افتتاح ابرپروژهها تا پایان سال
سخنگوی شهرداری تهران خبرهای خوبی برای شهروندان پایتخت دارد
پروانه بهرامنژاد | دبیر گروه شهری
روز گذشته، نشست خبری سخنگوی شهرداری تهران با حضور اصحاب رسانه و خبرنگاران در خانه روزنامهنگاران برگزار شد. عبدالمطهر محمدخانی در این نشست علاوه بر پاسخدادن به پرسشهای خبرنگاران خبرهای خوبی از پروژههای شهری و افتتاح ایستگاههای جدید و توسعه خطوط مترو تا تکمیل ابرپروژههای عمرانی و زیستمحیطی داد که در ادامه میخوانید.
خبرهای خوب سخنگوی شهرداری
تعداد اتوبوسهای برقی بهزودی به ۵۰۰دستگاه میرسد.
جایگاههای شارژ خودروهای برقی افزایش مییابد.
سیاهه انتشار با اطلاعات مفید تا روز هوای پاک منتشر میشود.
تصاویر شهدای ارامنه در ایستگاه مریم مقدس(س) نصب میشود.
ماه آینده ایستگاه متروی سرباز در خط۶ افتتاح میشود.
ظرفیت بهشت زهرای تهران پر نشده؛ اما شهرداری بهدنبال ایجاد آرامستان جدید است.
ایستگاه تختی بهعنوان آخرین ایستگاه خط۷ تا پایان سال افتتاح میشود.
ایستگاه حرم ابتدای سال آینده به اتمام میرسد.
کل پروژه میدان فتح تا اوایل دیماه تکمیل میشود.
بزرگراه شوشتری تا دهه فجر به بهرهبرداری میرسد.
فاز دوم بزرگراه بروجردی تا پایان سال تکمیل میشود.
فاز دوم روددره فرحزاد و بخش اصلی زیرگذر میدان سپاه تا پایان سال به بهرهبرداری میرسد.
راهبرد مدیریت شهری
اظهارات یکی از اعضای شورا در مورد عملکرد شهرداری در حوزه برقیسازی برای ما عجیب بود. یکی از موانع واردات اتوبوسهای برقی، عملکرد برخی از همین افراد بود که تمام تلاش خود را کردند تا در واردات اتوبوسها تأخیر ایجاد یا از آن جلوگیری کنند و حالا به برقیسازی انتقاد دارند. عادت به این رفتارهای سیاسی سخت است. با اینکه خودشان سعی کردند از واردات جلوگیری کنند، امروز از آن انتقاد میکنند. برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی یکی از راهبردهای جدی و میانبرد برای کاهش ترافیک و آلودگی هواست. با حمایت رئیس شورای شهر و بودجه مناسب، قرارداد برای واردات اتوبوس منعقد شد و ۳۹۰دستگاه اتوبوس برقی در شهر در فعالیت هستند. با ورود ۱۱۰دستگاه جدید، تعداد اتوبوسهای برقی به ۵۰۰دستگاه افزایش خواهد یافت.
توسعه ایستگاههای شارژ برقی
هماهنگیهای متعددی با شرکتهای مختلف برای ایجاد زیرساختهای برقیسازی صورت گرفته است. دستگاههای شارژ در برخی نقاط تهران نصب شده و مردم میتوانند در میدان آزادی و نقاط مرکزی شهر، خودروهای برقی خود را شارژ کنند. تا زمانی که به نقطه تکمیلی برسیم فاصله داریم؛ اما در تلاشیم که ایستگاههای شارژ را با همکاری وزارت نیرو همزمان با واردات خودروهای برقی افزایش دهیم.
نیازی به پیمانکاران خارجی نیست
شهرداری تهران در این دوره حدومرزی برای تصمیمگیری درخصوص خدمت به مردم نداشته است؛ در این مسیر هم فریب مافیای خودرو با شعار استفاده از توان داخلی را نخوردیم. ما در کنار خرید داخلی، واردات اتوبوسها و تاکسیهای برقی را نیز انجام دادیم. در احداث خطوط جدید مترو نیز قراردادهایی با طرف چینی منعقد کردیم. در حوزه پسماند و خرید دستگاه زبالهسوز 6هزار تنی با چین به تفاهمهایی رسیدیم که با موافقت سازمان محیطزیست نیز همراه بوده است. در این بخش، اصل موضوع پیمانکار داخلی یا خارجی نیست و باید نظمدهی صورت میگرفت که در حال انجام است. نیازی به پیمانکار خارجی نیست و پیمانکاران خوبی در بخش داخلی داریم که میتوان از توان آنها استفاده کرد.
