در همین راستا ، دیروز صبح نخستین جلسه از سلسله نشست‌های نقد و بررسی طرح‌های مرتبط با پایش اجتماعی شهر تهران، با عنوان«پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های شهروندان تهرانی» از سوی دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و با حضور دکتر آرش نصراصفهانی، دکترعبدالعلی رضایی و دکتر علی جنادله و جمعی از مدیران و کارشناسان این حوزه، در معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد. 

محمدرضا اسکندری، رئیس اداره پایش اجتماعی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در تشریح این نشست و دستاوردهای آن گفت: طرح «پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های شهروندان تهرانی» در سال 89 انجام شد اما بنا به دلایلی این طرح مسکوت مانده و هیچ کاری در 9 سال اخیر در این زمینه صورت نگرفت. اما با توجه به الزام شورای اسلامی شهر تهران در برنامه سوم توسعه پایتخت قرار شد که موج دوم این پیمایش بزرگ در سال 98 انجام شود.  
او ادامه داد: در نتیجه قرار شد که اقدامات قدرتمند گذشته که قابلیت نقد و بررسی را دارد و می تواند پایه ای برای پایش اجتماعی باشد را در چندین جلسه نقد و بررسی کنیم.از این رو دیروز یکشنبه نخستین جلسه نقد و بررسی پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های شهروندان تهرانی برگزار شد تا پس از بررسی این طرح، ایرادات و نقاط قوت و ضعف آن را ارائه کنند. 

اسکندری با اعلام این که این سلسله نشست‌ها در 6 نشست دیگر ادامه خواهد داشت، بیان کرد: در هر یک از این جلسات نقد و بررسی، که طی دو هفته آینده برگزار خواهد شد، همه مشکلات و ایرادات موجود در پیمایش‌های قبلی احصا می شود و همه این موارد به طور کاملا مدون در اختیار کمیته‌های تخصصی و اجرایی طرح پایش اجتماعی پایتخت قرار خواهد گرفت. از سوی دیگر پس از نقد و بررسی کارهای پیشین پرسشنامه پیمایش جدید تهیه خواهد شد. 
او گفت: همچنین ما اکنون روش نمونه‌گیری که در طرح‌های مختلف صحتش مورد تایید قرار گرفته است را اختیار داریم که پس از به روز شدن با اطلاعات جمعیتی سال 1395، گردآوری داده‌ها را بر اساس آن انجام خواهیم داد. 
در این روش نمونه‌گیری، محلات شهر تهران در10خوشه‌ مختلف بر اساس وضعیت اقتصاد، مهاجرت و سواد هر محله از یکدیگر تفکیک شده که نمونه‌گیری از بین این 10خوشه صورت می‌گیرد. پس از گردآوری داده‌ها، گزارش نهایی تدوین شده و در اختیار مسئولان قرار می گیرند تا گزارش‌ها، پایه ای برای تصمیم گیرهای آینده در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی مدیریت شهری باشد. ضمن این که ما به طور قطع این داده‌ها را از طریق رسانه‌ها به ویژه روزنامه همشهری در اختیار شهروندان نیز قرار خواهیم داد.» 
سلسله نشست‌های دیگر در خصوص نقد و بررسی طرحهای «مطالعه میزان مصرف کالاهای فرهنگی شهروندان تهرانی در سطح محله»، «رصد کیفیت زندگی در شهر تهران»، «سنجش عدالت در شهر»،«مطالعه و بررسی نوع و میزان آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی از جمله خشونت و عوامل تاثیر گذار بر آن در شهر تهران»، «مطالعه و سنجش سرمایه اجتماعی شهر تهران در سطح محله»، «بررسی مسائل اجتماعی و فرهنگی شهر تهران و اولویت بندی آنها با توجه به دیدگاه شهروندان» طی دو هفته آینده نیز ادامه خواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید