• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 18 دی 1397
کد مطلب : 43900
+
-

چرا دوچرخه؟

ترددهای شهری به سمت آلودگی هوای حداکثری می‌رود و راهی جز حمل‌ و نقل عمومی و پاک برای تهران نمانده است

داده‌نما
چرا دوچرخه؟

سید محمد فخار/خبر‌نگار

اگر تا 2‌ماه پیش این ایده در تهران مطرح می‌شد که قرار است شهرداری بیاید که دوچرخه‌سواری  و حمل‌ و نقل عمومی را رها نکند، کمتر کسی آن را باور می‌کرد اما امروز هفتمین وعده از سه‌شنبه‌های بدون خودرو در تهران است؛ ایده‌ای که پس از 2سال تعطیلی در شهرهای دیگر کشور، شهردار جدید پایتخت جانی تازه به آن دمیده و توانسته نگاه‌های بسیاری را به این اقدام محیط‌زیستی برای نجات هوای شهر جلب کند. شهر تهران هرروز با هزاران تن آلودگی هوا روبه‌روست و هیچ راهی جز کاهش تردد با خودروی شخصی و افزایش حمل‌ونقل عمومی ندارد. در چنین شرایطی ایده دوچرخه‌سواری برای حذف آلاینده‌های خطرناک روشی آزموده و مؤثر است چرا که فضای عمومی شهر را از شر وسایل نقلیه بی‌کیفیت رها و وسیله‌ای را جایگزین آن می‌کند که هیچ نوع آلودگی هوایی تولید نمی‌کند. داده‌نمای همشهری را بخوانید تا بدانید چرا سه‌شنبه‌های بدون خودرو برای تهران مؤثر و مفید است.


گسترش دوچرخه سواری تمامی ندارد

مهم‌ترین روش برای افزایش دوچرخه سواری در کشورهای موفق دنیا، افزایش قیمت پارک در خیابان‌ها بوده است. شهرهایی نظیر میلان، بوگوتا، لیسبون و پاریس این راه‌حل را به‌طور گسترده دنبال کرده‌اند. البته هیچ‌یک هنوز به اندازه پایتخت هلند نتوانسته‌اند موفق باشند اما به تازگی خبر رسیده که بهای پارک خودرو در مرکز آمستردام از 5یورو به 7یورو در ساعت(100هزار تومان) افزایش می‌یابد. شورای شهر آمستردام هفته اخیر تصویب کرده که این طرح از اول آوریل سال 2019اجرایی شود. هم‌اکنون ۴۰درصد سهم سفرهای شهری روزانه در آمستردام با دوچرخه انجام می‌شود.

همراهی مردم

در هفته‌های اخیر فعالیت‌های مردمی برای همراهی با سه‌شنبه‌های بدون خودرو افزایش خیره‌کننده‌ای داشته است. مناطق 4،  5،  2و 22تاکنون با تعیین مسیرهایی به این رخداد محیط‌زیستی پیوسته‌اند. این مسیرها از نقطه‌های پرتردد نظیر ایستگاه‌های مترو و میادین اصلی شروع می‌شود و به بوستان‌های منطقه ختم می‌شود. این همراهی در حال گسترش است.

​​​​​​​

این خبر را به اشتراک بگذارید