سیاهه آلودگی هوا بهزودی منتشر میشود
تکلیف قانونی در مورد سیاهه انتشار مشخص است و تکلیف شهرداری انتشار این سیاهه نیست. شهرداری در کنار سایر دستگاهها کمک میکند که این اتفاق رقم بخورد. براساس قانون، انتشار سیاهه بر عهده سازمان محیطزیست است. اینکه چرا عضو شورا حداقل اطلاعات را ندارد و از شهرداری مطالبه میکند، جای سؤال دارد. دستگاههای مختلفی باید همکاری کنند تا سیاهه منتشر شود. شهرداری در کنار استانداری و دادستانی به این موضوع وارد شد تا دستگاهها ملزم به ارائه اطلاعات شوند. شهرداری تلاش زیادی انجام داده و سیاهه در مراحل پایانی است. امیدواریم تا پیش از روز هوای پاک، سیاهه را منتشر کنیم تا از اطلاعات مفید آن استفاده شود.
برخی دستگاهها نمره مردودی میگیرند
در قانون جامع هوای پاک ۲۳دستگاه مسئولیت و تکلیف دارند. در این قانون شهرداری از نظر تعداد تکالیف در رتبه یازدهم قرار دارد؛ اما ما بیشترین تلاش را در این زمینه انجام دادیم. میتوان گفت برخی از این دستگاهها که از نظر تعداد تکالیف در رتبه بالاتری هستند، نمره مردودی گرفتهاند. در این قانون 3وظیفه بهعهده شهرداری قرار داده شده که به گواه رسانهها شهرداری وظایف خود را انجام داده است. در توسعه تعداد مراکز معاینهفنی، در این دوره تعداد آنها به ۴۰مرکز رسیده و در توسعه فضای سبز در این دوره افزایش تعداد بوستانها و ایجاد کمربند سبز را داشتیم. توسعه حمل ونقل عمومی نیز مهمترین اقدام و شاخص اصلی اقدامات شهرداری بوده و شهرداری در هرسه تکلیف موفق عمل کرده است. در تامین اتوبوس تکلیف اصلی بهعهده وزارت کشور است. در این دوره بهرهمندی کمی از اتوبوسهای خریداریشده توسط وزارت کشور داشتیم و بخش قابل توجهی از اتوبوسها را شهرداری مستقیم با بودجه خودش خریداری کرده است. بنابراین باید قانون را ملاک قرار دهیم و رسانهها از دستگاهها در بحث هوای پاک موضوع را مطالبه کنند.
اتفاقات مهمی در حوزه حریم در حال وقوع است
اتفاق بسیار مهمی در حوزه حریم تهران در جریان است. ورود نمایندگان کلانشهرها و شهرهای مراکز استان به این موضوع بسیار خوب بوده و اختلافی که از سوی استانداری ایجاد شده، بهصورت اساسی حل میشود. نگاه جامعتری در حال شکلگیری است تا مصوبه سال1383 اصلاح شود و تکلیف مدیریت حریم به شهرهای مراکز استان واگذار شود.
دلیل نقص سایت کنترل کیفیت هوا
برخی رسانهها مدعی شدند شهرداری تعمدا صفحه شرکت کنترل کیفیت هوا را در روزهای آلودگی از دسترس خارج میکند؛ درحالیکه در این بازه مراجعه به سایت بهشدت افزایش یافت و میانگین بازدید از 100نفر در روزهای عادی به بیش از 100هزار بازدید در روزهای آلوده رسید. درنتیجه علت پایینآمدن سرعت صفحه، میزان بالای مراجعه بود.
تولیدکنندگان داخلی به تعهدات قبلی عمل کنند
برای بهرهمندی از تولیدکنندگان داخلی برای ناوگان حملونقل عمومی، قراردادهایی با آنها منعقد شده و نیاز به قرارداد جدید نیست. عمده قراردادها در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بوده است. بهعنوان مثال در قراردادی با یکی از تولیدکنندگان داخلی درخواست ۴۷۴دستگاه بوده؛ اما ۲۳۹مورد تحویل دادند. یا در قرارداد شرکت دیگری درخواست ۱۶۶دستگاه بوده که ۳۲مورد تحویل شده. یک مورد دیگر هم هزار دستگاه بوده که ۶۱۰دستگاه تحویل شده است؛ درحالیکه تا اواسط سال۱۴۰۳ باید تحویل میشد. در یک قرارداد دیگر از ۵۰۰دستگاه ۲۸۰دستگاه هنوز باقی مانده است. همچنین یکقرارداد برقی با تولیدکننده داخلی داریم که از ۱۰۴دستگاه صفر مورد و در قرارداد دیگری باز از ۱۶۰دستگاه صفر مورد تحویل شده است. علاوه بر این در بحث اتوبوس دوکابین از ۲۰۰دستگاهی که قرارداد داریم، هیچ دستگاهی تحویل نشده است. درواقع ۵۵۰دستگاه در قالب 3قرارداد داشتیم که چون عدمتعهد داشتیم، شهرداری مجبور به فسخ قرارداد شد. ما آمادهایم متناسب با انجام تعهدات تولیدکنندگان داخل، پرداختها را انجام دهیم و همچنان پای این قراردادها هستیم.
جانباختن پاکبانان در حادثه ترافیکی
سازمان مدیریت پسماند و مرکز حقوقی در زمینه جانباختن پاکبانان در حادثه تصادف پیگیریهای قضایی انجام دادند. این سانحه یک جرم و فراتر از حادثه رانندگی است. شهرداری با جدیت پیگیریهای حقوقی را انجام میدهد و تا زمان مجازات، در کنار خانوادههای این پاکبانان خواهد بود.
آخرین وضعیت آرامستانهای جدید
ظرفیت بهشت زهرای تهران پر نشده؛ اما باید به دلایل مختلف موضوع آرامستانهای جدید پیگیری شود. علت این کار هم پرشدن و اتمام ظرفیت بهشت زهرا نیست و دلایل دیگری مانند دسترسپذیری و کاهش ترافیک در روزهای خاص، آخر هفته و دلایل فرهنگی دارد. در مورد جانمایی آرامستانهای جدید هم باید معاونت خدمات شهری آخرین وضعیت را اعلام کند.
افتتاح 2 ایستگاه مترو تا پایان سال
در ماه آینده افتتاح ایستگاه متروی سرباز را در خط۶ خواهیم داشت. بعد از آن ایستگاه تختی بهعنوان آخرین ایستگاه خط۷ به بهرهبرداری میرسد که با این کار ۱۶۳ایستگاه اصلی خطوط هفتگانه به پایان میرسد. در این میان تنها ورودی ایستگاه ۱۷شهریور بهعنوان ایستگاه تقاطعی خطوط۶و۷ باقی میماند که افتتاحش بهار سال آینده خواهد بود. در بخش جنوبی خط۶ بحث توسعه را داریم و ایستگاه حرم در ابتدای سال آینده به پایان میرسد و در بخش توسعهای هم در بخش شمالی خط۷ حفاریها در حال انجام است. در حوزه فنی و عمرانی هم اصلاح تقاطعها را ادامه میدهیم. کل پروژه میدان فتح نیز تا اوایل دیماه تکمیل میشود. بزرگراه شوشتری تا دهه فجر بهافتتاح میرسد و فاز دوم بزرگراه بروجردی را نیز خواهیم داشت. علاوه بر این فاز دوم روددره فرحزاد و بخش اصلی میدان سپاه تا پایان سال به بهرهبرداری میرسد. همچنین تصاویر شهدای مسیحی در ایستگاه مریم مقدس(س) نصب شده است و با هماهنگیهای صورتگرفته تصاویر تمام شهدای مسیحی به شکل فاخری در این ایستگاه نصب خواهد شد.