• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
شنبه 20 مرداد 1403
کد مطلب : 232388
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/g53J9
+
-

مدال نو تاریخ نو

ناهید کیانی نخستین فینالیست ورزش زنان ایران در بازی‌های المپیک شد و نخستین مدال نقره را گرفت. او نخستین طلای جهانی تکواندو را هم دارد

مدال نو تاریخ نو

پاریس المپیک صلح بود؛ محل آشتی ناهید کیانی با همه؛ از مردم گرفته تا خود باز‌ی‌ها. در پاریس از چهره گرفته، پر از استرس و غم‌ز‌ده خبری نبود. از همان مبارزه اول با لبخند وارد شد؛ لبخندی به پهنای صورتش؛ صورتی پر از امید که انگار می‌گفت‌ این‌بار برنده من هستم. او فقط مدال نگرفت و فقط تاریخ‌سازی نکرد؛ او ثابت کرد توانایی‌هایش بالاتر از چیزی بود که در توکیو دیده شد. ناهید در توکیو بی‌مهری دید و در پاریس به همه مهر هدیه کرد، حتی در فینالی که شکست خورد، چهره برنده‌ داشت؛ انگار روح صلح المپیک را در او دمیده بودند.
ناهید حالا پرافتخارترین ورزشکار زن ایران است؛ نخستین مدال طلای جهان را برای زنان این رشته گرفته و در جمع زنان ورزشکار ایران، بهترین مدال المپیک را دارد. تا قبل از بازی‌های المپیک توکیو کمتر کسی ناهید کیانی را می‌شناخت. در دوره قبل بازی‌ها با توجه به نتایجی که گرفته بود، توقع می‌رفت حداقل به چند پیروزی برسد اما او در دور اول و در مبارزه با کیمیا علیزاده شکست خورد و نتوانست به مراحل بالاتر برود. ولی از توکیو تا پاریس، روزهای درخشان کیانی بود. او در این مدت تلاش کرد تا ثابت کند، باخت در توکیو فقط یک اتفاق ناعادلانه خارج از خواست او بوده. در این مدت کیانی در جهانی2023 مدال طلا گرفت، رنک جهانی‌اش را به عدد 2رساند و خودش را در قامت مدعی اول طلای بازی‌های پاریس معرفی کرد.
خوش‌شانسی ناهید این بود که مبینا نعمت‌زاده برای پاریس سهمیه گرفت؛ او هم تکواندو را برای اولین‌بار در المپیک صاحب 2سهمیه زنان کرد و هم اینکه بار نفر اول بودن را از روی دوش ناهید برداشت. این اتفاق با مدال برنز مبینا هم همراه شد تا ناهید از هر نظر و بدون استرس روی شیاپ‌چانگ پاریس حاضر شود. با این حال قرعه، دوباره نام او را مقابل علیزاده قرار داد اما قرار نبود این‌بار هم او بازنده باشد. دیدار اول در پاریس برای ناهید سخت پیش رفت اما در پایان راند طلایی و بعد از تساوی 7-7، دست کیانی بود که به‌عنوان نفر برنده بالا رفت. او در مبارزه دوم شبما تومی از تونس را در 3راند برد و در مرحله نیمه‌نهایی لاتیتیا اون از لبنان را در 2راند شکست داد و فینالیست شد. این نخستین فینال زنان ایران در المپیک بود. کیم یوجین حریف آخر کیانی بود؛ دختر 24ساله کره‌ای که با رنک12به پاریس رفته بود. در کارنامه کیم پیش از این مدال مهمی به چشم نمی‌خورد اما او در همین پاریس و در مرحله نیمه‌نهایی تکواندوکار چینی را که رنک یک دارد، شکست داد و نگاه‌ها را متوجه خودش کرد. یوجین در 2راند بدون اینکه امتیاز از دست بدهد، به پیروزی رسید و کیانی صاحب نقره شد.
مسابقه کیانی تمام نشده، پیام‌های تبریک روانه پاریس شد؛ از رئیس‌جمهور گرفته تا رئیس مجلس و... حتما حالا خیلی‌ها هم خودشان را آماده استقبال می‌کنند؛ استقبال گرم در فرودگاه و خیابان‌ها. برای کیانی که بعد از توکیو فقط مادر و پدر را چشم‌انتظار خودش می‌دید و توکیو به المپیک بدون صلح(به نقل از خودش) تبدیل شده بود، حالا دیدن این صحنه‌ها شاید کمی متفاوت باشد و شاید غم‌انگیز.

کارت‌های سرنوشت
مینو مداح هم در مدال کیانی سهیم است. مربی کیانی علاوه بر اینکه در 3سال اخیر کنار او بود، روز مسابقه هم چند کارت مهم برای او کشید؛ به‌خصوص در مبارزه با حریف لبنانی. در این مبارزه کیانی چند ضربه زد اما داور امتیاز نداد. با کارت‌هایی که مداح برای بازبینی کشید، کیانی به 12امتیاز رسید؛ امتیازاتی که او را برنده دیدار و راهی فینال کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید