• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 3 مرداد 1397
کد مطلب : 24452
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/qDq3
+
-

اعداد حیرت‌انگیز از اقتصاد ونزوئلا

ونزوئلا بدترین فروپاشی اقتصادی تاریخ معاصر بشر را تجربه می‌کند

گزارش
اعداد حیرت‌انگیز از اقتصاد ونزوئلا

اقتصاد ونزوئلا به‌شدت در حال کوچک شدن است و پیش‌بینی شده تورم در این کشور،  تا زمستان به یک‌میلیون درصد برسد.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده تا انتهای سال‌جاری میلادی،  نرخ تورم در کشور بحران‌زده ونزوئلا به یک میلیون درصد خواهد رسید.

به گزارش رویترز،  از شرایط بسیار وخیم اقتصادی در ونزوئلا به‌عنوان یکی از بدترین شرایط تاریخ معاصر بشر نام برده می‌شود. تنها می‌توان شرایط وخیم اقتصادی آلمان بعد از جنگ جهانی دوم و شرایط زیمبابوه در سال‌های قرن گذشته را با چیزی که امروز در ونزوئلا می‌گذرد، مقایسه کرد.

الخاندرو ورنر، رئیس دپارتمان نیمکره غربی صندوق بین‌المللی پول هشدار داده که شرایط اقتصادی ونزوئلا می‌تواند روی وضعیت همسایگان این کشور هم تأثیر بگذارد؛ «فروپاشی فعالیت‌های اقتصادی، تورم بسیار بالا و افزایش زوال اقتصادی در نهایت تأثیرات مخربی برای همسایگان ونزوئلا خواهد داشت.»

همین حالا‌،  مردم ونزوئلا ناامید از شرایط اقتصادی و ناتوان از تأمین مایحتاج ضروری،  به امید زندگی بهتر به‌صورت انبوه از مرزها رد می‌شوند و به کلمبیا و برزیل می‌روند. ونزوئلا که زمانی به‌خاطر درآمد نفت یکی از کشورهای ثروتمند آمریکای لاتین به شمار می‌رفت،  در پی سقوط آزاد قیمت نفت در سال 2014وارد بحرانی عمیق شده است.  سیاست‌های اقتصادی دولت چاوز در سال‌های 2002 تا 3102 در کنار تحریم‌ آمریکا،‌از عوامل سقوط اقتصادی کنونی ونزوئلاست. قیمت مصرف‌کننده در این کشور امسال 46هزار و 305درصد رشد داشته است. کمبود برق،  آب لوله‌کشی و حمل‌ونقل عمومی زندگی میلیون‌ها نفر از مردم این کشور را تحت‌تأثیر قرار داده است. در همین حال،  نرخ بالای جرم هم به سختی‌های زندگی مردم افزوده است.  نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور سوسیالیست ونزوئلا، آمریکا و اروپا را متهم کرده که جنگ اقتصادی علیه کشورش به راه انداخته‌اند و باعث ایجاد شرایط وخیم اقتصادی ونزوئلا شده‌اند. مادورو بهار همین امسال با وجود مشکلات عمیق سیاسی و اقتصادی،  برای بار دوم برنده انتخابات ریاست‌جمهوری شد.

دولت مادورو به‌صورت سیستماتیک آمارهای اعلام شده از سوی صندوق بین‌المللی پول را نادیده می‌گیرد چون معتقد است این سازمان به‌عنوان یکی از سازمان‌های وابسته به آمریکا،  به جای توجه به کشورهای در حال توسعه به منافع کشورهای ثروتمند توجه می‌کند. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است که در سال‌جاری میلادی،  اقتصاد ونزوئلا 18درصد کوچک شود. این رقم در سال پیش از آن 15درصد بود. این سومین سال متوالی است که انقباض اقتصادی ونزوئلا،  یک عدد دو‌رقمی است. درصورتی که پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول درباره نرخ تورم ونزوئلا در پایان سال میلادی به واقعیت بپیوندد،  اقتصاد این کشور در مجموع 5سال اخیر 50درصد کوچک خواهد شد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید