• دو شنبه 12 آبان 1404
  • الإثْنَيْن 12 جمادی الاول 1447
  • 2025 Nov 03
یکشنبه 11 آبان 1404
کد مطلب : 266262
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/E9qpv
+
-

کاهش واسطه‌ها، از مسیر تولید تا سفره مردم

یادداشت
کاهش واسطه‌ها، از مسیر تولید تا سفره مردم

داود گودرزی؛  معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار تهران

همانطور که به مردم قول داده بودیم، روند توسعه بازارهای میوه و تره‌بار و ارائه خدمات محله‌ای تداوم پیدا کرده است. با 6میدان جدیدی که به مجموعه میادین شهر افزوده شد، اکنون تعداد میادین میوه و تره‌بار در شهر تهران از ۳۱۵ به ۳۲۱ میدان افزایش پیدا کرده است. براساس برآوردها و درخواست‌های مردمی، امروز تمام محله‌های شهر تهران از خدمات میادین میوه و تره‌بار برخوردار شده‌اند. برخی از ۳۵۳‌محله تهران جمعیت زیادی دارند و ممکن است این محله‌ها به بیش از یک میدان نیاز داشته باشند. از روز نخست، هدف‌گذاری ما احداث ۱۲۰‌میدان جدید بود که با وجود موانعی چون نبود زمین مناسب در برخی از محله‌ها، تاکنون نزدیک به ۵۰‌میدان نهایی و تحویل شهروندان شده و سایر پروژه‌ها نیز در دست اجراست. در 4سال اخیر ۵۶ بازار جدید به شبکه میادین میوه و تره‌بار افزوده شده است. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال تعداد بازارهای جدید به حدود ۷۰ تا ۸۵ مورد برسد. هر‌جا زمین مناسب با پیوست‌های ترافیکی و زیست‌محیطی قابل‌قبول وجود داشته باشد، قطعا موضوع توسعه دنبال خواهد شد. درکنار ساخت میادین جدید میوه و تره‌بار، برخی ‌میادین قبلی نیز با هدف ارائه خدمات بهتر به شهروندان درحال بازسازی اساسی هستند.
برای ساخت میادین جدید میوه و تره‌بار، تمرکز بیشتر بر مناطق جنوبی شهر است. این سیاست آگاهانه اتخاذ شده است. براساس برآوردهای کارشناسی و درخواست‌های مردمی، به این نتیجه رسیدیم که جنوب تهران باید سهم بیشتری از خدمات میوه و تره‌بار و سایر خدمات شهری داشته باشد. هم‌اکنون ۵۳‌درصد میادین در نیمه جنوبی و ۴۷‌درصد در نیمه شمالی شهر قرار دارند.
همکاران ما در سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار، در ایام جنگ ۱۲‌روزه اجازه ندادند روند خدمت‌رسانی متوقف شود و مردم هیچ‌گونه خللی را در تأمین مایحتاج خود احساس کنند. از مزارع و کارگاه‌های تولیدی تا شبکه توزیع و عرضه، همه اعضای زنجیره تأمین باغیرت و احساس مسئولیت در میدان بودند و ‌الگوی درخشانی از خدمت صادقانه به مردم به‌جا گذاشتند.
همچنان یکی از برنامه‌های اساسی سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران، کاهش واسطه‌ها از مسیر تولید تا سفره مردم است. این رویکرد جزو اساسنامه و اهداف اصلی سازمان محسوب می‌شود. با توجه به این موضوع، به‌سرعت درحال جبران موانع و رویکردهای گذشته هستیم که باعث فاصله‌گذاری در این مسیر شده بود. درهمین راستا، اساسنامه سازمان نیز تغییر کرده ‌تا بتوانیم با مشارکت بخش خصوصی، تعاونی‌ها و مجموعه‌های مردمی، زنجیره تولید و توزیع محصولات را تقویت کنیم. خدمت‌رسانی محلی به مردم همچنان در اولویت برنامه‌های ما قرار دارد. حتی شروع به توزیع گوشت منجمد در میادین تره‌بار‌ با قیمت حدود 600هزار تومان کرده‌ایم. همچنین ما به شهرستان‌هایی می‌رویم که محصولات خاصی مانند مرکبات، خرما، برنج و سایر محصولات کشاورزی ‌دارند تا تولیدکنندگان بزرگ با حذف واسطه‌ها بتوانند محصولات خودشان را مستقیم در غرفه‌های میادین میوه و تره‌بار عرضه کنند. این اقدام هم در راستای توسعه کمی و کیفی بازارهاست؛ یعنی طبق هدف‌گذاری صورت‌گرفته، علاوه بر اینکه ساکنان تمام محله‌ها از بازار میادین میوه و تره‌بار برخوردار شوند  و به آن دسترسی داشته باشند، از نظرکیفیت، تضمین عرضه در شرایط خاص و قیمت مناسب محصولات نیز رضایت مردم جلب شود. همچنین بهره‌برداران ‌از طریق برگزاری مزایده‌ها وارد این چرخه می‌شوند و تمامی قواعد و نظارت‌ها رعایت می‌شود. برای فراهم‌شدن شرایط بهتر برای مردم، بازهم بحث نظارت ‌را توسعه خواهیم داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید