• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 9 دی 1397
کد مطلب : 42798
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/vrl0
+
-

درباره روش‌های کشف استعداد وتوانایی‌های ذاتی‌تان چه می‌دانید؟

تیک‌آف برای پیشرفت

تیک‌آف برای پیشرفت

کامران بارنجی/خبر‌نگار

همیشه شنیده‌ایم که می‌گویند وجود استعداد، ذاتی است اما کشف و پرورش آن اکتسابی است. استعداد یعنی توانایی و توانمندی طبیعی که میزان و کمیت آن در هر فردی تا فردی دیگر متفاوت بوده و یکسان نیست. علاوه بر آن، کیفیت و چگونگی استعداد افراد نیز مختلف است و این موضوعی است که به روشنی می‌توانید بین افراد مشاهده کنید. آنچه مسلم است اینکه کشف استعدادهای درونی افراد نیازمند دانش و تجربه کافی است. هر چند بعضی استعدادها را می‌توان به سادگی شناخت ولی از آنجا که بعضی استعدادها و میزان آن در افراد نهفته است و هنوز شکوفا نشده و زمینه به فعلیت‌‌رسیدن و بروز و ظهور آن فراهم نشده و چه بسا خود فرد نیز از آن اطلاعی نداشته باشد، ولی باید تلاش کرد تا اینگونه استعدادها را با ابزارها و آزمون‌های مختلف روانشناختی و استفاده از تجارب افراد متخصص به‌دست آورد و شناخت. راه دوم شناخت استعداد درونی، گزارش افراد درباره توانایی‌های گذشته خویش و موفقیت‌هایی است که در زمینه خاصی به‌دست آورده‌اند. براساس اصل تفاوت‌های فردی که در علم روانشناسی از آن بحث ‌می‌شود و باتوجه به مشاهدات و تجربه هر فردی که در رفتار و اعمال دیگران انجام می‌گیرد، روشن است که انسان‌ها به‌رغم داشتن ویژگی‌های مشترک، دارای تفاوت‌های فردی زیادی در ابعاد مختلف وجودی‌شان هستند. خصوصیات افراد تحت‌تأثیر عوامل محیطی و وراثتی و تعامل آنها با یکدیگر متفاوت است؛ بنابراین هر فردی علاقه و استعداد خاصی در زمینه ویژه‌ای دارد و با‌ اندک توجه و دقتی در رفتار مردم و شغل‌هایی که انتخاب می‌کنند، این تفاوت علاقه و استعداد را به خوبی می‌توانید مشاهده کنید؛ مثل اینکه می‌گوییم یکی به علم‌اندوزی و دانش‌افزایی و کار در محیط دانشگاهی علاقه دارد، دیگری به کسب و کار و تجارت. یکی به هنر و نقاشی روی کاغذ علاقه‌مند است و دیگری به هنرهای تجسمی علاقه نشان می‌دهد؛ بنابراین وجود استعدادهای مختلف در افراد یکی از رازهای خلقت انسان است. هر چند ممکن است انسان براساس شناخت و تمرین  و تکرار در زمینه‌ای خاص تمایل جدیدی برای خود به‌وجود آورد و استعداد بالقوه خود را شکوفا سازد زیرا انسان از توانایی‌های زیادی برخوردار است و اگر بخواهد و امکانات آن‌ را فراهم کند و پشتکار داشته باشد می‌تواند در غیر آن رشته تخصصی و مورد علاقه‌اش نیز دارای تخصص شود.


