• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 15 آبان 1397
کد مطلب : 36686
+
-

کره‌ای‌ها می‌خواهند یا نمی‌خواهند؟

 خبر: ریو جئونگ هیون، سفیر کره‌جنوبی در ایران می‌گوید: شرکت‌های کره‌ای با وجود تحریم‌های جدید می‌خواهند با ایران همکاری داشته باشند. او با بیان اینکه سرمایه‌گذارهایی موفق هستند که تمایل بیشتری به مسائل اخلاقی دارند، تاکید کرد: همواره درنظر گرفتن مسائل اخلاقی و انسانی توانسته است روابط دیپلماتیک بین کشورها را تعالی بخشد.

 نقد: سال‌هاست که بخش بزرگی از بازارهای ایران به جولانگاه کالاهای ساخته‌شده کره‌جنوبی تبدیل شده و امروز در هر خانه ایرانی می‌توان نشانه‌ای از این کالاها پیدا کرد. اما نماینده کره‌جنوبی در ایران در حالی می‌گوید که شرکت‌های کره‌ای با وجود تحریم‌های جدید می‌خواهند با ایران همکاری کنند، که همین کشور، ماه‌ها پیش و قبل از اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا، خرید نفت از ایران را متوقف کرد.

لازم است به سفیر کره این نکته را یادآوری کنیم که آیا تصمیم مقامات سئول و شرکت‌های این کشور برای توقف سرمایه‌گذاری در ایران و قطع خرید نفت از کشورمان با مسائل اخلاقی و انسانی مورد نظر ایشان می‌خواند یا نه؟ حافظه تاریخی مردم ایران خود می‌تواند قضاوت کند که این تمایل شرکت‌های کره‌ای آیا برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و بر مبنای روابط دوستانه است یا اینکه آنها تنها به تجارت یک‌سویه کالاهای خود در بازار ایران می‌اندیشند و نه بیشتر. واقعیت این است که ارتقای سطح روابط تجاری و اقتصادی بین تهران و سئول تنها در یک بزرگراه دوطرفه و متعهدانه قابل‌قبول است و ذهنیت افکار عمومی مردم ایران به دوستی و نزدیکی با مردم کره‌جنوبی، نباید تحت‌تأثیر فشارهای یکجانبه دیگر کشورها دستخوش تغییراتی شود.

البته در جهان امروز همه براساس منافع و مصالح ملی‌شان تصمیم می‌گیرند و البته کره‌ای‌ها با حساب و کتاب‌شان نمی‌خواهند روابط تجاری و اقتصادی‌شان با دیگر کشورها ازجمله آمریکا لطمه بخورد، اما این حق را باید به مردم ایران داد که نگران ابراز تمایل سیاسی چهره‌های سیاسی با عملکرد اقتصادی کره‌ای باشند. سفیر کره‌جنوبی این روزها باید پاسخگو باشد تا مطالبه‌گر و سخنران که افکار عمومی ایران این روزها درستی ادعاها و شعار را با عملکردها می‌سنجد و نه رویاها و وعده‌ها.

این خبر را به اشتراک بگذارید