• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 25 دی 1397
کد مطلب : 44728
+
-

دی ‌ماه پرحادثه

دی ‌ماه پرحادثه


نگاهی به تقویم سال‌های گذشته نشان می‌دهد دی ‌ماه معمولا آبستن حوادث هولناکی است. از زلزله بم و آتش‌سوزی پلاسکو گرفته تا سقوط هواپیمای شهید کاظمی و شهید ستاری. در این گزارش نگاهی گذرا داریم به 10حادثه مرگباری که در دی ‌ماه سال‌های گذشته اتفاق افتاده است.

شهادت فرمانده نیروی هوایی
روز ۱۵دی‌ماه سال‌73 هواپیمای جت لاکهید ارتش لحظاتی پس از پرواز از پایگاه شهید بابایی اصفهان دچار حادثه شد و سقوط کرد. این هواپیما 12سرنشین داشت که یکی از آنها سرلشکر منصور ستاری، فرمانده نیروی هوایی ارتش بود که در این حادثه همه سرنشینان هواپیما به شهادت رسیدند.

مرگ بنیانگذاران آنتونوف
حادثه دیگری که در دی‌ماه اتفاق افتاد، به روز دوم دی‌ماه سال81 بر‌می‌گردد. در این روز یک هواپیمای آنتونوف۱۴۰ اوکراینی که سرنشینانش مقامات روسی و اوکراینی بودند، به کوهی برخورد کرد و جان همه 49سرنشینش را گرفت. سرنشینان آنتونوف قرار بود برای افتتاح کارخانه هواپیماسازی به شاهین‌شهر بروند که هیچ‌وقت به آنجا نرسیدند. با وجود این، این کارخانه راه‌اندازی شد و محصولات آن چندین مرتبه حادثه‌ساز شدند و جان افراد زیادی را گرفتند.

شهادت شهید کاظمی
روز 19دی‌ماه سال‌84 حادثه دیگری اتفاق افتاد تا دی ‌ماه را پر‌حادثه‌تر از ماه‌های دیگر کند. در این حادثه هوایی هواپیمای فالکن20 متعلق به سپاه پاسداران در حوالی ارومیه دچار حادثه شد. سرنشینان این هواپیما احمد کاظمی، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران و تعداد دیگری از مقامات سپاه بودند که همگی به شهادت رسیدند. علت این حادثه از کار افتادن 2موتور هواپیما اعلام شد.

سقوط بالگرد امداد
روز 29دی‌ماه سال85 بالگرد هلال احمر برای نجات 2کوهنورد گرفتار‌شده در ارتفاعات علم‌کوه راهی آنجا شد اما وقتی قصد داشت در نزدیکی پناهگاه کوهستانی سرچال فرود بیاید، دچار سانحه شد.



داغِ سانچی
روند وقوع حوادث مختلف در دی‌ماه هر سال کم و بیش ادامه داشت تا اینکه سال گذشته حادثه‌ای عجیب در آن سوی آب‌ها اتفاق افتاد. نفتکش سانچی روز 16دی‌ماه سال96 وقتی به آب‌های دریای چین رسید، با یک کشتی چینی به نام کریستال که حامل بار غله بود، برخورد کرد. در این حادثه کشتی ایرانی دچار آتش‌سوزی شد و بعد از چند روز سوختن روی آب غرق شد. در این حادثه هولناک 30نفر شامل 28 ایرانی و 2نفر از اتباع بنگلادش جان‌ خود را از دست دادند و فقط پیکر 3نفر از آنها کشف و به کشور بازگردانده شد.

فداکاری آتش‌نشانان در پلاسکو
از 2سال قبل وقتی دی‌ماه می‌رسد، خیلی‌ها را ناخودآگاه یاد حادثه تلخ آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو می‌اندازد. این حادثه روز 30دی‌ماه سال95 اتفاق افتاد. صبح آن روز آتش‌سوزی از یکی از مغازه‌ها شروع شد اما آتش‌سوزی گسترش یافت و چند ساعت بعد درحالی‌که آتش‌نشانان درون ساختمان مشغول اطفای حریق بودند، یکباره ساختمان فروریخت تا حادثه تلخی را رقم بزند. در این حادثه 22نفر شامل 16آتش‌نشان و 6شهروند جان خود را از دست دادند.

سقوط هواپیمای آموزشی
از سال89 تا سال94 برای 5سال دی‌ماه بدون حادثه‌ای را شاهد بودیم اما روز ۲۲دی‌ماه سال94 یک فروند هواپیمای آموزشیF4 به‌علت نقص فنی در حوالی یکی از روستاهای منطقه کهیری شهرستان کنارک سقوط کرد و منجر به مرگ خلبان و کمک خلبان آن شد.

حادثه در مهرآباد
روند وقوع حادثه در دی ‌ماه همچنان ادامه یافت تا اینکه روز 12دی‌ماه سال86 فرارسید. ساعت 7:30صبح 100مسافر سوار هواپیمای فوکر100 ایران‌ایر شدند تا به سوی شیراز پرواز کنند اما چرخ‌های هواپیما هنگام تیک‌آف به‌دلیل انحراف از باند دچار آتش‌سوزی شد و بال هواپیما آتش گرفت. هرچند در این حادثه به هیچ‌کس آسیبی نرسید، اما هواپیما به‌شدت آسیب دید.

این خبر را به اشتراک بگذارید