 راه‌های کشف استعداد
  نقاط قوت‌تان را پیدا کنید: چه چیزهایی در شما وجود دارد که قابل تحسین است و دیگران نقطه‌‌قوت شما می‌دانند.
  توانایی‌هایتان را قدرت بدهید: آنچه در آن مهارت دارید را بشناسید و برای بهبود آن تلاش کنید.
  دنبال غریزه‌تان بروید: هر چیزی که بیشترین رضایت فردی را به شما می‌دهد به‌احتمال خیلی زیاد همان استعداد ذاتی شماست.
  هرکار مثبتی را که دوست دارید، انجام دهید: بهترین راه برای کشف استعداد پنهان این است که فکر کنید به چه کارهایی علاقه دارید. چه کاری را همیشه دوست داشتید انجام دهید اما تا حالا اقدام نکرده‌اید؟ کدام کار را که دیگران انجام می‌دهند می‌بینید و دوست دارید که شما هم می‌توانستید آن کار را بکنید. مهم‌ترین نکته در کشف استعداد این است که به کارهایی فکر کنید که دوست دارید.
  خوب گوش کنید: اگر خوب گوش کنید مردم خیلی چیزها درمورد خودشان می‌گویند.
- همه‌‌چیز را امتحان کنید: وقتی دست به هر کاری بزنید مطمئن باشید که استعداد پنهان‌تان خواه‌ناخواه پدیدار می‌شود. فقط باید زود بفهمید که در کدام کارها استعداد ندارید و سریعا آن را کنار گذاشته و وقت‌تان را هدر ندهید.
  خلاق باشید: هر روز 3-2دقیقه از وقت آرامشتان را برای فکرکردن روی یک پروژه یا ایده‌ای که روی آن کار می‌کنید اختصاص دهید. برای این کار به‌خودتان وقت و فضا بدهید. اگر حواستان پرت می‌شود یادداشت‌برداری کنید. هدف این است که اجازه بدهید فکرتان سرگردان شود.
    موهبت الهی خود را کشف کنید: برای پیدا کردن آن موهبت خاص الهی در خودتان به چیزهایی فکر کنید که برایتان ساده است.
   جرقه درونی خودتان را روشن کنید: استعدادهای واقعی ما با احساس خود ما شعله می‌گیرند. به ضربان قلب خودتان گوش دهید. وقتی سرعت آن بالا می‌رود، هدفتان با احساس، سوختگیری می‌کند و باعث می‌شود بتوانیم وارد عمل شویم.
  به صدای درونتان گوش کنید: ببینید صدای درونتان چه می‌گوید. گاهی وقت‌ها قبل از اینکه آن صدا را بشنویم راه می‌افتیم و سقوط می‌کنیم. ناامیدی‌هایتان را برطرف کنید از خودتان بپرسید، چه چیزی ناامیدتان می‌کند؟ آیا می‌توانید آن را درست کنید؟ 
  به‌خودتان روی بیاورید: بهترین راه برای کشف استعداد پنهانتان این است که گاهی اوقات استعدادهای ما به این دلیل پنهان می‌شوند که ما خودمان را مشغول کارهای دیگری می‌کنیم تا پول دربیاوریم.
  از دیگران بپرسید: برای پیدا‌کردن استعداد ذاتی خود باید از دیگران بپرسید که در چه کاری مهارت دارید. این استعداد به این دلیل پنهان است که خودتان هنوز آن‌را کشف نکرده‌اید. یک راه بسیار عالی برای یافتن این استعدادها این است که از خانواده، دوستان، همکارانتان و حتی خودتان بپرسید.وقتی بر استعدادهای طبیعی خود تکیه می‌کنید، کار شما ساده‌تر و روان‌تر پیش خواهد رفت. عملکرد و بازدهی به نحو قابل توجهی افزایش پیدا کرده و فرصت‌های بیشتری جذب خواهید کرد.

 چگونه استعدادهای خود را کشف کنیم

   اگر استعداد، مهارت‌ها، دانش و تجربیات خود را با هم ادغام کنید، اثر بخشی چندین برابر می‌شود. این ترکیب می‌تواند به اندازه تفاوت میان عملکرد یک فرد «متوسط» و یک فرد «بسیار موفق» باشد.
   ابتدا، توانایی‌های ذاتی خاص خود را شناسایی کنید. برای آنکه بفهمید چه چیزی شما را از بقیه متمایز می‌کند، چشم‌اندازی از دیگران بگیرید. از خانواده، دوستان، همکاران و مدیران سابق خود بخواهید که 2 یا 3 مورد از کارهایی راکه بهتر از دیگران انجام می‌دهید ذکر کنند.
  برخی از استعدادها را نمی‌توان با پرسیدن از خانواده و دوستان دریافت. در این موارد یک مربی تخصصی بهتر می‌تواند در کشف استعدادهایتان به شما کمک کند و از آنچه به‌سادگی قابل دیدن نیست رونمایی کند.
  زمانی را درنظر بگیرید که به هر یک از استعدادهایی که در خود می‌شناسید، فکر کنید (از زندگی شخصی گرفته تا زندگی حرفه‌ای‌تان) و به این فکر کنید که این استعداد چگونه شما را متمایز می‌کند. این به شما کمک می‌کند تا توفانی در افکارتان به‌وجود آید و راه‌هایی خلاق برای به‌کار گرفتن استعدادهایتان پیدا کنید.
   هنگام کشف استعدادهای ذاتی‌تان، اگر متوجه شدید که شغل فعلی‌تان چندان به‌کار نمی‌آید، آن را نشانه‌ای بدانید که شاید زمان در پیش گرفتن مسیر حرفه‌ای جدید فرا رسیده است.
  عمر خود را در شغلی که سعی در بهبود نقاط ضعف شما دارد به هدر ندهید. منظور کارهایی که هیچ‌وقت در آن با استعداد نخواهید شد و در عین حال نیازمند زحمات زیادی است تنها برای اینکه در پایان یک کارمند متوسط بشوید.
  بهره‌وری از استعدادهای شما در شغل‌تان به شما اجازه می‌دهد که تأثیر و کارایی خود را افزایش دهید و به شما در پیدا کردن فرصت‌هایی فرای باورهایتان کمک می‌کند.

 هرکدام از ما یک استعداد کاملا خاص و منحصر به فرد داریم
در طول تاریح موفق‌ترین انسان‌ها، کارفرمایان، هنرمندان، نویسندگان، مخترعین، دانشمندان، ورزشکاران، و... آنهایی بوده‌اند که استعداد طبیعی خود را شناخته و دنبال کرده‌اند. در این میان بهتر است شما ابتدا ببینید چه کاری به‌نظرتان ساده و طبیعی می‌آید؛ این می‌تواند نشانه یک استعداد خاص یا توانایی ویژه‌تان باشد یا اینکه توجه داشته باشید که برای گذراندن اوقات فراغت خودتان به چه کاری مشغول می‌شوید تا اینکه بتوانید فعالیت‌هایی که فقط برای احساس رضایت و خوشنودیتان است به خوبی پیدا کنید. این فعالیت‌ها می‌توانند نشانه استعداد ذاتی و طبیعی شما باشند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید