• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 28 مرداد 1397
کد مطلب : 27477
+
-

رویای بی تعبیر‌خانه دارشدن

افزایش نرخ‌ اجاره باعث شده مستاجران به واحدهای فرسوده در مناطق حاشیه شهر با متراژهای کوچک‌ راضی‌شوند

مسکن
رویای بی تعبیر‌خانه دارشدن

مرضیه قاسمی| کرمانشاه- خبرنگار:

این روزها صاحبخانه شدن تقریبا به یک رویا تبدیل شده و دغدغه خانه به دوشی مستاجران به اوج خود رسیده است. اجاره‌بهای بسیار بالا برای مردم به موضوعی نگران‌کننده تبدیل شده است، چراکه افزایش سرسام‌آور نرخ‌های اجاره و کاهش چشمگیر قدرت مالی متقاضیان باعث شده تا آنها به واحدهای قدیمی‌تر و فرسوده‌تر در مناطق حاشیه با امکانات کمتر و متراژ پایین‌تر هم راضی باشند. 

افزایش نسبی اجاره‌بها در کرمانشاه نیز مشهود است و کرایه‌ها در مناطق مختلف این شهر متفاوت است. اجاره‌بها و رهن در مناطق بالای شهر همچون شهرک کسری، فردوسی، خیابان برق، گلستان و پردیس خیلی بالاست و می‌توان واحد‌هایی با قیمت 200 میلیون تومان رهن نیز یافت. فعالان حوزه مسکن در کرمانشاه از کسادی بازار و اجاره‌نشین‌ها نیز از اجاره‌بهاهای سرسام‌آور و کیفیت پایین ساخت‌و‌سازها گله‌مندند. 


نظارتی بر تعیین اجاره‌بها وجود ندارد 

«بهرام جمشیدی» یکی از اجاره‌نشین‌های منطقه گلستان کرمانشاه است.  وی به همشهری می‌گوید: خانه به دوشی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اجاره‌نشین‌هاست. تا چشم به هم می‌زنند قراردادشان به سر می‌آید و مدام باید دنبال خانه باشند.  جمشیدی در مورد تفاوت فاحش اجاره‌بهای امسال با سال گذشته می‌افزاید: سال گذشته خانه‌ای 90متری در گلستان اجاره کردم. آن موقع 40 میلیون تومان پول پیش دادم و ماهی 300 تومان اجاره می‌دادم، اما امسال صاحبخانه می‌گوید اگر بخواهم قراردادم را تمدید کنم باید 5 میلیون تومان دیگر پول پیش بدهم و 400 تومان نیز کرایه.  این شهروند با بیان اینکه اجاره‌بها در شهر روند رو به افزایشی دارد، ادامه می‌دهد: نظارتی بر تعیین نرخ پول پیش و اجاره‌بها وجود ندارد. هر صاحبخانه‌ای به صورت دلخواه برای واحد مسکونی‌اش نرخ تعیین می‌کند. 


رنج‌های مستاجران تمامی ندارد 

یک مستاجر دیگر از بلاتکلیفی مسکن مهر در شهر ابراز گلایه می‌کند و می‌گوید: برخی مسکن مهرها در شهر دارند خاک می‌خورند و هیچ‌کس به فکر مردمی نیست که به امید صاحبخانه شدن در این تعاونی‌ها ثبت نام کرده‌اند.  «نصیر بابایی» ادامه می‌دهد: کارمندان و مسئولان یا خانه‌های مجلل شخصی دارند یا در واحدهای سازمانی زندگی می‌کنند. آنها با این شرایطی که دارند درک نمی‌کنند یک مستاجر چه درد و رنج‌هایی را متحمل می‌شود. 

وی که ساکن محله زیباشهر است، تصریح می‌کند: 2 سال پیش در محله زیباشهر یک خانه 120 متری اجاره کردم. آن موقع پول پیش 20 میلیون تومان بود و اجاره نیز 200 هزار تومان، اما اکنون پول پیش همان خانه 25 میلیون تومان و اجاره آن نیز به 400 هزار تومان افزایش داشته است. این مستاجر می‌افزاید: کارمند هستم و با حقوق کارمندی توان پرداخت این هزینه را ندارم، اما به ناچار نیمی از درآمدم را باید بابت کرایه خانه بدهم. آن هم در شرایطی که همه چیز به یک باره گران شده است و روز به روز اوضاع بدتر می‌شود.

 وی ضمن درخواست از مسئولان اظهار می‌کند: از مسئولان مربوطه تقاضا دارم بازار مسکن را کنترل کنند، چراکه به دلیل نبود نظارت هر صاحبخانه‌ای هر نرخی را که خودش بخواهد برای خانه‌اش تعیین می‌کند.  «سمیرا .م»، یکی دیگر از شهروندان، با گلایه از نرخ بالای اجاره‌ها خاطرنشان می‌کند: چند وقتی است که ازدواج کرده‌ام اما هنوز نتوانسته‌ایم خانه مستقلی داشته باشیم. وی می‌افزاید: یک ماه است که مدام به بنگاه‌های مختلف مراجعه می‌کنیم اما هزینه‌ها آن‌قدر بالاست که تاکنون موفق نشده‌ایم خانه‌ای اجاره کنیم. 


ساخت‌ و ‌ساز رونق گرفته اما بازار خرید و فروش راکد است 

«احمدرضا قدمی» در کرمانشاه مشاور املاک است و درباره رکود بازار خرید و فروش مسکن به همشهری می‌گوید: به دلیل وضعیت بازار کسی روی خرید مسکن سرمایه‌گذاری نمی‌کند. مردم ترجیح می‌دهند پولشان را در بانک پس‌انداز و از سود حاصلش امرارمعاش کنند.  وی مشکلات مالی مردم را مهم‌ترین علت رکود بازار خرید و فروش مسکن عنوان می‌کند و می‌گوید: ساخت و ساز رونق گرفته اما بازار خرید و فروش راکد است.  قدمی ادامه می‌دهد: بسیاری از افراد به دلیل عدم تمکن مالی به اجاره‌نشینی روی می‌آورند و با شرایط حاکم مشخص نیست افراد تا کی باید خانه به دوش باشند. 


اجاره‌بها 40 درصد بیشتر شده است 

یکی دیگر از مشاوران املاک درباره نرخ رو به رشد اجاره‌ در کرمانشاه بیان می‌کند: اجاره‌بها نسبت به سال گذشته نزدیک به 40 درصد بیشتر شده است. 
«خدامراد زورمند» می‌افزاید: در بلوار طاقبستان خانه 200 متری داریم با 60 میلیون تومان رهن کامل یا 30 میلیون تومان پول پیش و ماهانه 600 هزار تومان اجاره.  وی ادامه می‌دهد: مردم از خانه‌های بزرگ استقبال نمی‌کنند، چراکه توان پرداخت اجاره‌ آن را ندارند و اغلب این خانه‌ها خالی هستند و همه دنبال خانه‌های کوچک 50 و 60 متری می‌گردند.

این فعال حوزه املاک تصریح می‌کند: امسال هم همه صاحبخانه‌ها از مستاجران کرایه می‌خواهند و هیچ‌کس پول رهن نمی‌خواهد. برای یک خانه 50 متری 5 میلیون تومان رهن می‌گیرند با ماهانه 400 هزار تومان اجاره. زورمند درباره حق بنگاه‌داری نیز توضیحاتی می‌دهد و اضافه می‌کند: حق بنگاه‌داری طبق نرخ اتحادیه است؛ هر یک میلیون تومان رهن، 7500 تومان و کلا یک‌چهارم کرایه را حق بنگاه‌داری می‌گیریم. در منطقه بلوار طاقبستان خانه 200 متری در سال گذشته با 20 میلیون تومان پول پیش و ماهی 300 هزار تومان اجاره بوده است. اکنون همان خانه 200 متری به 30 میلیون تومان پول پیش و 300 هزار تومان اجاره‌بها افزایش یافته است.


نرخ اجاره 3 برابر شده است  

یکی دیگر از مشاوران املاک با اشاره به نبود نظارت بر بازار خرید و فروش و اجاره مسکن می‌گوید: هر کس قیمت خودش را دارد و تقریبا قیمت‌های اجاره 3 برابر شده است. این مشاور املاک که در بنگاه باغچه‌بان در کسری فعالیت می‌کند، می‌افزاید: هیچ کنترل و مدیریتی روی این کار نیست. از اول سال تاکنون موفق به اجاره دادن یک خانه شده‌ایم. هزینه‌ها آن‌قدر گران است که مردم فقط می‌آیند قیمت‌ می‌گیرند و می‌روند.

وی ادامه می‌دهد: در منطقه کسری برای یک خانه 150 متری باید 160 میلیون تومان پول پیش بدهید و برای یک خانه 110 متری 120 میلیون تومان. در این شرایط که فقط یک خانه را اجاره داده‌ایم، باید بابت جواز یک میلیون و 300 هزار تومان مالیات پرداخت کنیم. برای هر یک میلیون تومان، 7هزار و پانصد تومان حق بنگاه‌داری می‌گیریم، یعنی اگر 100 میلیون باشد 750 هزار تومان می‌گیریم ولی برای یک مستاجر دادن این هزینه زیاد است و ما دلمان نمی‌آید چنین پولی را از او بگیریم. یکی دیگر از دفاتر املاک واقع در منطقه فردوسی کرمانشاه است. یکی از مشاوران املاک این دفتر با بیان این‌که هزینه‌های اجاره بی‌نهایت بالا رفته است، می‌گوید: در منطقه فردوسی بابت یک واحد 50 متری، 15 میلیون تومان پول پیش و 600 هزار تومان کرایه می‌گیرند.

همچنین برای یک آپارتمان 180 متری 170 میلیون تومان پول پیش می‌دهند. «محمد اکبری» در پایان می‌گوید: اوضاع بازار مسکن روز به روز بدتر می‌شود و مردم به دلیل کاهش قدرت مالی توان پرداخت چنین هزینه‌های هنگفتی را ندارند و مسئولان باید فکری به حال این وضعیت کنند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید