• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
پنج شنبه 11 مرداد 1403
کد مطلب : 231482
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/58Pzq
+
-

دندان‌های زرد چگونه دوباره سفید می‌شوند؟

دندان‌های زرد چگونه دوباره سفید می‌شوند؟

پروانه بندپی؛ روزنامه‌نگار

تغییر رنگ دندان‌ها و زردشدن آنها اتفاقی است که برای خیلی‌ها رخ می‌دهد و اگر دلایل آن را بدانیم، بهتر می‌توانیم از دندان‌های سفید و زیبای خود مراقبت کنیم. خیلی از اوقات بازگرداندن سفیدی دندان‌ها دیگر به آسانی و با ابزارهای در دسترس امکان‌پذیر نیست و باید هزینه زیادی کرد تا شاید سفیدی به دندان‌های ما برگردد.

دلایل رایج زرد شدن دندان
جرم گرفتن دندان‌ها
نوع غذاهای مصرفی
مصرف نوشیدنی‌های حاوی رنگدانه مثل چای و قهوه
نازک شدن مینای دندان
ضربه خوردن به دندان
دندان‌قروچه
افزایش سن
ژنتیک و وراثت
مصرف برخی داروها مثل آنتی‌بیوتیک‌ها
سیگار کشیدن
مصرف بی‌رویه فلورایدها
ابتلا به برخی بیماری‌ها مثل اختلالات کبدی و بیماری‌های متابولیک

نکته
شاید ندانید اما حتی مصرف برخی خوراکی‌ها مثل گوجه فرنگی، سس سرکه بالزامیک، توت‌فرنگی و بعضی ادویه‌ها مثل ادویه‌کاری می‌تواند به مرور زمان منجر به تغییر رنگ دندان‌ها از سفید به زرد شود، رنگی که می‌تواند اعتماد به نفس فرد را کاهش دهد.

چطور مانع زردی دندان‌ها شویم
متخصصان می‌گویند رفع زردی دندان‌ها تا جایی که مینای دندان آسیب ندیده و از بین نرفته باشد، با انجام برخی روش‌های خانگی و غیرخانگی(در مطب) امکان‌پذیر است. اما در مجموع توصیه می‌کنند که پیشگیری، کم‌هزینه‌ترین و مناسب‌ترین روش برای مراقبت از سفیدی و سلامت دندان‌هاست.

رایج‌ترین روش‌های سفیدکردن دندان
جرم‌گیری
بلیچینگ
کامپوزیت
لمینت

روش‌های خانگی
برخی هم برای سفید کردن دندان‌های خود به روش‌های خانگی معروف مثل استفاده از روغن نارگیل و جوش‌شیرین و سرکه سیب و... رو می‌آورند، اما روش‌های خانگی هم نیاز به مراقبت دارد، چرا که هریک از اینها اگر بی‌رویه استفاده شوند، ممکن است آسیب بیشتری به دندان‌ها برساند.

دکتر علی تاجرنیا، دندانپزشک و رئیس جامعه دندانپزشکی در این باره به چند نکته اشاره می‌کند
اگر یک عامل خارجی مثل مسواک نزدن یا تغذیه نامناسب یا مصرف برخی نوشیدنی‌ها موجب زردی دندان‌ها شده باشد، این تغییر رنگ با جرم‌گیری رفع می‌شود، اما اگر دندان از پایه، یک گروه رنگی داشته باشد، با جرم‌گیری از بین نمی‌رود.
اگر دندان به‌دلیل مشکلاتی مثل ضربه خوردن، عصب‌کشی و دلایل این‌چنینی تغییر رنگ داده باشد، این تغییر رنگ با «بلیچینگ» (Bleaching) برطرف می‌شود. بلیچینگ دندان، یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای سفیدکردن رنگ دندان است که در آن پراکسید هیدروژن با غلظت‌های مختلف استفاده می‌شود و می‌تواند لکه‌های دندان را از بین ببرد و دندان را روشن‌تر از قبل کند.
در بلیچینگ، یک‌سری رنگدانه‌ها از درون دندان‌ها با کمک یک نوع اسید و اشعه آزادسازی می‌شود و همین کمک می‌کند که دندان‌ها تا حدود 2درجه نسبت به آن چیزی که قبلا بوده روشن‌تر شود. بنابراین جرم‌گیری یک کار مکانیکی و بلیچینگ یک فعالیت شیمیایی است.
خیلی‌ها فکر می‌کنند شست‌وشوی دندان‌ها با نمک به سفید شدن آنها و سلامت دندان و دهان کمک می‌کند، اما این تصور کاملا غلط است. استفاده از نمک باعث می‌شود که مینای دندان نازک شود و به عاج برسد و حتی دندان‌های شما را به سمت زرد شدن ببرد.
هنگام شستن دندان‌ها با نمک، ممکن است همان لحظه احساس کنید دندان‌هایتان سفید شده اما در درازمدت کاملا زرد می‌شود.
زردی رنگ ناشی از ساییدگی مینا که به‌دلیل برجسته شدن بیشتر عاج دندان‌ها اتفاق می‌افتد، فقط با کامپوزیت و لمینت و این روش‌ها قابل برطرف شدن است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید