• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 29 آذر 1397
کد مطلب : 41645
+
-

حذف‌و‌اضافه بودجه در وقت اضافه

فقط بودجه کمیته امداد، بهزیستی و حقوق بازنشستگان و کارمندان دولت افزایش می‌یابد

یک روز پس از اشاره تلویحی و انتقادی معاون اول رئیس‌جمهور به جعبه سیاه بودجه‌خواری در قالب نهادهای خاص فرهنگی و تحقیقاتی، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور خبر داد در سال آینده فقط بودجه جاری 2نهاد حمایتی کمیته امداد و سازمان بهزیستی و همچنین حقوق بازنشستگان و کارمندان دولت افزایش می‌یابد. 
او تأکید کرد: ما هزینه‌ها در بخش‌های مختلف را از بیشتر دستگاه‌هایی که از گذشته ردیف بودجه برای آنها تدوین کرده بودیم کاهش دادیم و تنها کمیته امداد و بهزیستی، بازنشستگان و حقوق‌بگیران دولت از کاهش این هزینه‌ها در بودجه 98 مستثنی شدند.
 به گزارش همشهری، دولت در تلاش است پرونده لایحه بودجه سال آینده را تا روز شنبه ببندد و روز یکشنبه آن را به مجلس تقدیم کند اما گفته‌های برخی دولتمردان نشان از مقاومت برخی نهادها و دستگاه‌ها دارد که دنبال افزایش بودجه سالانه‌شان هستند. واعظی با اشاره به ایجاد ردیف‌های بودجه برای دستگاه‌های دولتی، غیردولتی، فرهنگی و سایر نهادها در طول چندین سال گذشته، اعلام کرد: هم‌اکنون با یکسری محدودیت‌ها مواجه هستیم. عملا به‌گونه‌ای شده است که همه دستگاه‌های مختلف اعم از دولتی و غیردولتی، فرهنگی و سایر نهادها و... موارد قبلی در بودجه‌های گذشته را حق خود می‌دانند، ولی الان که فشارها زیادشده است، باید یک مقدار ردیف‌های بودجه را کم و متمرکز کنیم و به‌صورت شفاف بدانیم هر دستگاهی چه کاری انجام می‌دهد.
رسیدگی به پرونده بودجه 98پس از تذکر مقام معظم رهبری مورد بازنگری قرار گرفته و روز سه‌شنبه جهت‌گیری‌ها و شاخص‌های کلان بودجه سال بعد در نشست شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی با حضور حسن روحانی رئیس‌جمهور، صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه و علی لاریجانی رئیس مجلس بررسی و تصویب شد که با اصلاحات صورت‌گرفته در این نشست، کاهش هزینه‌های جاری و انضباط بیشتر در دخل و خرج سال آینده دولت پیش‌بینی شده است.
در بودجه 98علاوه بر بازنگری در سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی، قرار شد تا ساختار بودجه با رویکرد حمایت از تولید و اشتغال، سر و سامان دادن به یارانه‌ها، افزایش درآمدهای پایدار و شفاف شدن رابطه درآمدهای نفتی با بودجه تنظیم شود. ایسنا گزارش داده ظاهرا دولت 2پیشنهاد ۱۰ درصد و ۳۴ درصد را در لایحه‌ای که ۱۵ آذرماه به مجلس برد، مطرح کرده بود و اینگونه مدنظر بوده که اگر ۳۴ درصد قانونی مصوب شود دولت امکان استفاده از ذخایر ارزی را تا یک‌دوازدهم داشته باشد، اما بعد از آنکه نظر مقام معظم رهبری بر اصلاح سهم صندوق قرار گرفت، در روزهای اخیر قرار بر این شد تا در سال آینده ۲۰ درصد از منابع ارزی به صندوق واریز شود.

تعیین تکلیف بنزین در دقیقه 90
خبر دیگر اینکه رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: وضع بنزین در بودجه سال آینده به همین روال معمول است تا ارکان حاکمیتی تصمیمی برای آن بگیرند. این موضوع بسیار مهم و حساس است، از این‌رو باید با اجماع در مورد آن به جمع‌بندی برسیم. اظهارنظر کاظم جلالی نشان می‌دهد که دولت و مجلس تصمیم‌گیری درباره قیمت بنزین و سازوکار عرضه آن‌را فعلا مسکوت گذاشته و احتمال می‌رود در روزهای بررسی ردیف‌های درآمدی مجلس در این‌باره تصمیم‌گیری شود. به گزارش شانا، جلالی اعلام کرد: درباره بنزین بحث و بررسی‌های زیادی وجود دارد، از این‌رو هفته آینده با معاون اول رئیس‌جمهوری نشستی خواهیم داشت تا طرح خود و همچنین طرح‌های دیگر را بررسی کنیم.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تأکید کرد: آنچه در دستور کار مجلس شورای اسلامی است همین بودجه با حذف‌هایی است که انجام شده است، از سوی دیگر دو سقف برای بودجه درنظر گرفته شده، سقف نخست هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر و ضروری است، اما اگر منابع بیشتری داشته باشیم به سقف دوم می‌رویم.جلالی عنوان کرد: این امکان وجود دارد که دولت، هفته آینده لایحه بودجه کل کشور برای سال آینده را به صحن علنی مجلس شورای اسلامی بیاورد تا نمایندگان نیز نظر خود را درباره آن اعلام کنند.


   بودجه ویژه برای حل بحران آب اصفهان


محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: درخصوص تأمین آب شرب استان اصفهان یک خط انتقال آب تحت عنوان سامانه یک وجود دارد که از منشأ سد زاینده‌رود با عبور از استان چهارمحال و بختیاری به تصفیه‌خانه بابا شیخ‌علی وصل می‌شود و از این مسیر آب به شهرهای استان اصفهان توزیع می‌شود. وی افزود: مسیر دیگری هم وجود دارد که با 2تونل گلاب یک و 2، آبرسانی به 14شهر استان اصفهان صورت می‌پذیرد و هم‌اکنون طرحی در قانون بودجه سال1397 وجود دارد که 2هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که از طریق مشارکت بخش خصوصی اجرایی خواهد شد و موضوع به نمایندگان این استان منعکس شده و از نظر دولت هیچ مشکل قانونی وجود ندارد و نیازی به مصوبه جدید یا اصلاح قانون بودجه امسال و سال آینده نخواهد بود. نوبخت تأکید کرد: فقط اراده لازم است تا با مشارکت بخش خصوصی کار اجرا شدن این طرح شروع شود و سازمان برنامه و بودجه آمادگی خود را برای اجرایی شدن این مجوز قانونی اعلام می‌کند و نمایندگان و مسئولان استان اصفهان با توجه به اعلام آمادگی بخش خصوصی با نظر دولت می‌توانند برای به نتیجه رسیدن اجرای این طرح مهم کمک کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید