• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 4 مرداد 1397
کد مطلب : 24473
+
-

بن‌سای؛‌ محبوب‌ترین گیاه آپارتمانی

یکی از محبوب‌ترین و البته گران‌ترین گیاهان آپارتمانی بن‌سای  ژاپنی است؛ همان درختچه‌های‌ معروف کوچکی که ریشه در گلدان دارند.

بن به‌معنای سینی و سای به‌معنای کاشتن است. در اصل باید این درختان در ظرف‌های کشیده و کم‌عمق کاشته شوند. از آنجا که به نسبت باقی گیاهان آپارتمانی برای بن‌سای هزینه بیشتری پرداخت می‌کنید به‌مراتب باید بیشتر حواس‌تان برای مراقبت از آن جمع باشد.

یکی از نکات مهم نگهداری بن‌سای در خانه، محل مناسب برای آن است؛ زیرا باعث می‌شود که گیاه برای سال‌ها سالم و شاداب بماند و به شما انرژی مثبت دهد. برعکس، اگر محل انتخاب شده برای گیاه مناسب نباشد، نه‌تنها به‌خوبی رشدونمو نمی‌کند، بلکه به‌زودی پژمرده می‌شود. عواملی مانند نور، سایه، نحوه آبیاری، رطوبت و حتی میزان تحمل گیاه درصورت سهل‌انگاری کوتاه‌مدت می‌تواند بر عمر گیاه مؤثر واقع شود.

در خرید بن‌سای حواستان را ‌جمع کنید

 با یک انگشت ساقه‌ گیاه را کمی فشار دهید، درصورتی ‌که سفت و محکم نباشد، به‌اصطلاح ریشه در داخل خاک سُست است یا رشد آن به اندازه کافی صورت نگرفته یا در حال پوسیدن است. از خرید این بن‌سای صرف‌نظر کنید.

به‌دقت به برگ‌های آن نگاه کنید. برگ‌ها باید سالم و تقریبا یک اندازه و نسبت یکسان با ساقه بن‌سای داشته باشند.

 نوک شاخه‌ها و محل‌هایی که برگ‌ به ساقه متصل است را به دقت نگاه کنید. زیر برگ‌ها را به دقت بررسی کنید که آفت نداشته باشند تا مطمئن شوید گیاه به بیماری یا حشره‌ای آلوده نیست.

 گیاه بن‌سای را در فصل بهار که زمان رشد و شکوفایی آن است بخرید. نام بن‌سای ‌تان را از فروشنده بپرسید تا بتوانید به خوبی از آن نگهداری کنید و شرایطی چون محل نگهداری (داخل آپارتمان یا فضای باز) و سایر نیازهایش را مهیا کنید.

حواستان به زهکشی گلدان و محفظه‌های زیرین آن باشد. گاهی یک نقطه کوچک تنها روزنه‌ای است که کار آبیاری گلدان را برعهده دارد و ممکن است آب از داخل آن به خوبی خارج نشود و ریشه‌ها بعد از چند‌ماه به‌علت ماندن آب در گلدان بپوسند و ریشه به‌اصطلاح از داخل خفه شود و بمیرد.

 پس از انتخاب گیاه، از فروشنده بخواهید آن را با روزنامه یا کاغذ کاملا بپوشاند؛ به‌طوری که نور مستقیم آفتاب به آن نتابد. برای انتقال بن‌سای تا خانه‌تان آن را روبه‌روی باد کولر قرار ندهید. تغییر ناگهانی دما باعث ریزش برگ‌های بن‌سای می‌شود.

نازش را بکشید!

نخستین کار برای خنثی کردن اثر انتقال ناگهانی از گلخانه به خانه(تغییر محیط‌زیست) این است که روزی یکی دو بار در گرم‌ترین ساعات روز با آبی که فاقد کلر باشد، گیاه خود را آبیاری کنید و یکی دوبار روی برگ‌های آن را اسپری کنید و ناز بن‌سای را بکشید. (ظرفی فاقد درپوش را پر از آب کنید و در گوشه‌ای به‌مدت 24ساعت کنار بگذارید تا کلر آن پریده و از آن آب برای گیاه استفاده کنید.)

بهترین زمان برای آبیاری بن‌سای بعد از غروب آفتاب است؛ چرا که آب تا فردا صبح تبخیر نمی‌شود و نور، برگ‌ها را نمی‌سوزاند.

از کوددادن به گیاه خودداری کنید.

مناسب‌ترین دما برای بن‌سای همان دمای اتاق است. نور مستقیم خورشید برای بن‌سای سم است و باعث سوختن درختچه می‌شود. نور غیرمستقیم از پشت پرده با فاصله حداقل یک متر می‌تواند برای بن‌سای مناسب باشد.

اگر بعد از گذشت چند روز، چند برگ از برگ‌های تحتانی آن زرد و پژمرده شد نگران نباشید؛ گیاه برای بقای خود و پذیرش محیط جدید، برگ‌های پیر و پایینی خود را از دست می‌دهد و در عوض برگ‌های جوان و تازه‌ای در قسمت بالای ساقه‌ها می‌روید

هرگز برگ‌های زرد را از ساقه جدا نکنید چون بهتر است این‌کار به‌طور طبیعی و به‌تدریج توسط خود گیاه انجام شود. اما اگر بیشتر از 2 یا 3 برگ گرفتار زردی شوند، نشانه این است که در آبیاری گیاه افراط یا سهل‌انگاری کرده‌اید یا احتمالا گلدان را در محل تاریکی قرار داده‌اید.

از قرار دادن بن‌سای در معرض کوران هوا نیز خودداری کنید.

بن‌سای نیاز به هرس دارد. گیاه‌تان را به‌طور مرتب هرس کنید. برای تقویت گیاه‌ از کودهای مخصوص بن‌سای استفاده و هر 2سال یک‌بار حتما خاک آن را عوض کنید.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید