• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 17 تیر 1397
کد مطلب : 22375
+
-

واکنش محتاطانه بازار‌ها به بسته اروپا


یک روز بعد از ارائه بسته پیشنهادی اروپا به ایران درباره برجام و ارائه برخی پیشنهاد‌های اقتصادی جدید اندکی از التهاب‌های بازار ارز و سکه کاسته شد اما بازار سهام واکنش مثبتی به این بسته نشان نداد.

به گزارش همشهری، بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا به ایران پس از خروج آمریکا از برجام بعد از حدود دو‌ماه آخر هفته قبل ارائه شد. هرچند از مفاد کامل این بسته اطلاعات دقیقی در دست نیست و قرار است در هفته جاری مفاد آن منتشر شود اما اطلاعات غیررسمی بیانگر این است که براساس این بسته اروپا خرید یک میلیون بشکه نفت از ایران را تضمین خواهد کرد و در قبال آن از کانال مشخصی به ایران ارز پرداخت می کند. همچنین اروپا پذیرفته است که به میزان ۱۰میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری کند و در عین حال به بانک سرمایه‌گذاری اروپا برای گسترش همکاری‌های اقتصادی با ایران توصیه‌هایی ارائه کرده است.

به‌دنبال انتشار این اطلاعات گمانه زنی در مورد مفاد این بسته افزایش یافت و بسیاری این بسته را نوعی نمایش سیاسی از سوی اروپا برای همراهی دوباره با آمریکا تلقی کردند. براساس تحلیل‌ها و برداشت‌های اولیه،  این بسته حاوی نکات برجسته‌ای که به اقتصاد ایران کمک کند نیست. این گمانه زنی‌ها بعد از انتشار خبری از حسن روحانی که در تماس با رهبران فرانسه و آلمان گفته بود بسته پیشنهادی اروپا تمامی خواسته‌های ایران را تأمین نمی‌کند بیشتر قوت گرفت.

رسانه‌ها حتی بعد از آن خبر دادند رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با آنگلا مرکل،  صدر اعظم آلمان،  بسته پیشنهادی سه کشور اروپایی را «مأیوس‌کننده» خوانده و انتقاد کرده است که در این بسته «راهکار عملیاتی و شیوه مشخصی برای ادامه همکاری‌ها وجود ندارد و یک سری تعهدات کلی در حد بیانیه‌های سابق اتحادیه اروپا» عنوان شده است.

اما گویا رهبران آلمان و فرانسه ضمن تأکید بر «ادامه گفت‌وگوها» یادآوری کرده‌اند در بسته پیشنهادی صرفا «موضوعات کلی و اصولی مورد اشاره قرار گرفته است.»

با انتشار این خبر‌ها روز گذشته بازارهای سرمایه‌گذاری درایران واکنش‌های متفاوت و البته محتاطانه‌ای به این بسته پیشنهادی نشان دادند به‌طوری که در مبادلات روز گذشته از قیمت هر دلار آمریکا اندکی کاسته شده و قیمت هر دلار آمریکا نیز در بازار غیررسمی به کمتر از 7800تومان رسید. دیروز در عین حال قیمت هر سکه بهار آزادی به 2میلیون و 680هزار تومان رسید و قیمت هر سکه طرح قدیم هم با 1.2درصد کاهش به کمتر از 3میلیون تومان نزول کرد و در نهایت به 2میلیون و 850هزار تومان رسید.

  نزول بورس

با وجود کاهش التهاب در بازار سکه و ارز اما بازار سهام واکنش مثبتی به تحولات سیاسی نشان نداد و در دادوستد‌های روز گذشته با 1438واحد افت معادل 1.3درصد کاهش یافت و به 111هزارو 51واحد رسید. شاخص فرابورس هم به‌دنبال نزول شاخص بورس با یک افت سنگین نزدیک به یک درصد به 1244واحد رسید. در مبادلات روز گذشته شرکت‌های تولید‌کننده محصولات پتروشیمی و معادن و فلزات بیشترین نقش را در نزول شاخص داشتندو کاهش ارزش سهام این شرکت‌ها بیش از 1200واحد اثر منفی روی شاخص بورس برجای گذاشت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید