• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 4 مهر 1403
کد مطلب : 235749
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/nZppD
+
-

فاجعه معدن طبس و درس‌هایی که باید از آن گرفت

یادداشت
فاجعه معدن طبس و درس‌هایی که باید از آن گرفت

حسین درخشان؛ مدیرعامل هلال‌احمر سمنان

حادثه معدن زغال‌سنگ (معدنجوی) طبس در ساعت21 آخرین شب تابستان1403، خانواده‌های زیادی را داغدار و بسیاری از ایرانیان را در سراسر دنیا غمگین کرد. اما این پایان کار نیست؛ چراکه خیلی زود همه فراموش می‌کنند که چه گذشت و خانواده بازماندگان در غم از دست دادن نان‌آور خانواده روزبه‌روز با مشکلات جدیدتری روبه‌رو خواهند شد. همه می‌دانیم که هیچ‌چیز نمی تواند جای خالی پدر یا پسر خانواده را که در یک چشم بر هم زدن زیر خروارها خاک گرفتار شده پر کند، ولی جان عزیزان قشر زحمتکش باید متولیان امر را آگاه و بیدار کند تا شاهد اینگونه حوادث نباشیم.
در کشوری که معادن گهربار و ارزشمندی در آن وجود دارد، هیچ‌چیز نمی‌تواند ارزشمندتر از جان انسان‌های کارگر در آن معادن باشد.
 باید وزارت صمت به‌عنوان متولی امر بهره‌برداری از معادن، نظارت ویژه‌ای بر معادن خصوصی داشته باشد؛ چرا که بعضی از آنها برای کسب منافع بیشتر فقط به‌دنبال استخراج از معادن هستند و کمتر به ایمنی و حفظ سلامت کارگران معادن توجه دارند.
 وزارت صمت با همکاری انجمن معدن‌داران باید نسبت به تشکیل تیم‌های تخصصی امداد و نجات با تجهیزات ضروری اقدام کند تا درصورت بروز حوادث اینچنینی تیم‌های واکنش سریع نجات در معادن، با تجربه در منطقه حضور یابند.
 درخصوص اطلاع‌رسانی هم باید از سایر کشورها درس گرفت که در چنین مواقعی چگونه اطلاع‌رسانی می‌کنند. معمولا تصاویر افراد فوتی نمایش داده نمی‌شود، ولی عملیات نجات و خروج افراد زنده از داخل معدن را بسیار با شور و حال و با انگیزه نمایش می‌دهند.
 در حادثه معدن طبس باز هم رسانه‌ها در گزارش حادثه سعی بر سبقت داشتند و از همه بدتر برخی از رسانه‌های مجازی، پیکر‌های افراد فوتی را که توسط واگن‌های معدنی در حال خارج شدن بودند به‌صورت زنده و مستمر پخش و منتشر می‌کردند.
 خبرنگاران باید به‌عنوان یک مطالبه‌گر قبل از بحران اینچنینی اقدام و بعد از گذشت مدتی نیز روند اقدامات را مطالبه و پیگیری کنند.
 برای پشتیبانی از تیم‌های نجات باید پیش‌بینی لازم صورت پذیرد؛ چیزی که اغلب مغفول می‌ماند و آن را کار تشریفاتی بیان می‌کنند. باید بدانیم وقتی تیم نجات از اعماق معدن با شرایطی که ویژه است خارج می‌شود، نیاز به آماده بودن امکانات حداقلی غذا و استراحت دارد تا بتواند مجددا وارد عملیات شود.
 نکته بعدی اینکه حضور تیم‌های روانشناسی برای تخلیه اضطراب و استرس خانواده افراد آسیب‌دیده و حتی تیم‌های عملیاتی ضرورت دارد.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید