• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 13 مرداد 1397
کد مطلب : 25622
+
-

شهردار تهران، همتراز با وزیر است

دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران تا کمتر از 20روز دیگر یکساله می‌شود و با توجه به انتظاراتی که شهروندان از نمایندگان خود در پارلمان شهری دارند، مرور دستاوردهای این نهاد مهم مردمی ضروری است. 

بی‌تردید انتخاب 2شهردار برای پایتخت در این یک‌سال را می‌توان در صدر اقداماتی که شورای پنجم انجام داده، قرار داد. با وجود این بررسی دیگر فعالیت‌ها و مصوبه‌ها هم اهمیت دارد. به همین منظور سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران مهم‌ترین دستاورد‌های شورای پنجم را تشریح کرد. علی اعطا با حضور در یک‌برنامه تلویزیونی ابتدا در مورد مسائل مطرح روز تهران صحبت کرد و سپس دستاورهای شورای پنجم شهر تهران را برشمرد. 

او در پاسخ به این سؤال که با توجه به قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، آیا شهردار تهران هم مشمول این قانون می‌شود گفت: «این مصوبه هنوز به شورای نگهبان نرفته است. اما اگر ابهامی هم درباره قانون وجود داشته باشد طبیعتا بهترین راه استفساریه از مجلس است. اما هم‌اکنون برداشت ما این است که این قانون شامل شهردار تهران نمی‌شود. به این دلیل که طبق مصوبه هیأت وزیران، شهردار تهران هم تراز با وزیر تعیین شده است. بنابراین طبق همین قانون منع بکارگیری بازنشستگان وزرا از این قانون مستثنی هستند.» او سپس مهم‌ترین اقدامات کمیسیون‌های 6گانه شورای پنجم و مصوبات مهم را اعلام کرد که به‌طور خلاصه در ادامه می‌خوانید.

   موردی که بیشتر مورد توجه مردم و رسانه‌ها قرار گرفته، لغو مصوبه برج باغ بوده است. این مصوبه در شورای دوم به تصویب رسیده که باعث شده بخش زیادی از باغ‌های تهران بر مبنای این مصوبه از بین برود. این موضوع در اوایل کار شورای پنجم کلید خورد و در 22 اسفند سال گذشته با رأی اعضا لغو شد. عملا پس از لغو در زمینی که به‌عنوان باغ شناخته می‌شود، مجوز ساخت برج صادر نمی‌شود.

  2سامانه 1888 و 137 با سازمان بازرسی شهرداری مرتبط است. اما در شورا به‌جز نظارت کمیسیون‌ها با ایجاد سامانه شفافیت تمام اطلاعات شهرداری را در دسترس شهروندان قرار داده‌ایم که پیش از این سابقه نداشته است. بدین معنا که یک شهروند با ورود به این سامانه می‌تواند از تمامی اطلاعات قرارداد‌های شهرداری آگاه شود.

  شورایاری‌ها به‌عنوان یک نهاد فراگیر در شهر تهران فعالیت می‌کنند. شورای پنجم در راستای تخصصی کردن آنها اقدامات زیادی انجام داده که یکی از آنها جلوگیری از انحلال است.
  مناقصه خرید 630 دستگاه واگن برگزار شده و این موضوع تا 3ماهه اول سال 1398 انجام می‌شود. همچنین دو فاینانس هم در حوزه تأمین واگن از کشور چین دنبال شده است. این موضوع قدیمی  و منقضی شده  ولی با پیگیری شورای پنجم در حال انجام است.

  اخیرا کمیته حقوق شهروندی با حضورمعاون رئیس‌جمهور راه‌اندازی شده تا پیگیری‌های مرتبط با این حوزه انجام شود.
  پیش از شورای پنجم، شهرداری حق بهره‌برداری از املاک را بدون هیچ توضیحی می‌توانست واگذار کند. این موضوع در ماه‌های اول شورا مصوب شد که هر موردی را شهرداری می‌خواهد برای بهره‌برداری واگذار کند باید از شورا مصوبه داشته باشد. نمونه این موضوع به موزه ایراندخت درودی اختصاص داشت.

  در کمیسیون برنامه و بودجه موضوع تدوین برنامه 5ساله سوم دنبال شده است. همچنین موضوع شفافیت با راه‌اندازی کمیته شفافیت به‌طور خاص پیگیری می‌شود.
   برای نخستین‌بار ذیحسابان شهرداری از طریق فراخوان عمومی انتخاب شدند. پیش از این ذیحسابان در استخدام شهرداری بودند که این موضوع بی‌معنی است. اما امروز این ذیحسابان از طریق مناقصه عمومی و با حضور خبرنگاران انتخاب شدند و زیرنظر شورا فعالیت دارند.
   در بودجه سال97 حدود 7درصد از درآمدهای پایدار شهر افزایش  داشته است.

   در کمیسیون فرهنگی - اجتماعی موضوع ساماندهی پلازای فرهنگی تهران به‌نام پهنه رودکی پیگیری می‌شود. همچنین موضوع دیگر موضوع نشاط اجتماعی است که از طریق پروژه‌های مختلف در سطح محله‌های تهران پیگیری می‌شود. موضوع تحقیق و تفحص از مؤسسه همشهری هم پیگیری می‌شود.
   موضوع شناسنامه باغ‌ها و ایمن‌سازی بناهای ناایمن دنبال می‌شود.

   کمیسیون معماری و شهرسازی به‌طور مشخص موضوع بازنگری طرح تفصیلی را در دستور کار دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید