• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 5 آبان 1397
کد مطلب : 35617
+
-

5 ماه تا اتمام نیمه‌تمام‌ها

معاون عمرانی استاندار قم: امسال طرح‌های نیمه‌تمام استان در بخش‌های مختلف مانند شهرداری‌ها و پروژه‌های عمرانی و زیرساختی و صنعتی به اتمام می‌رسد

عمران
5 ماه تا اتمام نیمه‌تمام‌ها

فاطمه امامی| قم- خبرنگار:

عمران و آبادانی در قم در کنار روان شدن چرخ اقتصاد شاید فصل مشترک مطالبات بسیاری از مردم از مدیریت شهر و استان باشد. در این مسیر بزرگ‌ترین چالش‌ سال‌های گذشته کاهش اعتبارات عمرانی از سوی دولت بوده است. مسئولان اما می‌گویند بخش خصوصی را باید جایگزین این کاهش اعتبارات کرد. 
 «محسن بهشتی»، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم، معتقد است هنوز اعتماد‌سازی کاملی بین دولت و بخش خصوصی صورت نگرفته تا این توقع برآورده شود. 
با این حال در قم پروژه‌هایی مانند کمربندی به دست بخش خصوصی انجام خواهد شد که هموارکننده زیرساخت‌های مهم شهری خواهد بود. گفت‌وگوی معاون استاندار قم و همشهری را می‌خوانید. 


با توجه به هشدارهای رئیس مجلس در جلسه شورای برنامه‌ریزی و با کاهش جدی بودجه عمرانی، الزام برای بهره‌گیری از بخش خصوصی جدی‌تر شده. برنامه استان برای تحقق این امر چیست؟ 

ما مدیران استانی نباید نگاه کنیم و ببینیم اگر 5 پروژه در مجموعه تحت مدیریت خودمان داریم پس آدم ضعیفی هستیم. باید به سمت سیاست‌گذاری برویم و بحث‌های حمایتی را افزایش دهیم و بگوییم ما مجوز دادیم و پروژه در حال انجام است. آزادراه قم - گرمسار در مجموعه راه و شهرسازی ساخته شده اما این اداره کل هیچ نقشی در عملیات عمرانی آن نداشته و بخش خصوصی آن را انجام داده است. این پروژه در حال بهره‌برداری است و انجام امور راهداری از قبیل لکه‌گیری و نصب تابلو تا 20 سال بر عهده همین بخش خصوصی است؛ یعنی پروژه‌های عمرانی اگر به بخش خصوصی واگذار شود توفیق زیادی خواهیم داشت. اول این‌که دولت از منابع خودش هزینه نمی‌کند و سراغ امور اساسی‌تر می‌رود. دوم این‌که سرمایه‌گذاری که هزینه می‌کند تا 20 سال بهره‌برداری دارد و در زمان بهره‌برداری هم هزینه‌های نگهداری با خود اوست. 
ما باید در سال 97 با تجربه کم اما موفق سال‌های گذشته به این سمت برویم که پروژه‌های بزرگی که دارای توجیه اقتصادی است تعریف کنیم و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهیم. 


هدف‌گذاری سال 97 در پروژه‌های عمرانی چیست؟ 

در سال 97 اولویت ما اتمام طرح‌های نیمه‌تمام استان است. در بخش‌های مختلف مانند شهرداری‌ها و پروژه‌های عمرانی و زیرساختی و صنعتی پروژه‌های زیادی داریم که باید به اتمام برسانیم. در ضوابط بودجه هم اجازه ایجاد پروژه جدید را به راحتی ندادند مگر این‌که ضرورت بسیار خاصی وجود داشته باشد مانند ساخت کمربندی جدید قم که کارهای آن در سال 96 انجام شد و قرارداد با سرمایه‌گذار با 1100 میلیارد تومان هزینه امضا شد که امیدواریم عملیات اجرایی آن در سال جدید آغاز شود. سهم دولت در این طرح 20 درصد است و 80 درصد آورده بخش خصوصی است. 

پروژه دیگر که از ضرورت‌های استان بود ساخت راه از پردیسان به سمت کهک است که از راه‌های حادثه‌خیز و پرترافیک در روزهای تعطیل است. قرار است این مسیر مانند جاده جعفریه با اعتبارات دولتی دوبانده شود چراکه بخش خصوصی وقتی وارد پروژه راهسازی می‌شود باید اخذ عوارض داشته باشد و طبق قانون فقط باید از آزادراه این کار صورت گیرد. 
2 سال هم با سرمایه‌گذاران رایزنی کردیم که با واگذاری زمین‌های کنار جاده همراه با مجوز کاربری وارد پروژه شوند اما استقبال صورت نگرفت چون پروژه سنگین بود و نمی‌شد این ظرفیت را تهاتر کرد. برآورد اولیه این پروژه با تقاطع غیرهمسطح در ورجان 26 کیلومتر حدود 30 میلیارد تومان هزینه دارد. 

با توجه به بهره‌برداری از بلوار آیت‌الله بروجردی پیش‌بینی این است که ترافیک سمت پردیسان به ورجان و کهک بیشتر از الان می‌شود و این راه برای ما ضروری است چون از اقصی نقاط شهر دسترسی به ابتدای جاده ورجان به وسیله بلوار آیت‌الله بروجردی راحت می‌شود و به شدت ترافیک کهک از سمت لنگرود و جاده کاشان کم می‌شود ولی از سمت پردیسان به ورجان افزایش پیدا می‌کند. به دلیل توجیه این طرح، اجرای آن از امسال شروع می‌شود. 


پروژه‌های اولویت‌دار در سال جاری

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم می‌گوید: پروژه‎های نیمه‌تمام که حالا چندین سال است عنوان نیمه‌تمام را یدک می‌کشند، پروژه مترو است که خط یک آن در حال ساخت است. اگر طبق برنامه‌‌ریزی پیش برویم تا سال 98 افتتاح می‌شود. 

 «محسن بهشتی» می‌افزاید: امیدواریم عملیات اجرایی خط B هم امسال آغاز شود. دستگاه TBM که در حال اورهال در قلعه کامکار است به پردیسان منتقل خواهد شد که دولت در آن‌جا 200 هکتار زمین در اختیار خط B قطار شهری قرار داد که در کنار ایستگاه اول و دپو، یک مرکز شهری هم برای خرید و تفرج داشته باشیم. 

وی اظهار می‌کند: پروژه‌های دیگر بیمارستان‌های نیمه‌تمام است. بیمارستان هزارتختخوابی تاکنون 13 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. حدود 230 نفر در کارگاه آن مشغول به کار هستند. امیدواریم سال 97 شدت بیشتری بگیرد. پیمانکار این پروژه ایرانی است اما مشاوران و طراحان اتریشی هستند و تحت نظارت آن‌ها اجرا خواهد شد. علاوه بر این‌که این پروژه، خاص است، از کیفیت خاصی هم برخوردار است و در کشور مانند آن نداریم. 
بهشتی می‌افزاید: بیمارستان حضرت امیرالمومنین(ع) که در مجموعه بیمارستان شهید بهشتی توسط واقف ساخته شده و تجهیزات آن هم در تعهدات اولیه این بوده که دولت آن را تجهیز کند و امیدواریم با توجه به انجام تعهدات واقف، بتوانیم تعهدات دولت را هم انجام دهیم تا این پروژه در سال 97 به بهره‌برداری برسد. 

وی می‌گوید: پروژه کلینیک بیمارستان نکویی‌هدایتی را هم داریم که سال 97 به بهره‌برداری نمی‌رسد چون پیشرفت فیزیکی پایینی دارد.  معاون استاندار بیان می‌کند: در حوزه شهری هم تقاطع غیرهمسطح میدان ولی‌عصر(عج) وجود دارد که نقش مهمی در کاهش ترافیک به سمت جمکران دارد. وی اضافه می‌کند: پروژه دیگر که در شورای ترافیک استان مصوب کردیم احداث تقاطع غیرهمسطح در بلوار فردوسی و صدوق است که بحث‌های ترافیکی خاصی دارد و رینگ دوم شهر قم را تکمیل می‌کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید