• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 3 مهر 1403
کد مطلب : 235679
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/2R50J
+
-

برنامه 5ساله مرمت و احیای بناهای تاریخی تدوین می‌شود

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی صبح دیروز در بازدید از صندوق توسعه فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی و در نشست با مدیرعامل این صندوق اعلام کرد: روندی که در مرمت و احیای بناهای تاریخی در صندوق احیا در چند استان دیدم درست است و البته با رفع نواقص می‌توان بناهای بسیاری را مرمت و احیا کرد. سیدرضا صالحی امیری افزود: آمار فعالیت‌های صندوق با گذشته قابل مقایسه نیست و پیشرفت‌های خوبی را شاهدیم. وی افزود: در یک برنامه ۵ساله باید مرمت، اقتصاد و مسائل حقوقی را در بناها مورد توجه قرار داد و نجات میراث و گردشگری با برنامه کاربردی امکان‌پذیر است.
صالحی امیری از شهاب طلایی، مدیرعامل صندوق توسعه فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی کشور خواست برنامه ۵ساله صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی با درنظر گرفتن شرایط واقعی کشور و قابلیت اجرایی تدوین شود. شهاب طلایی، نیز در این نشست با اعلام این خبر که صندوق احیا در یک‌سال گذشته مشکلات خود را ارزیابی و با رفع موانع، ۴۷بنا را مرمت و احیا کرده، افزود: سال گذشته ۳۵۰میلیارد تومان جذب سرمایه مردمی برای مرمت و احیای بناهای تاریخی کشور داشتیم. طلایی اعلام کرد: در حال حاضر 154پروژه در این صندوق وجود دارد که از این تعداد ۴۲بنا در حال طراحی، ۵۰بنا در حال مرمت و ۶۲بنا در حال بهره‌برداری است.
وی افزود: حدود ۳هزار بنا در اختیار دستگاه‌ها و نهادها و حدود ۱۰هزار بنا در مالکیت مردم است که باید چالش‌های حقوقی و مرمت و بهره‌برداری این بناها مورد توجه جدی قرار گیرد.
مدیرعامل صندوق توسعه فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری بناهای تاریخی و فرهنگی کشور گفت: درصورت وجود بسته‌های تشویقی برای ورود مردم به حفظ و احیای بناهای تاریخی، در دولت چهاردهم می‌توان بیشترین جذب سرمایه و واگذاری بناهای تاریخی را داشت.
او با اشاره به تلاش برای راه‌اندازی جامعه بهره‌برداران بناهای تاریخی کشور افزود: اقتصاد میراث موضوع مهمی است که میراث فرهنگی کشور را با تحول روبه‌رو می‌کند و بر همین اساس برپایی نمایشگاه ملی مرمت و احیای بناهای تاریخی در دستور کار است که خدمات فنی و مهندسی حوزه مرمت آثار تاریخی را در این نمایشگاه می‌توان به نمایش گذاشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید