• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 29 مرداد 1397
کد مطلب : 27771
+
-

یکه‌تاز کشتی سقز

کشتی‌گیر سقزی: 3سال پی‌درپی در رشته کشتی آزاد موفق به کسب مدال طلای کشوری، آسیایی و جهانی شدم

ورزش
یکه‌تاز کشتی سقز

فردین مصطفایی| سقز-خبرنگار

کشتی از دیرباز در رشته‌های آزاد و فرنگی ظرفیت‌های بسیار خوبی در استان و سقز داشته است. وجود چهره‌های خوش‌نام نسل گذشته در میادین بین‎المللی گواه این مدعاست. امروز نیز نوجوانان و جوانان کشتی‌گیر جای آنها را پر کرده‎اند. «محمدمبین عظیمی» کشتی‌گیر نوجوان سقزی در مسابقات کشتی افتخارات امیدبخشی کسب کرده و در 3 سال اخیر مقام قهرمانی مسابقات کشتی آزاد را در سطوح ملی، آسیایی و جهانی به‌دست آورده است. در ادامه گفت‌وگوی همشهری را با این ورزشکار موفق می‌خوانید.

 از چه سالی و چگونه ورزش کشتی را شروع کردید؟ 

 از 5سالگی ورزش را در رشته ژیمناستیک شروع کردم. بعد به‌دلیل علاقه‌مندی و نیز تشویق‌های پدرم که از مربیان کشتی است، به کشتی آزاد علاقه‌مند شدم. از همان ابتدا مورد تشویق مربیانم قرار گرفتم. لذا احساس خوبی به ورزش کشتی پیدا کردم و با جدیت کار را ادامه دادم.

در این مدت چه کسانی به‌عنوان مربی در آموزش و پیشرفت‌تان نقش داشتند؟

بیش از 10 مربی دلسوز و پرتلاش در عرصه کشتی و بدن‌سازی به من کمک کردند که می‌توانم به رئوف سلیمی، سیروان قهرمانی، حسین عبدی، امیر حدادیان، اهون سعیدی، هیوا سعیدی، امیر سعیدی، یحیی صحرایی، جلال سعیدی، عطا جانبلاغی و همچنین علی عظیمی (پدرم) اشاره کنم که هر یک با آموزش و انتقال تجارب خود توانستند مرا برای مسابقات مختلف آماده کنند.

تاکنون در سطح ملی و جهانی چه مقام‌هایی به‌دست آورده‌اید؟

در سال 95 در تبریز موفق به کسب مقام قهرمانی کشور و مدال طلا شدم. در سال 96 در مسابقات قهرمانی کشور در خرم‌آباد، به‌رغم این‌که 5 بازی بسیار سخت و نفس‌گیر داشتم، مقام قهرمانی را کسب کردم.
در سال 96 نیز مدال طلا و مقام قهرمانی تیمی مسابقات جهانی کشتی آزاد کودک را در کرج به‌دست آوردم. اما مهم‌ترین مقام ورزشی‌ام مربوط به مسابقات کشتی آزاد و فرنگی نونهالان قهرمانی آسیا در مردادماه امسال بود که کشتی‌گیرانی از کشورهای هند، ژاپن، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، پاکستان، سنگاپور، عراق و بنگلادش در سالن مجموعه ورزشی انقلاب کرج حضور داشتند. 
در این مسابقات توانستم در وزن 85 کیلوگرم و در رقابتی بسیار سخت در مصاف با ورزشکارانی از کشورهای ژاپن، قرقیزستان، هند و ژاپن موفق به کسب مقام قهرمانی و مدال طلا شوم.

چه عواملی در ایجاد انگیزه و موفقیت‌تان تاثیرگذار بوده است؟

3 سال پی در پی در رشته کشتی آزاد موفق به کسب مقام طلای کشوری، آسیایی و جهانی شدم که در تاریخ ورزش کشتی سقز و کردستان بی‌سابقه بوده است. 
همچنین هیچ امتیازی در این مسابقات به رقیب نداده‌ام و این موفقیتی است که باید برای حفظ آن بکوشم.
استفاده از تجارب و حمایت‌های مربیان خصوصاً حمایت‌های بی‌دریغ پدر و خانواده‌ام، تلاش و پشتکار شخصی، ترسیم اهداف بلندمدت و استفاده مناسب از فرصت‌ها در پیشرفت و موفقیتم در عرصه ورزشی موثر بوده است.

اداره ورزش و جوانان و هیات کشتی تا چه اندازه از شما حمایت کرده‌اند؟

در مقاطعی به‌دلیل در اختیار نگذاشتن سالن در سال 96، حتی با وجود کسب مقام جهانی مجبور شدم همراه با تیم بزرگسالان کشتی فرنگی تمرین کنم. 3 سالن کشتی در سقز داشتیم، ولی مجبور بودم در باشگاه جودو فقط یک ‌زمان را برای تمرین اجاره کنم که این موضوع برای من سخت بود. درخصوص هیات کشتی و اداره ورزش و جوانان باید بگویم که در ماه‌های اخیر رویکردشان نسبت به گذشته بهتر شده است و قول‌هایی نیز برای حمایت‌ داده‌اند، اما می‌طلبد بسترها و فضای مناسب‌تری را برای علاقه‌مندان به ورزش پرافتخار کشتی و حمایت از قهرمانان فراهم کنند. 
ارتباط برخی نهادها همچون شورای شهر و حمایت آنها از ورزشکاران قهرمان کم است که انتظار داریم بیشتر به این موضوع توجه کنند.

به نظرتان، آیا نوجوانان سقز می‌توانند جایگاه قهرمانی کشتی سقز را احیا و در سطح ملی و جهانی افتخارآفرینی کنند؟

بله، در میان هم‌سن‌وسالان من بچه‌های بااستعداد و توانمند زیادی وجود دارند که همگی استعداد قهرمانی کشوری و جهانی دارند. اما به نظرم باید اداره ورزش و هیات کشتی بستر مناسبی برای تمرینات بدون دغدغه و فاقد تنش فراهم کنند و برنامه‌های اردویی و آموزشی بهتری تدارک ببینند و امکانات و تجهیزات این رشته را افزایش دهند. همچنین باید از تجربیات همه مربیان و قهرمانان بدون محدودیت استفاده شود و برنامه‎ای بلندمدت هم تدارک دیده شود.
در انتخاب سرمربیان باید شایسته‌سالاری بر اساس تخصص و تجربه رعایت شود و در استعدادیابی به مبنای علمی و فنی توجه بیشتری شود. 
ایجاد جو تفاهم و دوستی و جوانمردی در کنار ورزش بسیار مهم است که به‎نظرم نیاز حیاتی ورزش سقز به‌ویژه کشتی است.

چه برنامه و آرزویی در عرصه‎های ورزشی و اجتماعی دارید؟ 

قهرمانی در مسابقات المپیک 2024 و 2028 لس‌آنجلس و لندن و قبولی در رشته پزشکی مهم‌ترین آرزوهایم است که با تمام وجود برای رسیدن به این آرزوها تلاش می‌کنم.


خاطرات تلخ وشیرین کشتی گیر سقزی

«محمدمبین عظیمی» کشتی‌گیر نوجوان سقزی می‌گوید: تلخ‎ترین تجربه و خاطره من مربوط به مسابقات جهانی سال 96 البرز و باخت در مقابل یکی از رقیبان بود که همچنان مرا آزار می‎دهد و باید تلاش بیشتری می‌کردم. 
تجربه شیرین من هم مربوط به قهرمانی اخیر در مسابقات آسیایی زیرنظر اتحادیه جهانی کشتی بود که توانستم قهرمان شوم و این قهرمانی را تقدیم همشهریانم می‎کنم که به من محبت زیادی داشتند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید