• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 11 مرداد 1397
کد مطلب : 25437
+
-

پایانی بر 35 سال شهرفروشی

روز گذشته لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها در هیأت دولت به تصویب رسید و به مجلس ارسال شد

پایانی بر 35 سال شهرفروشی

عباس ثابتی راد | دبیر گروه شهری:

می‌توان امیدوار بود که در روزهای پایانی شهرفروشی قرار داریم؛ چرا که بعد از گذشت 35سال بالاخره دولت لایحه «درآمد پایدار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها» را به تصویب رساند و برای تبدیل شدن به قانون در اختیار مجلس قرار داد. هیأت وزیران در جلسه روز گذشته به ریاست حسن روحانی، رئیس‌جمهور، لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها را تصویب و به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد. این لایحه با هدف بررسی و شناخت منابع درآمدی شهرداری‌های کشور و چگونگی اصلاح و تأمین منابع جدید برای جایگزین شدن با درآمد فعلی شهرداری‌‌ها در جهت توسعه شهری و ایجاد خدمات مورد نیاز شهروندان تهیه شده‌است. حالا توپ در زمین مجلس است. نمایندگان مجلس بارها از حمایت جدی از این لایحه سخن گفته‌بودند و به‌نظر می‌رسد لایحه‌ای که دیروز توسط دولت به مجلس تحویل شد، خیلی زود به قانون تبدیل شود و راه‌حل اساسی و بنیادین برای حل مشکلات شهری کشور ارائه کند. مهرداد لاهوتی، عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس، سال‌هاست که «لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها» را دنبال می‌کند. حتی زمانی که این لایحه از سوی دولت به تأخیر افتاد، او و برخی نمایندگان دیگر مبتکر طرحی شدند با عنوان «طرح درآمدهای پایدار شهرداری‌ها». حالا او می‌گوید که با توجه به اینکه دولت در تدوین لایحه سرعت بیشتری به خرج داد، تدوین طرح مشابه در مجلس مسکوت ماند. علیم یار محمدی نماینده زاهدان در مجلس نیز از آمادگی مجلس برای تصویب سریع‌تر این لایحه و تبدیل آن به قانون سخن گفت.

آمادگی مجلس برای تصویب

   مهرداد لاهوتی
نماینده مردم لنگرود و رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس

این اقدام دولت بعد از گذشت 35سال گام بزرگی برای حل مشکلات شهرهای ایران است . اگر این طرح دارای فوریت باشد، قطعا سعی خواهیم کرد به‌زودی آن‌را در صحن مطرح کنیم. اگر نه این امکان وجود دارد که با جمع‌آوری 50امضا از نمایندگان مجلس بلافاصله این طرح را در صحن علنی مجلس مطرح کرده و آن‌را به تصویب برسانیم. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های طرح اولیه، این بود که خوشبختانه نمایندگان مجلس نسبت به اهمیت و مفاد کلی این لایحه پیش از مطرح شدن در صحن علنی آگاهی کامل دارند و با توجه به مشکلات موجود در شهرهای کشور، به‌نظر می‌رسد که این لایحه به سرعت به تصویب برسد. درگام اول اقدام نمایندگان در کمیسیون شوراها به بررسی این لایحه می‌پردازند و سپس به صحن علنی می‌آید.ما نمایندگان مردم در مجلس این قول را به شهرداری‌های کشور می‌دهیم که هر چه زودتر این طرح را به تصویب برسانیم و سریع‌تر قوانین جدیدی در حوزه مالی برای آنها شکل خواهد گرفت.

  برخی از مهم‌ترین مفاد این لایحه

  بهره‌گیری از ابزارهای مختلف تأمین مالی و روش‌های اجرایی جلب مشارکت بخش خصوصی متناسب با پروژه‌های شهری و پیش‌‌بینی تضمین‌های کافی

 افزایش کارآیی و ضمانت اجرایی برای کسب عوارض و درآمدهای قانونی شهرداری

 اصلاح و تقویت منابع موجود درآمدی و تأمین منابع جدید به‌منظور حداقل استفاده از درآمدهای دولت و کاهش وابستگی مالی شهرداری‌ها به منابع درآمدی دولتی

 افزایش سهم شهرداری‌‌ها از محل عواید حاصل از قانون مالیات بر ارزش افزوده و اصلاح سازوکار وصول عوارض نوسازی و عمران شهری

  کاهش سهم درآمدی شهرداری‌ها از محل ساخت‌و‌ساز(درآمدهای ناپایدار) و افزایش سهم درآمدهای پایدار شهری

  تأمین منابع جدید درآمدی با تکیه بر فروش اوراق مشارکت و کسب درآمد از منابع خرد


منتظر وصول لایحه در مجلس هستیم

   علیم یار محمدی
نماینده مردم زاهدان و دبیر کمیسیون عمران مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیش‌تر طرحی با همین عنوان آماده کرده‌بودند که اگر دولت این لایحه را ارائه نکند، طرح مورد نظر در دستور کار قرار گیرد. اما با توجه به تدوین لایحه و هماهنگی با دولت هم‌اکنون منتظر وصول این لایحه در مجلس هستیم. بی‌تردید این لایحه می‌تواند مشکلات مالی گسترده‌ای را که هم‌اکنون شهرداری‌های کشور با آن دست به گریبان هستند حل کند. از این‌رو این طرح در کمیسیون شوراها به سرعت بررسی خواهد شد و دیگر کمیسیون‌ها هم به‌عنوان کمیسیون‌های فرعی با آن همکاری خواهند کرد. به‌نظر می‌رسد که تلاش نمایندگان مجلس بر این باشد تا هرچه زودتر این طرح در صحن علنی مجلس مطرح شود تا مشکل چندین ساله شهرها به پایان برسد. قریب به اتفاق نمایندگان مجلس این آمادگی را دارند تا لایحه درآمدهای پایدار شهری پس از وصول بتواند به تصویب مجلس برسد و باری از مشکلات شهرها برداشته شود.تردیدی نیست که درحال حاضر مشکلات شهرهای کشوربسیار زیاد است.

این خبر را به اشتراک بگذارید