• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 4 دی 1397
کد مطلب : 42303
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/lPBV
+
-

تحصیل زیرسقف‌ گلی

دانش‌آموزان روستای «سید‌حسن» در استان لرستان مدرسه‌ای برای تحصیل ندارند

لرستان
تحصیل زیرسقف‌ گلی

فاطمه حافظی/خرم‌آباد - خبرنگار

چند روز پیش تصاویر و فیلمی از مدرسه‌ای در روستایی در الیگودرز منتشر شد که نشان می‌داد دانش‌آموزان در شرایط بدی تحصیل می‌کنند. در شرح این تصاویر نوشته شده بود مدرسه چنان فرسوده است که مار و عقرب از سقف آویزان می‌شود و بچه‌های آن فقط تا کلاس ششم می‌توانند درس بخوانند. 

روستایی بدون راه
از مرکز شهر الیگودرز حرکت می‌کنیم. این روستا بیش از 120 کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد. بعد از یک ساعت حرکت با ماشین حالا به جاده‌ای می‌رسیم که باید بقیه آن را پیاده یا با قاطر رفت. یک ساعت پیاده‌روی است. به جایی شبیه دره می‌رسیم. اینجا روستای «سید حسن» است. 
در این روستا 12 خانوار زندگی می‌کنند که همگی در کنار هم خانه‌های گلی و سنگی دارند. در بین این خانه‌ها یک اتاقک گلی متعلق به اهالی هم شده محل تحصیل دانش‌آموزان. اتاقک گلی سقف کوتاهی دارد و چند میز و صندلی و یک تخته، که آنها را با قاطر به اینجا آورده‌اند.
روستای «سید حسن» جاده دسترسی ندارد که حداقل بتوان مصالح مورد نیاز برای ساخت مدرسه یا کانکسی برای برگزاری کلاس به این محل آورد.

دهیار نداریم
یکی از اهالی درباره مشکلات دانش‌آموزان روستا به همشهری می‌گوید: «روستا جاده دسترسی ندارد و یکی از دلایلی که موجب شده مسئولان به ما کمک‌رسانی نکنند، همین جاده است. می‌گویند امکان ارسال کانکس یا مصالح برای ساخت مدرسه به این محل وجود ندارد.»
او البته به مشکلات دیگری هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: «نداشتن جاده موجب شده است هیچ خدماتی از جمله برق‌رسانی به روستا صورت نگیرد. از همه مهم‌تر این‌که روستا تعداد خانوار کمی دارد و اصلا دهیار یا شورا نداریم و باید با روستاهای دیگر ادغام شویم تا شاید مشکلات ما را به گوش مسئولان برسانند.»

هیچ دستگاهی کمک نمی‌کند
مدیر آموزش و پرورش الیگودرز هم با تایید تصاویر منتشرشده و مشکلات اهالی روستا توضیح می‌دهد: «روستا تا 2 سال پیش حتی برای مقطع ابتدایی هم معلم نداشت. با بررسی و پیگیری‌های زیاد معلم ابتدایی برای این روستا اعزام کردیم. ساختمانی را هم که در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است خود اهالی به آنها داده‌اند. مسیر دسترسی به روستا طوری نیست که بتوان مصالحی را به آنجا انتقال داد. حتی وسایلی مانند تخته و میز با خر و قاطر به این روستا برده شد.»
فیروز زلقی با بیان این‌که وضع روستا به گونه‌ای است که هیچ ارگان یا سازمان خدمات‌رسانی به این روستا وارد نشده به همشهری می‌گوید: «البته در همه روستاهای منطقه مار و عقرب وجود دارد، اما این‌که از سقف آویزان شوند صحت ندارد. هرچند این روستا در بسیاری از حوزه‌ها دارای مشکلات و کمبودهایی است که باید به گوش مسئولان برسد.»

هزینه 100 میلیون تومانی انتقال کانکس 
مدیر آموزش و پرورش الیگودرز با بیان این‌که برای حل مشکل روستا باید کانکسی که قطعه‌های آن جدا می‌شود، در نظر گرفت، می‌گوید: «برای انتقال کانکس به این روستا درخواست بالگرد یا هلی‌برد داده‌ایم. هزینه این انتقال در سال گذشته بیش از 100 میلیون تومان بود که پرداختش از عهده آموزش و پرورش برنمی‌آمد. امسال احتمالا این هزینه افزایش یافته است.» زلقی تصریح می‌کند: «با توجه به همه این مشکلات به نظر می‌رسد بهترین راه‌حل این است که از مصالح موجود در روستا استفاده کنیم و اتاق یا کلاس درسی بسازیم تا حداقل، ایمنی داشته باشد. در این روستا 12خانوار به صورت ییلاقی زندگی می‌کنند و دورترین نقطه را هم در نظر گرفته‌اند. اگر اهالی قبول کنند محل زندگی خود را اندکی تغییر دهند و به جاده نزدیک شوند، بهتر می‌توان به آنها خدمات‌رسانی کرد. تا وضع این جاده و روستا مشخص نشود، نمی‌توان برای مقاطع دیگر برنامه‌ریزی کرد.»

نیاز به22 کلاس درس
مدیر آموزش و پرورش الیگودرز در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان این‌که تنها مدرسه بخش بشارت برای مقاطع دوره اول و دوم متوسطه دختران و پسران یک مدرسه شبانه‌روزی است، می‌گوید:
‌« این مدرسه با کمک معاونت اجرایی سد رودبار و سپاه ساخته و بیش از 6 میلیارد تومان برای آن صرف شد و دانش‌آموزان کل بخش بشارت برای ادامه تحصیل می‌توانند به این مدرسه شبانه‌روزی بروند.»
زلقی با بیان این‌که الیگودرز پهناورترین شهر استان است،‌ می‌افزاید: « آخرین روستای تحت پوشش آموزش و پرورش با مرکز شهرستان الیگودرز 170کیلومتر فاصله دارد. معلم مجبور است بعد از 5 تا 6 ساعت طی کردن مسیر با ماشین، بیش از 5ساعت از مسیر را هم پیاده برود تا به روستا برسد. بنابراین لازم است تا سایر دستگاه‌ها وظایف خود را برای خدمت‌رسانی به مردم روستاها انجام دهند.»
وی با بیان این‌که در روستاهای فاقد کلاس درس این شهرستان می‌توان مدارس یک یا 2 کلاسه ساخت،‌ ادامه می‌دهد: «در مجموع به 22 کلاس درس نیاز داریم و برای ساخت آنها بیش از 4 تا 5 میلیارد تومان نیاز است.»



   4790 مدرسه تخریبی در لرستان

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان می‌گوید: «4790 مدرسه تخریبی در استان وجود دارد که اگر هرکدام ۲۰ یا ۳۰ دانش‌آموز داشته باشند، ۱۰ تا ۱۲ هزار دانش‌آموز ما در مدارس تخریبی تحصیل می‌کنند.»
محمد چگنی با اشاره به طرح تخریب و بازسازی مدارس می‌افزاید: «اعتبار مصوب در این زمینه ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود که به صورت صد درصدی تخصیص پیدا کرده است. از مجموع ۱۳ هزار کلاس درسی که از سال ۸۵ تاکنون در استان شناسایی‌شده طی ۱۱ سال اخیر ۵۵درصد جمع‌آوری، نوسازی و مقاوم‌سازی شده‌ است.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید