• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 20 اسفند 1397
کد مطلب : 50541
+
-

معاون شهردار چگونه به این سمت رسید؟

سکاندار برنامه‌ریزی در شهر

درباره سکینه اشرفی به‌عنوان نخستین زنی که به معاونت در شهرداری تهران رسید

مهرماه امسال بود که برای نخستین بار یک بانو معاون شهردار پایتخت شد و کلید معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهری را در این کلانشهر به‌دست گرفت. سکینه اشرفی بانوی پرتلاش و باسابقه‌ای است که تحصیلات مرتبط با کارش دارد.

او متولد اسفند‌ماه سال ۴۹ در یکی از محلات شرق تهران است که پس از به پایان رساندن دوره تحصیلات متوسطه در سال70 در رشته اقتصاد نظری وارد دانشگاه شهید بهشتی شده و در سال74 با گرفتن مدرک کارشناسی در رشته توسعه اقتصادی و برنامه‌ریزی دانشگاه الزهرا به تحصیلات خود ادامه داده است.

اشرفی به‌دلیل تخصصش در سمت‌های مختلفی مشغول به‌کار شده است. خودش در این‌باره می‌گوید: بعد از فارغ‌التحصیلی، در ادارات مختلفی کار کردم. در سال81، در آزمون استخدامی سازمان برنامه‌و‌بودجه شرکت کردم و پذیرفته شدم. البته در ابتدای کار به‌علت مأموریت همسرم، در سازمان برنامه استان زنجان مشغول به خدمت شدم و آنجا در گروه آمایش و برنامه‌ریزی منطقه‌ای مشغول بودم. از سال85 هم به‌صورت خاص به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی که با این اسم در آن زمان مطرح بود، وارد شدم. من از سال90 با هدف مشاهده حضوری و مباحث میدانی قبل از تدوین برنامه، به مناطق محروم کشور رفت‌وآمدهای مستمری داشتم و تقریبا همین رفت‌وآمدها باعث شد مناطق مختلفی را ببینم و روی منطقه سیستان‌وبلوچستان به‌صورت ویژه کار کردم. بعد از تدوین برنامه در انتهای سال95بنا بر پیشنهاد استاندار وقت سیستان‌وبلوچستان به‌عنوان معاون اقتصادی و توسعه منابع استان سیستان‌وبلوچستان معرفی شدم و به آن منطقه رفتم. شناختم از منطقه و عزم دولت برای پیشبرد اهداف باعث شد که کارهایی را در آن استان پیش ببریم. آقای افشانی که پیش از شهردار شدن، معاون وزیر کشور بود طی بازدیدهایی که از منطقه داشت با کارهای من آشنا شد. وقتی ماموریت یک ساله‌ام در سیستان‌و‌بلوچستان به پایان رسید و من به تهران برگشتم او به من پیشنهاد معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهر تهران را داد.

اشرفی درباره به کارگیری زنان در پست‌های کلیدی می‌گوید: چه زمانی که در سیستان و بلوچستان بودم  و چه حالا که در تهران فعالیت می‌کنم همیشه زنان موفقی را دیده‌ام که دیده نشده‌اند؛ بنابراین نیاز به تخصیص سهیمه دارند. وقتی یک منصب مدیریتی خالی می‌شود، شبکه‌ای از مردان وجود دارد که افراد مختلفی را درنظر دارند و به‌صورت مداوم این افراد را برای تصدی مناصب معرفی می‌کنند.  به علت عدم‌شناخت از قابلیت زنان و اینکه چنین فرصتی برای زنان هرگز وجود نداشته که بتوانند در پست‌های مدیریتی خود را نشان دهند، در ذهن افراد این مهم نقش نمی‌بندد که زنان به‌عنوان یک مدیر می‌توانند این مناصب خالی را پر کنند.

اگر سری به سازمان برنامه‌وبودجه، به‌خصوص در سازمان تدوین بودجه بزنید می‌بینید که بیشتر افراد تصمیم‌ساز و تأثیرگذار خانم‌ها هستند، ولی در لایه دیگر، افراد تصمیم‌گیر مدیر و سیاستگذار، همه مرد هستند. وقتی که سوابق آنها را نگاه می‌کنید می‌بینید که خیلی هم متفاوت از زنان نیستند اما به‌دلیل سقف شیشه‌ای زنان مورد توجه قرار نمی‌گیرند. اشرفی را افشانی- شهردار سابق تهران- منصوب کرد. حناچی- شهردار فعلی- هم به‌دلیل قابلیت‌هایی که این بانو دارد با حفظ سمت او را به‌عنوان رئیس شورای اداری شهرداری تهران انتخاب کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید