• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 21 مرداد 1403
کد مطلب : 232443
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/0gxgG
+
-

عناب در راه بورس

عرضه عناب در بورس از سوی مسئولان خراسان جنوبی پیگیری می‌شود

‌گزارش
عناب در راه بورس

راحله عبدالحسینی- خبرنگار

ورود کالاهای کشاورزی در بورس راهی برای پایان خریدو فروش سنتی محصولات کشاورزی است. این سازوکار که قدمتی 150ساله در دنیا دارد، در ایران ‌ هم برای برخی محصولات ازجمله گندم، ذرت و پسته فعال است. با آغاز مرداد و آغاز برداشت عناب از باغ‌هاي خراسان جنوبی تلاش‌هایی برای ورود این محصول به بازار بورس در حال انجام است و محمدحسین اکبری، سرپرست جهادکشاورزی خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه این استان رتبه اول تولید عناب را دارد به همشهری می‌گوید انبار بورس برای عناب تامین شده و به‌زودی این محصول راهی بورس می‌شود.

قطب تولید عناب
بورس کالای کشاورزی یک قدم مهم به‌سوی توسعه اقتصادی است. سرپرست جهادکشاورزی خراسان جنوبی به همشهری می‌گوید: «با ورود عناب به بورس و تعیین قیمت خرید و فروش آن از سوی مرجع قیمت‌گذاری، نه فقط تولیدکنندگان و باغداران استان متضرر نمی‌شوند، بلکه مصرف‌کننده هم با خرید محصول درجه یک از این معامله بهره‌مند می‌شود.» محمدحسین اکبری، بزرگ‌ترین مزیت ورود عناب به بورس را شفافیت این دادوستد می‌داند. برای افزایش تولید اصلاح الگوی کشت توصیه می‌شود. اکبری می‌گوید: «‌کشاورزان به سمت اصلاح الگوی کشت که به نفع توسعه پایدار هم هست، پیش می‌روند.» اکبری تأکید می‌کند: «پیگیری برای ورود زرشک به بورس بعد از عناب انجام خواهد شد.»

حسین راغ‌آرا، مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک خراسان جنوبی هم خبر می‌دهد که با تدوین سند ملی عناب، برنامه جامعی برای توسعه اقتصادی عناب پیش‌بینی خواهد شد زیرا عناب در اقتصاد روستایی خراسان جنوبی تأثیر‌گذار است.
از مزایای ورود عناب به بورس که بگذریم، در پیگیری وضعیت تولید این محصول باید گفت که مکاتبات لازم و به‌روزرسانی اطلاعاتی ازجمله میزان تولید، افزایش تعداد درختان بارور و گردش مالی این محصول انجام شده. به‌گفته مهدی جعفری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی‌در سال‌های گذشته گردش مالی عناب استان ۲.۵همت (هزار میلیارد تومان) برآورد شده بود که حالا به 4همت افزایش یافته است.‌

رسم عناب‌تکانی در روستاها

برداشت عناب از اوایل مرداد آغاز می‌شود؛ محصولی کم‌آب‌بر که برای نخستین بار در منطقه‌ای به نام «هردنگ» در جنوب بیرجند کشت شد. اما برخی شواهد حاکی از این است که در دوره هخامنشی بیش از 2یا3هزار سال قبل عناب کشت شده. در روستاهای اطراف بیرجند، خوسف، سربیشه درخت‌های عناب فراوان وجود دارد. جمع‌آوری عناب در بیشتر روستاهای خراسان جنوبی با آیین «عناب‌تکانی» یا «عناب ته‌کنی» انجام و جشن شکرگزاری عناب نیز شهریور در روستاها برگزار می‌شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید