• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 23 آبان 1397
کد مطلب : 37458
+
-

کارگران در حسرت حقوق

بیش از 700 کارگر اعم از شرکتی، روزمزد و قراردادی از شهریور امسال تاکنون حقوق نگرفته‌اند

شهری
کارگران در حسرت حقوق

اسرا رماحی| کرمانشاه- خبرنگار:

کارگران از قشر ضعیف‌جامعه‌اند و اکثریت آنها برای کسب روزی حلال ساعت‌ها در گرما و سرما کار می‌کنند و در برابر کار طاقت‌فرسا به اندک حقوقی راضی هستند. در شرایطی که کرمانشاه از وضعیت نابسامان اقتصادی و کسب‌وکار و اشتغال رنج می‌برد، صدها کارگر شهرداری این شهر از ماه‌ها پیش حقوقی دریافت نکرده‌اند و به‌سختی روزگار می‌گذرانند. 

در شرایط تورم و گرانی بدون شک کارگران شهرداری نیز مانند بسیاری از مردم از عهده تامین مخارج زندگی به‌راحتی برنمی‌آیند و پرداخت حقوق پس از چند ماه مشکل آنها را روزافزون می‌کند. کارگران شهرداری کرمانشاه که هرچند وقت یک‌بار با مشکل پرداخت حقوق مواجه می‌شوند، این بار نیز حدود 3 ماه است حقوق نگرفته‌اند و گلایه‌های خود را به دفتر همشهری ارجاع داده‌اند.


بی‌توجهی به کارگران

یکی از کارگران شهرداری کرمانشاه که نخواست نامش فاش شود به همشهری می‌گوید: بیش از 700 کارگر اعم از شرکتی و روزمزد و قراردادی از شهریور امسال تاکنون حقوق نگرفته‌اند. از کارگر شهرداری ضعیف‌تر کدام صنف و طبقه است که این‌گونه به آنها بی‌توجهی می‌شود.  وی می‌افزاید: حقوق‌های ما از یک میلیون تا 2 میلیون و گاهی با اضافه‌کاری به دو و نیم میلیون
تومان می‌رسد و ما به‌جز کارگری منبع درآمد دیگری نداریم. متاسفانه چند ماه است که شهردار هم نداریم و نمایندگان مردم در شورای شهر هم نتوانستند به اجماع برسند و شهردار انتخاب کنند که شاید مشکل ما حل شود. 

این کارگر شهرداری ادامه می‌دهد: 15 سال است که‌ نیروی شرکتی شهرداری کرمانشاه هستم و هنوز مستأجرم. در شهرداری کرمانشاه 700 کارگر قراردادی و شرکتی وضعیت مشابه ما را دارند و نزدیک به 400 نفر هم جزو نیروهای روزمزد هستند. 

وی می‌گوید: بارها اعتراض خود را درمورد پرداخت نکردن حقوق به مسئولان ذی‌ربط در شهرداری کرمانشاه اعلام کرده‌ایم اما در جواب فقط می‌گویند بودجه نداریم. بارها پیش آمده که بدون توجه به این همه سابقه حرمتمان را نگه نمی‌دارند و ما را تهدید به اخراج می‌کنند. 


3ماه است حقوق نگرفته‌ام 

«میریان» دیگر کارگر خدماتی شهرداری کرمانشاه است که به همشهری می‌گوید: 12 سال است که در شهرداری کار می‌کنم. متاسفانه حدود 3 ماه است که حقوق نگرفته‌ام. 2 فرزند دارم که باید هزینه سرویس مدارس آنها را بپردازم. هزینه کمرشکن زندگی و اجاره خانه رمقی برای ما باقی نگذاشته و از مسئولان استدعا داریم حقوق ما را هرچه زودتر بپردازند.  یکی دیگر از کارگران شهرداری که او هم نمی‌خواهد نامش برده شود، می‌گوید: کارگران از کمترین حقوق برخوردارند و عادلانه نیست که حقوقشان دیر و با فاصله پرداخت ‌شود.  وی ادامه می‌دهد: نداشتن شهردار هم مزید بر علت شده و هر کس هر طور که می‌خواهد با کارگر برخورد می‌کند. 


شهرداری‌ها درگیر کمبود بودجه 

عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه در این باره به همشهری می‌گوید: اکثر شهرداری‌های سراسر کشور درگیر کمبود بودجه و نقدینگی مالی و درآمد هستند. بسیاری از آنها هم ‌قادر به پرداخت حقوق به صورت مستمر نیستند و در این زمینه مشکل دارند. 
«کامران ملکی» می‌افزاید: شهرداری کرمانشاه نیز از این قضیه مستثنا نیست. نیروهای رسمی یک ماه است که حقوق نگرفته‌اند. نیروهای شرکتی 3 ماه و نیروهای روزمزد هم 3 ماه است که حقوق نگرفته‌اند. 
وی بیان می‌کند: این مساله را پیگیری‌ کردیم و قرار شده طی روزهای آینده و اواخر آبان، حقوق معوق یک ماه نیروهای شرکتی پرداخت شود. یک هفته بعد از آن نیز حقوق یک ماه نیروهای روزمزد و بعد نیز یک ماه از حقوق نیروهای رسمی شهرداری پرداخت می‌شود.  عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه می‌گوید: نیروهای روزمزد 3 ماه است که حقوق ماهانه دریافت نکرده‌اند.

این موضوع را درک می‌کنیم که آنها از اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند، اما شرکت‌هایی که با شهرداری قرارداد بسته‌اند تعهد داده‌اند که حقوق این کارگران را از سرمایه خود بپردازند. در حال حاضر باید از توان مالی خود شرکت، حقوق نیروهای روزمزد و نیروهای فعال در فضای سبز و امور خدماتی را پرداخت کنند اما متاسفانه چون توان مالی ندارند این حقوق پرداخت نمی‌شود و در صورتی پرداخت می‌شود که شهرداری به آنها پول بدهد.  ملکی می‌افزاید: این مساله در شورای شهر مطرح شده است و  شهرداری در مورد مزایده زمین درخواست‌ داده است و به احتمال زیاد محل استفاده آن برای پرداخت حقوق و مزایاست. 
وی بیان می‌کند: بهترین مناطق شهرداری کرمانشاه، مناطق یک و 4 هستند. این مناطق در ماه شاید یکی، دو پرونده هم برای صدور پروانه نداشته باشند، به همین علت درآمد شهرداری به صفر رسیده است. 


تلاش برای افزایش درآمد شهرداری 

عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه می‌گوید: شهرداری از محل ارزش افزوده درآمدهایی هم دارد که خوشبختانه در شورای برنامه‌ریزی استان مطرح و قرار شده استاندار هم از آن حمایت کند. از صد درصد پولی که از محل ارزش افزوده برای استان
در نظرگرفته شده، 45درصد آن برای شهر کرمانشاه است. با رایزنی‌هایی که با استاندار شده بناست این 45درصد به 50درصد افزایش یابد بلکه قسمتی از مشکلات شهرداری را حل کند.   ملکی می‌افزاید: کار اصلی ممیزی املاک در شهر کرمانشاه است. اگر ممیزی انجام شود همه این مشکلات حل می‌شود اما این کار زمان‌بر است و باید راهکارهای کوتاه‌مدتی مانند فروش زمین و... اتخاذ کرد که بی‌شک تاثیرگذار خواهد بود. 


وضع کرمانشاه بهتر است  

«کامران ملکی»  عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه با اشاره به این‌که همه تلاش اعضای این شورا برای کمک به رفع مشکل حقوق کارگران شهرداری است، می‌گوید: در استان‌های همجوار، شهرداری‌ها 8 ماه از حقوق نیروهای شرکتی را پرداخت نکرده‌اند که دلیل بر پیگیری نکردن ما نیست، اما وضعیت کرمانشاه نسبت به بسیاری از استان‌ها بهتر است و باید روز به روز بهتر از گذشته شود. حق نیروهای شرکتی و روزمزد و رسمی است که حقوق خود را به‌موقع دریافت کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید