• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 12 دی 1396
کد مطلب : 3074
+
-

«یانه کوردواری» بی‌رمق شد

موزه مردم‌شناسی مریوان به دلیل مشکلات مالی در آستانه تعطیلی قرار گرفت

کردستان
«یانه کوردواری» بی‌رمق شد

دلنیا محمودی/ مریوان - خبرنگار:

 یک  روزنامه‌نگار اهل اورامانات کردستان با اعتقاد به این‌که فرهنگ و رسوم کهن مردم این دیار در حال نابودی است و تا چند سال دیگر اثری از آن باقی نمی‌ماند، موزه‌ای ‌ را برای نمایش و حفظ آثار کردستان در مریوان راه‌اندازی کرده.

موزه او البته به دلیل حمایت نشدن از سوی مسئولان در معرض تعـطیـلی قـرار گرفــتـه اسـت. گفت‌وگوی ما را با کیان جهانی،‌موسس این موزه بخوانید.

 

موزه یانه‎کردواری با چه هدفی راه‌اندازی شد؟

حدود 20 سال است خبرنگارم. مدتی هم در رادیو برنامه «گه‌شته‌کانی ئه‌و دیو چیا» (گشت و گذار آن سوی کوه‌ها) را برای شبکه گَلی کوردستان تهیه می‌کردم.

همان زمان بود که متوجه شدم تا چند سال آینده در هیچ کجای کردستان به‌ویژه در روستاها فرهنگ و معماری کردی را نخواهیم دید.

به همین دلیل موزه را تاسیس کردم تا بتوانم فرهنگ و آثار مناطق کردواری را حفظ کنم.

چطور این هدف را اجرایی کردید؟

ابتدا قرار بود یک آبادی 10 خانه‌ای بسازم که هر خانه آن نشان‌دهنده یکی از مناطق کردواری با تفاوت فرهنگ، خوراک و پوشش لباس باشد.

با این کار می‌خواستم فرهنگ منطقه، آداب و رسوم را زنده نگه دارم و جریان زندگی را در خانه‌ها نشان دهم. حدود 2 سال پیگیر این کار بودم، اما منابع طبیعی و بعضی از ارگان‎های دیگر اجازه به ‎کارگیری زمین را به من ندادند. در نهایت تصمیم گرفتم یانه‌کوردواری را تاسیس کنم که تلفیقی از فرهنگ، آداب و رسوم مناطق اورامانات و مریوان را به نمایش می‌گذارد.

بنای یانه‌کوردواری چگونه است؟

یانه‌کوردواری شامل خانه‎ای 2 طبقه است. در طبقه پایین آتشکده برای پخت نان، طویله و تمام وسایل زندگی انسان‎ها در 100 سال قبل وجود دارد. طبقه بالا دارای 2 اتاق و یک راهروست که با سنگ ساخته شده و بخشی ازآنها چوبی است و فرش‎های دستباف محلی هم در آنجا پهن شده.

در واقع در این موزه هیچ چیز امروزی وجود ندارد و وقتی وارد یانه‌کوردواری می‌شوید به 100 سال قبل برمی‎گردید و نمایی از زندگی روستاهای اورامان و مریوان را خواهید دید.

برای راه‎اندازی این موزه، منابع مالی داشتید؟

برای تاسیس یانه‌کوردواری خانه، ماشین، موبایل و اسباب منزلم را فروختم و هیچ ارگانی هم به من کمک نکرد. حتی تمام وسایل داخل موزه را هم خودم تهیه کردم.

روستا به روستا رفتم و همه وسایل را خریدم. البته در بسیاری مواقع مردم هم با من همکاری لازم را داشتند و بعضی از وسایل را به اینجا هدیه کردند.

بعد از راه‌اندازی موزه مسئولان ارگان‌هایی از جمله میراث فرهنگی به دیدن آن آمدند و قول دادند تا 100 میلیون تومان وام به ما کمک کنند.

مسئولان دیگری هم گفتند تا 50 میلیون از این وام در اختیار استان است، اما برای دریافت وام بیشتر، اعتبار آن باید در تهران به تصویب برسد.

برای این وام همه اقدامات لازم را انجام دادم، اما هنوز موفق به دریافت آن نشده‌ام. در واقع صندوق کارآفرینی مریوان وام را دریافت کرده، اما آن را به من نداده است.

بارها به فرمانداری و نهادهای دیگر مراجعه کردم و نامه نوشتم، اما نتیجه نگرفتم.

وضع امروز یانه‌کوردواری چگونه است؟

وضع یانه‌کوردواری خوب بود و استقبال خوبی هم از آن می‌شد، اما متاسفانه حمایت‎ نکردن مسئولان و بی‌توجهی‌ها، بدهی زیادی روی دست من گذاشته است.

موزه‎ای که با حمایت‎های لازم می‌توانست به توسعه و پیشرفت مریوان کمک کند، حالا در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.

درخواست شما از مسئولان چیست؟

من یانه‌کوردواری را برای کسب درآمد راه‎ نینداختم، بلکه هدف من حفظ فرهنگ و آثار کهن مناطق کوردواری بود.

متاسفانه برای حفظ ساختار فرهنگی ما برنامه‌ریزی‌های اساسی صورت نگرفته است.

از مسئولان می‌خواهم فکری برای این موضوع بکنند.

هنگامی که گردشگری وارد استان ما می‎شود، جایی نداریم که آثار و فرهنگمان را به او نشان بدهیم.

در همه جای دنیا از افرادی که قدم مثبتی برای حفظ فرهنگ خود برمی‌دارند، حمایت می‎شود، اما چرا باید در اینجا با این مشکلات دست و پنجه نرم کنیم؟

تنها خواسته‌ام از همه این است: به هر صورتی که می‌شود نگذارید یانه‌کوردواری تعطیل شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید