• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
شنبه 24 شهریور 1403
کد مطلب : 234776
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Y6GlO
+
-

چرا دانمارکی و ناپلئونی خطرناکند؟

متخصصان تغذیه همواره تأکید کرده‌اند که خوراکی‌های پشت ویترین و پخچال قنادی‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل بروز بیماری‌های غیرواگیر هستند. بخش قابل توجهی از قندهای ذخیره شده در بدن از طریق همین خوراکی‌های شیرین به بدن وارد می‌شوند و عامل بروز و افزایش دیابت هستند و وزارت بهداشت هم بارها نسبت به مصرف آنها هشدار داده است. اما حالا یک هشدار دیگر هم به این مقوله افزوده شده است. سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرده که در بررسی نمونه‌های 186شیرینی دانمارکی و ناپلئونی مشخص شده که میزان اسیدهای چرب ترانس و لوریک در آنها بیشتر از حدمجاز تعیین شده در استاندارد ملی است.

 ۲۶ درصد از این شیرینی‌ها حاوی اسید چرب ترانس به میزان بیش از حد مجاز بودند که ریسک تشدید کلسترول لیپوپروتئین و گرفتگی عروق، ابتلا به بیماری قلبی، اضافه‌وزن، التهاب و سرطان عروق کرونر قلب و مرگ را افزایش می‌دهند.
۵۰ درصد این نمونه‌ها دارای اسید چرب لوریک به میزان بیش از حد مجاز بودند که باعث خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و افزایش قابل توجه کلسترول خون را دارد.
سازمان استاندارد با اعلام این آمارها تأکید کرده با توجه‌ به اینکه دریافت اسیدچرب اشباع، ترانس و لوریک از فرآورده‌های قنادی به‌طور مخصوص شیرینی دانمارکی و ناپلئونی در سطح جامعه بالاست و خطرات دریافت آنها بر سلامتی انسان اثبات شده‌ به مصرف‌کنندگان این فرآورده‌ها توصیه می‌شود به‌منظور حفظ سلامت خود به میزان دریافت ترکیبات مضر، مانند اسیدهای چرب اشباع و ترانس در برنامه غذایی و انتخاب مواد غذایی سالم‌تر توجه بیشتری داشته باشند. دکتر رضا اطمینانی، متخصص تغذیه درباره عوارض مصرف اسیدهای چرب می‌گوید: به‌طور کلی همه افراد باید دریافت چربی‌های ترانس و چربی‌های اشباع را محدود کنند اما افرادی که به افزایش کلسترول بد یا LDL مبتلا هستند باید احتیاط بیشتری داشته باشند. این بیماران باید دریافت هر دو نوع چربی ترانس و چربی اشباع را به حداقل برسانند. البته بررسی‌ها نشان می‌دهد که چربی‌های ترانس به‌طور کلی در مواد خوراکی ازجمله کیک و پای، بیسکوئیت، کوکی و کراکر، کروسانت و تارت، پنکیک و وافل، مارگارین و کره، پاپ‌کورن آماده، ساندویچ صبحانه آماده، دونات آبنبات خامه‌ای، غذاهای سرخ‌کرده یا یخ‌زده، کره‌ بادام‌زمینی، بستنی و کریمر غیرلبنی بیشتر از سایر خوراکی‌ها وجود دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید