• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 8 اسفند 1402
کد مطلب : 219370
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/P1qgy
+
-

آسمان ومبلی قرمز است

آبی‌ها همیشه در این ورزشگاه می‌بازند

آسمان ومبلی قرمز است

یورگن‌کلوپ یک جام دیگر هم برای لیورپول آورد تا آخرین و نهمین فصل حضورش را در این باشگاه برای هواداران به‌یادماندنی‌تر کند. این دهمین قهرمانی قرمزها در جام اتحادیه بود که با تک‌گل ویرجیل در وقت‌های اضافه مقابل چلسی به‌دست آمد.
    پوچتینو یک مربی بازنده است. او 2بار در فینال این رقابت‌ها شکست خورده؛ یک‌بار همین پریشب و دفعه قبل به‌عنوان سرمربی تاتنهام مقابل همین چلسی. پوچ پس از 388بازی به‌عنوان سرمربی ساوتهمپتون، تاتنهام و چلسی، هنوز حتی یک جام در فوتبال انگلیس کسب نکرده است.
    با این باخت‌، مائوریسیو پوچتینو حالا هر 3فینال خود در زمان هدایت تیم‌های انگلیسی را باخته (بعد از جام اتحادیه ۲۰۱۵ و لیگ قهرمانان ۲۰۱۹).
    پوچتینو پس از شکست در فینال لیگ کاپ از کنار تاد بولی، مالک آمریکایی باشگاه چلسی عبور کرد و با او دست نداد و در عوض با بهداد اقبالی، نفر بعد از بولی دست داد که این موضوع سوژه رسانه‌ها و فضای مجازی شد و برخی آن را به رابطه شکرآب بین سرمربی و مالک تفسیر کردند.
    پوچتینو، سرمربی چلسی به‌عنوان سرمربی از 14بازی خود مقابل یورگن کلوپ تنها یک برد (5شکست و 8تساوی) به‌دست آورده است و پس از ثبت این پیروزی (تاتنهام اسپرز 4- لیورپول یک در اکتبر 2017) در 8بازی پیاپی مقابل این سرمربی آلمانی بدون برد بوده است.
    چلسی در فینال جام اتحادیه 5موقعیت بزرگ گلزنی از دست داد. فقط لیدزیونایتد (6موقعیت مقابل سالفورد) و کاونتری (6موقعیت مقابل ویمبلدون) در این فصل جام اتحادیه موقعیت‌های بیشتری از چلسی در یک بازی از دست داده‌اند.
    چلسی در هر سه فینال اخیر جام اتحادیه (2019، 2022و 2024) شکست خورده؛ درحالی‌که پیش از این فقط 2فینال از 7فینال اول خود را در این رقابت‌ها بین سال‌های 1965تا 2015 باخته بود.
    چلسی به نخستین تیم تاریخ فوتبال انگلیس تبدیل شد که 6فینال پیاپی داخلی را می‌بازد: جام‌اتحادیه ۲۰۱۹، جام‌حذفی ۲۰۲۰، جام‌حذفی ۲۰۲۱، جام‌اتحادیه ۲۰۲۲، جام‌حذفی ۲۰۲۲ و جام‌اتحادیه ۲۰۲۴.
    این دهمین قهرمانی لیورپول در جام‌اتحادیه بود که بهترین رکورد محسوب می‌شود. نیمی از این جام‌ها را 2مربی به‌دست آورده‌اند؛ یورگن‌کلوپ‌(2) و باب پیسلی‌(3).
    سرمربیانی که در تاریخ لیورپول بیشترین جام‌ها را کسب کرده‌اند: باب پیسلی ۲۰جام، بیل شنکلی ۱۱جام، کنی دالگلیش ۹جام و یورگن کلوپ ۸جام.
    لیورپول در هر 5فینال جام‌اتحادیه اخیر (2005، 2012، 2016‌، 2022 و 2024) و همچنین در 9بازی از 11دیدار نهایی خود در این رقابت‌ها که در ومبلی برگزار شده، کار را به وقت‌های اضافه یا پنالتی کشانده است.
    لیورپول 71جام در تاریخ خود کسب کرده که بیشترین آنها قهرمانی در لیگ برتر است.
    در این بازی 2دروازه‌بان قرمزها و آبی‌ها عملکردی خیره‌کننده داشتند؛ کلهر (لیورپول) 9مهار توپ داشت و پتروویچ (چلسی) 10تا.
    فقط ۳بازیکن توانسته‌اند 2بار عنوان بهترین بازیکن فینال کارابائو کاپ را کسب کنند؛ جان‌تری (۲۰۰۵ و ۲۰۱۵)، ونسات کمپانی (۲۰۱۶ و ۲۰۱۸) و ویرجیل (۲۰۲۲ و ۲۰۲۴). ویرجیل در فینال لیگ قهرمانان اروپا (۲۰۱۹) هم جایزه بهترین بازیکن زمین را دریافت کرده بود.
    لیورپول در ترکیب اولیه از رایان گراونبرچ (21)، کانر بردلی (20) و هاروی الیوت (20)، 3بازیکن 21ساله یا کمتر استفاده کرد که تاکنون در تاریخ این باشگاه در یک فینال سابقه نداشته است.
    جیدن دانز‌(18)، بابی کلارک(19) و جیمز مک کانل(19) همگی برای لیورپول در این فینال حضور داشتند. این بیشترین تعداد حضور بازیکنان جوان در فینال جام اتحادیه در یک تیم بعد از ترکیب آرسنال در سال2007(4نفر شامل والکات، فابرگاس، دنیلسون و ترائوره) محسوب می‌شود.
    انزو فرناندس آرژانتینی پنجاهمین بازی خود را برای چلسی در تمام رقابت‌ها انجام داد و بهترین شروع برای هر بازیکنی در چلسی است. او نخستین بازی‌اش را یک سال پیش در فوریه 2023 انجام داده بود.
    لیورپول در این فصل 217تغییر در ترکیب اصلی خود در تمامی رقابت‌ها داشته که دست‌کم 54تغییر بیشتر از هر تیم دیگری در لیگ برتر است. رتبه دوم در اختیار منچسترسیتی با 163تغییر در ترکیب اولیه است.

گل ویرجیل فن‌دایک (دقیقه118) دومین گل دیرهنگام تاریخ فینال این رقابت‌ها بود. دیرترین گل پیروزی در فینال جام اتحادیه را برایان لیتل از استون‌ویلا در فینال 1977(دقیقه119مقابل اورتون) به ثمر رساند.

ویرجیل  برای نخستین‌بار در 2بازی متوالی برای لیورپول گل زد (مقابل لوتون و چلسی) و این فینال دویست‌وپنجاه‌ودومین بازی او برای این باشگاه بود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید