• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
پنج شنبه 25 مرداد 1403
کد مطلب : 232823
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Mjr5m
+
-

خطر بزرگ دود سیگار برای کودکان

پروانه بندپی-روزنامه‌نگار

شاید شنیده باشید که دود سیگار بیشتر از آنکه سلامت فردِ مصرف‌کننده سیگار را تهدید کند، برای سلامت افراد غیرسیگاری که در نزدیکی فرد سیگاری هستند، ضرر دارد. باید گفت این حرف کاملا درست و علمی است و البته بیش از بزرگسالان، سلامت کودکان را تهدید می‌کند. با هم نکته‌هایی را در این‌باره مرور می‌کنیم.

1. کودکانی که والدین سیگاری دارند، در خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها قرار دارند. حتی سندرومی به نام «سندروم مرگ ناگهانی نوزادان» وجود دارد که باعث مرگ ناگهانی و غیرمنتظره نوزاد در خواب می‌شود و معمولاً هیچ نشانه قبلی ندارد. نوزادانی که در معرض دود سیگار هستند، در خطر این سندروم هستند.
2. دود سیگار 7 هزار نوع ماده سمی دارد که درصد کمی از آن وارد بدن فرد سیگاری می‌شود و درصد بیشتری از آن در محیط اطراف پخش می‌شود و حتی باز کردن پنجره هم کمکی نمی‌کند که کل سموم از اتاق بیرون برود.

7 خطر بزرگ، بیخ گوش کودکانِ دارای والدین سیگاری
دودی که فرد سیگاری پس از استنشاق، آن را بازدم می‌کند، «دود اصلی» است. به دود وارد شده به محیط بعد از استنشاق دخانیات، «دود دست دوم» و به دود رسوب پیداکرده روی سطوح مثل مبل و تخت «دود دست سوم» می‌گویند. برخلاف آنچه عموم تصور می‌کنند، اتفاقا دود دست دوم و دست سوم سیگار، خطرات جدی و عارضه‌های ناخوشایندی برای افرادِ دور و اطراف فرد سیگاری به‌خصوص کودکان دارد. دود سیگار والدین یا همان دود دست دوم یا دود غیرمستقیم می‌تواند تأثیرات منفی زیادی بر سلامت کودکان داشته باشد. در این گزارش به مهم‌ترین عوارض و مضرات آن اشاره می‌کنیم:



 

این خبر را به اشتراک بگذارید