• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 17 مهر 1397
کد مطلب : 33475
+
-

استفساریه وزیر کشور از مجلس:

شهردار تهران، همتراز وزراست

حامد فوقانی | خبرنگار

«اینکه شهردار فعلی تهران مشمول قانون بازنشستگی است یا نه را در وهله نخست باید وزیر کشور به‌صورت رسمی اعلام کند. از سوی دیگر، معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری نیز باید پاسخ استعلام وزارت کشور را در این زمینه بدهد تا تکلیف نهایی مشخص شود.»؛ این سرجمع صحبت‌های مدیران شهری ازجمله رئیس شورای شهر پایتخت و خزانه‌دار این نهاد و همچنین تعدادی از حقوقدانان است. واکنش آنها در واقع نسبت به ادعای عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات محسوب می‌شود که در گفت‌وگوی خبری تلویزیون اعلام کرد بود: همه شهرداران کشور ازجمله شهردار تهران مشمول قانون جدید منع به‌کارگیری بازنشستگان هستند.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران نیز اعلام کرده که برای این منظور، وزیر کشور تصمیم نهایی را می‌گیرد. او تأکید کرده هر زمان نامه وزیر کشور به شورا ابلاغ شد که محمد علی افشانی قادر به ماندن در شهرداری تهران با توجه به قانون منع به کارگیری بازنشستگان نیست، اقدامات بعدی را انجام خواهیم داد؛ به‌عبارت دیگر همچنان باید منتظر نظر وزیر کشور ماند.از طرف دیگر دیروز حسن رسولی که از شورای شهر تهران ماموریت پیدا کرده تا وضعیت بازنشستگی سیدمحمدعلی افشانی، شهردار پایتخت را دنبال کند نیز به همشهری گفت: «آنچه عادل آذر اعلام کرده در پاسخ به استعلام وزیر کشور بوده است و مخاطب او ما نیستیم‌. ما هنوز وارد گفت‌وگو با وزیر کشور نشده‌ایم و هنوز ماجرای مورد اختلاف نظر در جریان است.»

به گفته او دیوان محاسبات زیرمجموعه مجلس شورای اسلامی و بازوی نظارتی آن به‌حساب می‌آید و رحمانی فضلی، وزیر کشور‌ علاوه بر دیوان محاسبات از معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری هم استعلام کرده است. این عضو شورای شهر تهران افزود: «وزیر کشور می‌تواند نظرات دیوان محاسبات و معاونت حقوقی را جویا شود و سپس براساس آن نظرات و کارگروه‌های ویژه حقوقی نظر خود را اعلام کند.» اینطور که رسولی اعلام کرده وزیر کشور به‌احتمال قوی تا روز پنجشنبه موضوع را تعیین تکلیف می‌کند.

شهرداران بازنشسته محسوب نمی‌شوند

اینطور که یکی دیگر از اعضای شورای شهر تهران به همشهری اعلام کرده، جلسه یکشنبه‌شب با احزاب عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بوده است. به گفته او، در این جلسه بیشتر موارد حول دستاوردهای یکساله پارلمان شهری پایتخت کشور مطرح شده و رئیس شورای شهر تهران و برخی از اعضا گزارشی عملکردی را از منظرهای مختلف ارائه کرده‌اند. او با بیان اینکه در نشست برگزار‌شده به تصمیمات استراتژیک و مهم شورا اشاره شد، گفت: «مهم‌ترین نکته انسجامی بود که اعضای شورا در این یک‌سال‌و‌اندی، از انتخاب شهرداران گرفته تا اتخاذ تصمیماتی در زمینه مبارزه با رانت و فساد و شفاف‌سازی، جلوگیری از تخلفات ساختمانی و شهرسازی و جلوگیری از تصمیمات غلط گذشته در فرایندهای عملیاتی مثل هولوگرام‌ها، به آن تأکید داشتند.» محمد سالاری گفت احزاب عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در این جلسه به کارنامه شورا نمره قبولی دادند اما در عین حال گفتند که انتظارات شهروندان بیش از آن چیزی است که اتفاق افتاده است.

این عضو شورای‌عالی اصلاح‌طلبان در پاسخ به سؤال همشهری مبنی بر اینکه آیا در جلسه مسائلی درخصوص وضعیت شهردار تهران هم مطرح شد یا خیر، گفت: «در این جلسه صحبت‌هایی بیان شد اما نکته مهم این است که ما پیش از این نظر خود را پس از ساعت‌ها جلسه با صاحب‌نظران و حقوقدانان طی نامه‌ای به وزارت کشور اعلام کرده‌ایم. همچنین با جمعی از نمایندگان مجلس هم جلسه گذاشته‌ایم و نامه‌ای که ارسال شده، استناد حقوقی قوی دارد؛ چنان‌که نشان می‌دهد قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان نه‌تنها شامل شهردار تهران بلکه شامل سایر شهرداران کشور هم نمی‌شود. البته که ما تابع قانون هستیم.» سالاری اضافه کرد که تغییر در رأس مدیریت شهری پایتخت می‌تواند خسارات جدی به شهر وارد کند و اعضا طبق قانون منتظر نظر رسمی وزیر کشور هستند؛ زیرا منتخب شورای شهر یعنی همان شهردار برای 4سال توسط وزیر کشور مورد تأیید قرار گرفته و حکمش ابلاغ می‌شود. این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: «ما از معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری هم نظر خواسته‌ایم و اگر لازم باشد شورای‌عالی استان‌ها هم می‌تواند به قضیه از طریق مجلس وارد شود. در ضمن امکان استفاده از استفساریه مجلس نیز برای شورا وجود دارد.»

خوشبینی به ماندن شهردار

مجید فراهانی، دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در رابطه با جلسه برگزار شده گفت: «همگی به اتفاق معتقد بودند، تغییر مکرر شهردار تهران هزینه زیادی برای پایتخت دارد و برنامه‌های توسعه‌ای شهر را به عقب می‌اندازد.» او با بیان اینکه شورای شهر تهران قانون را فصل‌الخطاب می‌داند و گردن‌شان از مو نسبت به قانون باریک‌تر است، افزود: «براساس آخرین اطلاع ما، وزیر کشور امروز (دوشنبه) به‌عنوان امضاکننده حکم شهردار تهران، در این زمینه استفساریه را به مجلس شورای اسلامی فرستاده است؛ استفساریه‌ای که در آن به قانون پیشین موجود اشاره شده که شهردار پایتخت همتراز وزرا محسوب می‌شود.» فراهانی در پایان عنوان کرد که نسبت به ادامه فعالیت شهردار فعلی خوشبین است و با توجه به درایتی که در نمایندگان مجلس سراغ دارد، شرایط خطیر موجود را درک می‌کنند چراکه هرگونه تغییر در نظام مدیریتی به شهر تهران آسیب خواهد زد.

این خبر را به اشتراک بگذارید