• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 27 فروردین 1398
کد مطلب : 52559
+
-

توصیه ظریف به اروپایی‌ها:

برجام را بخوانید

گزارش
برجام را بخوانید


یک توییت  از سفیر فرانسه در آمریکا آنچنان با واکنش شدید مقامات ایران مواجه شد که آقای سفیر تحت فشار مجبور به حذف آن شود؛ با این حال وزیر خارجه ایران دست‌بردار نبود و از اروپایی‌ها یک درخواست سراسری کرد: یک‌بار دیگر برجام را بخوانید!

سفیر فرانسه در آمریکا که آخرین هفته کاری‌اش را سپری می‌کند و به‌زودی بازنشسته خواهد شد 2 روز قبل در توییتر نوشت: ایران پس از برجام حق غنی‌سازی‌ ندارد؛ این در حالی است که ایران هم‌اکنون نیز اقدام به غنی‌سازی‌ می‌کند و همین بی‌اطلاعی «ژرارآرو» باعث شد محمدجواد ظریف در توییتر بنویسد: «یادآوری برای 3 شریک اروپایی ما در برجام: طبق ان‌پی‌تی، برجام و قطعنامه۲۲۳۱ شورای امنیت هیچ منعی برای غنی‌سازی ایران وجود ندارد؛ نه اکنون، نه در سال۲۰۲۵ و نه پس از آن. برای شرکای اروپایی، خواندن سندی که آن را امضا کردند و قول دادند از آن دفاع کنند، می‌تواند مفید باشد.»

پس از توییت  سفیر فرانسه، سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران عصبانی شد و با ادبیاتی هشدارآمیز در صفحه خود نوشت: اگر توییت‌های ژرار آرو، سفیر فرانسه در آمریکا موضع فرانسه را اعلام می‌کند، با نقض آشکار هدف و موضوع برجام و قطعنامه2231 مواجه هستیم. پاریس اعلام موضع کند، در غیراین صورت اقدام مقتضی را انجام خواهیم داد.

ایران 2روز قبل در اتفاقی خلاف معمول، سفیر یک کشور را در روزی که رونوشت استوارنامه‌اش را داده بود به وزارت خارجه احضار کرد. فیلیپ تیه‌بو، سفیر جدید فرانسه دیروز به وزارت خارجه رفت تا رونوشت استوارنامه‌اش را به ظریف بدهد، ظریف هم به او گفت: اظهارنظر سفیر فرانسه در آمریکا در قبال فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان، تداوم این قبیل مواضع را نابود‌کننده توافق هسته‌ای بین دوطرف دانست.

دقایقی پس از تسلیم استوارنامه سفیر جدید فرانسه به ظریف، سیدحسین سادات‌میدانی، رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری اجرای برجام، سفیر فرانسه را احضار کرد تا اعتراض ایران به اظهارات سفیر فرانسه در آمریکا را رسما به او ابلاغ کند.

مقام ایرانی به فرانسوی‌ها هشدار داد چنانچه به‌نحوی رضایت‌بخش به این مسئله رسیدگی نشود و موضوع فیصله نیابد، جمهوری اسلامی موضوع را براساس سازوکارهای پیش‌بینی شده در برجام پیگیری می‌کند و حق خود برای هرگونه واکنش مقتضی را محفوظ می‌داند.

فشار همه‌جانبه به سفیر فرانسه باعث شد او همه توییت‌هایی که درباره ایران کرده بود را پاک کند.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هفته گذشته به روحانی همتای ایرانی‌اش زنگ زد و تأکید کرد که کشورش کماکان به توافق هسته‌ای پایبند است و برای دسترسی ایران به منافعش از برجام تلاش می‌کند.

مکث

دیدار فرستاده سازمان ملل با ظریف


در دیدار جنین هینس پلاسخارت، نماینده جدید دبیرکل سازمان ملل در امور عراق و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان اوضاع و تحولات میدانی عراق، به‌ویژه وضعیت گروه‌های تروریستی ازجمله داعش، موضع خصمانه اخیر آمریکا علیه سپاه پاسداران و فعالیت تحریک‌آمیز و نفرت‌پراکنی برخی از کشورهای منطقه علیه ایران مورد تبادل‌نظر و گفت‌وگوی طرفین قرار گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید