• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 7 مرداد 1397
کد مطلب : 24838
+
-

نیاز شهر به چشمان کاملا باز

برخورد نزدیک
نیاز شهر به چشمان کاملا باز

مهدی چمران | رئیس سابق شورای شهر تهران:

شفاف‌سازی‌ و مبارزه با فساد عرصه‌ای گسترده است که شهرداری‌ها بدان نیاز دارند؛ چه اینکه متأسفانه زود در معرض چالش‌های فسادآفرین قرار می‌گیرند و باید عزم جدی برای تقابل با آن سامان یابد. همیشه نیاز است که مسائل شهرداری با چشمانی باز رصد شود تا موردی از فساد سد راه کار و پیشرفت نشود.
تجربه‌ای که از حضور طولانی در عرصه مدیریت شهری داشته‌ایم نشان داده که هم شهرداری تهران عرصه‌ای پهناور برای مبارزه با فساد است و هم نظارت‌ها درهرحال باید فزاینده باشد. هر دوی این مسائل وجود دارد و ضلع سومی هم هست که به توان مدیران و به‌کارگیری افراد مختلف در جایگاه‌ها بازمی‌گردد. عرصه‌ مغفولی که در این مسیر می‌تواند شفافیت را به خوبی نشان دهد، این است که هرچه بیشتر زیرساخت‌های الکترونیک را برقرار کرده و در مقابل روش‌های سنتی و دستی را از چرخه خدمت‌رسانی خارج کنیم، شرایط برای مبارزه با فساد مهیاتر می‌شود. شفافیت در واقع میوه بسترسازی برای زیرساخت‌های الکترونیک است. روی دیگر سکه الکترونیک، برخوردهای چهره به چهره‌ای است که می‌تواند در برخی موقعیت‌ها فسادآفرین باشد و نظام اداری را به چالش دچار کند. آنچه ما در تهران برای سامانه‌های کنترل صدور مجوز‌ها و تصمیماتی که شوراهای شهرسازی مناطق می‌گرفتند به‌کار بستیم، آزموده‌ای در این عرصه است که موجب شد از بروز مشکلات زاینده فساد جلوگیری شود.

در افق آرمانی مبارزه با فساد و شفافیت کاری البته رضای خدا و شهروندانی که رأی غیرمستقیم به شهردار داده‌اند قرار دارد، ولی ماهیت اصلی کار شهرداری اصولا مبارزه با فساد صرف نیست و باید در مسیر کاری خود، تلاش خود را ادامه دهد. اگر همه، کار خود را درست انجام دهند و کنترل و نظارت دائمی صورت گیرد، فساد خود از عرصه شهر رخت بر می‌بندد. محیط تلاش و کار آن چیزی است که مردم از کارگزاران خود انتظار دارند. این سیستم، شفافیت و مبارزه با فساد را در خود خواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید