• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 17 بهمن 1397
کد مطلب : 47299
+
-

نه به رانت‌ نهادهای خاص

چهره روز
نه به رانت‌ نهادهای خاص


محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام‌خمینی(ره) با بیان اینکه اهل هیچ‌گونه رانتی نیستیم و با دولت رقابت نمی‌کنیم، از برنامه‌ریزی ستاد اجرایی فرمان امام برای اشتغالزایی کلان در کشور خبر داد.

شرط رانت‌زدایی از اقتصاد و ایجاد رقابت واقعی و شفاف، فعالیت در اتاق شیشه‌ای است و انتشار گزارش‌های دقیق اقتصادی از دخل و خرج‌ها، ترازنامه‌ها و البته نحوه مشارکت آنها در مزایده‌ها و مناقصه‌ها. از این‌رو انتظار می‌رود رئیس ستاد فرمان اجرایی حضرت امام (ره) در عمل ثابت کند که اهل هیچ رانتی نیست و اساسا این گزاره که نهاد تحت مسئولیت‌شان درصدد رقابت با دولت نیست، از آن جهت قابل درک نیست که چالش اصلی رقابت بین بخش خصوصی و نهادهای خاصی است که به سبب اقتدار این نهادها یا وابستگی‌شان و یا به مدد قوانین و مقررات موضوعه کشور قبل از آغاز رقابت برنده هستند.

باور اینکه نهادها و بنیادهای خاص دنبال رانت و فرصت‌ها و امتیازات ویژه در اقتصاد ایران نیستند، وقتی قابل پذیرش افکار عمومی و فعالان اقتصادی است که نه‌تنها انحصارات حاکم بر فعالیت بخش‌های مختلف دولتی، غیردولتی، خصوصی و تعاونی برداشته شود، بلکه بازده اقتصادی این بنیادها و نهادهای خاص با توجه به سهم آنها از سرمایه در اختیارشان و شاخص رشد اقتصادی قابل اندازه‌گیری باشد. در شرایطی که متر خاصی برای سنجش میزان کارآمدی و بهره‌وری فعالیت بنیادها و نهادهای خاص در دسترس نباشد، صرف بیان اینکه این نهادها دنبال رانت و انحصار و امتیاز گرفتن نیستند، قانع‌کننده نیست.

اگر بخش غیردولتی و به‌ویژه نهادها و بنیادهای خاص حاضر در زمین اقتصاد ایران مالیات بدهند، حضورشان در مناقصه‌ها و قراردادها با سایر بخش‌ها یکسان باشد، قطعا افکار عمومی می‌پذیرد که اقتصاد ایران در اتاق شیشه‌ای قرار دارد و به این ترتیب شاید یکی از گزاره‌ها این باشد که مسئولیت بنگاه‌ها و شرکت‌ها و پروژه‌های در اختیار این نهادها به فعالان بخش خصوصی واگذار شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید