• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 31 مرداد 1403
کد مطلب : 233399
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/wj3qw
+
-

نوحه‌خوانی «بخشو»

نوحه‌خوانی «بخشو»

 نوحه «لیلا بگفتا‌ ای شه لب‌تشنه‌کامان» با صدای مرحوم جهانبخش کردی‌زاده مشهور به بخشو است که ۵۰سال پیش در بوشهر خوانده شد. شعر و آهنگ از خود اوست.  به گزارش همشهری، پس از آزادی خرمشهر، جواد عزیزی شعری در فراق محمد جهان‌آرا از فرماند‌هان جنگ‌تحمیلی‌سرود و حسین فخری هم با ملودی بخشو شعر را بر سر مزار شهیدجهان‌آرا خواند. برای همین «ممد نبودی ببینی» به جای «لیلا بگفتا ‌ای شه لب‌تشنه‌کامان» مشهور شد. پس از حسین فخری، غلام کویتی‌پور «ممد نبودی ببینی» را بازخوانی کرد و
 هر2 روی آن موسیقی گذاشتند و ضبط آن هم خیلی مشهور شد. ‌

سرگذشت بخشو
بخشو یا جهانبخش کردی‌زاده در بوشهر به دنیا آمد و از کودکی نوحه می‌شنید. او به تشویق استاد علی مهیمنیان به نوحه‌خوانی رو آورد. خیلی زود او سبک جدیدی در نوحه‌خوانی بوشهر و جنوب ایران به‌ وجود آورد. صدای او کم‌کم در محله‌ها و تکیه‌های بوشهر پیچید و خیلی زود طرفداران زیادی پیدا کرد.‌بخشو را نابغه‌ای در اجرای نوحه و شعر و آهنگ مداحی می‌دانند. شعر و آهنگ همه کارهایش ساخت خود او بوده ‌است.

تنها تصویر بخشو
صدای دلنشین بخشو باعث شد ناصر تقوایی ضبط خوبی از او در فیلم اربعین داشته باشد. این فیلم مستند که درباره اجرای مراسم محرم در بوشهر است، در سال۱۳۴۹ ساخته شد و تنها تصویر ضبط‌شده از بخشو است. بخشو در سال۱۳۵۶ اجرای بی‌نظیری در حرم امام رضا(ع) داشت، اجرایی که مشهدی‌ها را بهت‌زده کرد. او در راه بوشهر در شهر شیراز ایست قلبی کرد و در بیمارستان نمازی جان سپرد. اما تشییع جنازه او در بوشهر یکی از بزرگ‌ترین عزاداری‌ها شد. بوشهری‌ها به یاد او سینه‌زنی کردند و بخشو را در صحن امامزاده محمدباقر بوشهر به خاک سپردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید