دورخیز برای شکستن رکورد «فسیل»
«زودپز» یا «70سی» کدامیک میتواند عنوان پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران را از آن خود کند؟
ناصر احدی- روزنامهنگار
بعد از اینکه کمدی «قیف» ساخته محسن امیریوسفی با بازی رضا عطاران به واسطه خط داستانی ضعیفش نتوانست در گیشه آنطور که انتظار میرفت موفق عمل کند، کمدیهای «زودپز» ساخته رامبد جوان و «70سی»، نخستین تجربه کارگردانی بهرام افشاری، امیدهای اصلی اکران پاییزی برای رونق دادن به گیشه هستند. البته به این 2فیلم باید کمدی «صبحانه با زرافهها» ساخته سروش صحت با بازی پژمان جمشیدی، هادی حجازیفر، بهرام رادان و هوتن شکیبا را هم اضافه کرد که قرار است در آبانماه روی پرده برود.
تکنیسین گیشه
آخرین فیلمی که رامبد جوان در سینما کارگردانی کرد، کمدی کسالتبار «قانون مورفی» با بازی امیر جدیدی و امیر جعفری بود که در سال 1397اکران شد و یک میلیون و 115هزار تماشاگر و 9میلیارد و 600میلیون تومان فروش داشت. «قانون مورفی» در میان 10فیلم پرفروش سال 1397قرار داشت، اما آنقدر شلخته و بدساخت بود که امتیازی در کارنامه جوان محسوب نشود.
هرچند جوان با «قانون مورفی» بهدنبال نشاندادن تواناییهایش در فیلمسازی نبود و صرفا گیشه را هدف گرفته بود که تا حدی هم در رسیدن به خواستهاش موفق شد. فیلمی که جوان با آن میخواست نشان دهد کارگردان قابلی است «نگار» بود که سال 1396 اکران شد. این فیلم در سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر در سال 1395نامزد 9سیمرغ بلورین شد که در نهایت تنها سیمرغ بهترین موسیقی متن را بهدست آورد. اگر «نگار» را منتهای ظرفیت جوان در فیلمسازی فرض کنیم، در بهترین حالت باید او را تکنیسینی بدانیم که از پسِ اجرای الگوهای آشنا و امتحان پسداده برمیآید، اما نباید از او انتظار خلاقیت داشت. با این حال، جوان در ابتدای دهه 1390 با فیلم سومش یعنی «ورود آقایان ممنوع»، حتی برای عدهای از منتقدان سینما که از تماشای این فیلم به شکل عجیبی ذوقزده شده بودند، بهعنوان کارگردانی که ساختار کمدی را میشناسد شناخته شده بود. «ورود آقایان ممنوع» که الگوی روایی کمدی رمانتیکش با ذائقه تماشاگر طبقه متوسط همخوانی زیادی داشت، به دومین فیلم پرفروش سال 1390بدل شد. البته بخش عمده موفقیت این فیلم را باید به پای فیلمنامهنویس آن یعنی پیمان قاسمخانی نوشت که در حد و اندازه سینمای ایران کارش را بلد است.
بازگشت محمدزاده و تنابنده
«زودپز»، جدیدترین فیلم جوان، باز هم در ژانر کمدی است؛ آنهم با فیلمنامهای که زیرنظر محسن تنابنده نوشته شده و با بازی خود تنابنده و نوید محمدزاده.
این نخستین تجربه کمدی محمدزاده در سینماست که 3فیلم آخرش، «برادران لیلا»، «تفریق» و «شب، داخلی، دیوار» فرصت اکران نیافتند و بهصورت غیرمجاز منتشر شدند. از این بابت، «زودپز» را باید بهحساب بازگشت محمدزاده به جریان اکران سینما گذاشت. حتی تنابنده هم که بعد از «قهرمان» اصغر فرهادی فیلمی روی پرده نداشته که از آن استقبال شود، با «زودپز» به سینما بازمیگردد.
امسال «روزی روزگاری آبادان» ساخته حمیدرضا آذرنگ با بازی تنابنده اکران شد که از آن استقبالی نشد و سال گذشته هم «جنگ جهانی سوم» اول بهصورت غیرمجاز منتشر شد و بعد در اکران رسمی دیگر میلی به تماشای آن وجود نداشت. «زودپز»، هم برای جوان و هم برای 2بازیگر اصلیاش فیلم مهمی است و موفقیت یا شکستش بر روند کمدیسازی در سینما تأثیر خواهد گذاشت.
«عامریانفیلم» پول پارو میکند
ابراهیم عامریان کمتر از یک دهه است که در مقام تهیهکننده در سینمای ایران فعالیت میکند، اما در همین مدت پولسازترین تهیهکننده بعد از انقلاب شده، با فیلمهایی مثل «فسیل»، سهگانه «تگزاس»، «دینامیت» و «انفرادی». عامریان تهیهکننده «70سی» است که نخستین فیلم بهرام افشاری در مقام کارگردان است. افشاری قبلا در «فسیل» با عامریان همکاری کرده و حاصل کارشان، پرفروشترین فیلم سینمای ایران
بعد از انقلاب بوده است. افشاری امسال کمدی «سال گربه» را روی پرده داشت که بهرغم اینکه تقریباً از هر جذابیتی تهی بود، اما در گیشه حدود 65میلیارد تومان فروخت. همه شرایط طوری دست بهدست هم داده که افشاری نخستین فیلمش را با بازی خودش و هوتن شکیبا بسازد.
افشاری و عامریان، جز این 2 فیلم، «مرد عینکی» را هم ساختهاند که نام کارگردانش بهطور رسمی اعلام نشده، اما در برخی خبرها ازکارگردان «فسیل»، محمدکریم امینی، بهعنوان کارگردان آن یادشده است. با توجه به محبوبیت فراوان بهرام افشاری بعد از «فسیل» انتظار میرود که «70سی» هم در گیشه موفق باشد.