• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
پنج شنبه 7 دی 1402
کد مطلب : 213693
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/nZjm4
+
-

بعضی عبادتگاه‌های اقلیت‌های دینی شرایطی را برای بازدید گردشگران فراهم کرده‌اند

کلیساگردی در پایتخت

کلیساگردی در پایتخت

مهدیه تقوی‌راد

پایتخت ایران شهری پر رمز و راز است که کوچه‌ها و خیابان‌های قدیمی آن حرف و حدیث‌های نگفته و نشنیده زیادی دارد؛ محل‌هایی که همچنان سر بر آسمان می‌سایند و از گزند روزگار محفوظ مانده‌اند. کافی است یک روز را برای قدم‌زدن در محله‌های قدیمی تهران وقت بگذارید و این بار بازدید از مجموعه‌های مذهبی ادیان مختلف را در کوچه پسکوچه‌های تاریخی تهران انتخاب کنید. گفته می‌شود حدود 30کلیسا و کنیسه در پایتخت وجود دارد. کلیساها متعلق به شاخه‌های مختلف مسیحیت اعم از ارتدوکس، آشوری، ارامنه، پروتستان، کاتولیک و... هستند.

گردشگری ادیان
میزبانی تهران از پیروان ادیان آسمانی مثل زرتشتیان، مسیحیان، یهودیان و... پیشینه دیرینه دارد و بسیاری از آنها در محله‌های مختلف پایتخت سکونت داشته و همچنان هم ساکن هستند. در این سال‌ها سازه‌های شناخته شده‌ای را طراحی کرده‌اند و سنگ‌بنای کافه‌ها و قنادی‌های متعددی را گذاشتند و برای دعا و نیایش هم به خیابان‌هایی از جمله سی‌تیر می‌رفتند و در کنار مسلمانان با صلح و آرامش روزگار می‌گذراندند. در گذر زمان برخی از خانه‌های اقلیت‌های مذهبی به موزه و کافه تبدیل و حتی این روزها امکان حضور گردشگران در کلیساها و آتشکده‌ها فراهم شده است. به بهانه ولادت حضرت مسیح(ع) و آغاز سال نو میلادی2024، جاذبه‌های گردشگری سایر ادیان الهی در تهران را در صفحات پیش‌رو مرور کرده‌ایم.

نیکلای مقدس
نام تزار بر سردر کلیسا

نیکلای مقدس آخرین تزار روسیه است که به‌همراه خانواده‌اش توسط بلشویک‌ها کشته می‌شود. کلیسای ارتدوکس او را به‌عنوان یکی از قدیسان می‌شناسد و به وی لقب «نیکلای قدیس رنج‌کشیده» را داده است. آنها برای بزرگداشت تزار روسیه و زنده نگه‌داشتن نام وی اسم کلیسا را نیکلای گذاشتند.

معماری روسی در پایتخت
 سبک معماری کلیسای نیکلای مقدس با وجود رنگ‌ها، طاق‌ها، محراب، نقاشی‌ها و همچنین پنجره‌های رنگی شباهت زیادی به کلیساهای روسی دارد. برخی از اشیای باارزشی که در کلیسا به چشم می‌خورند، بعد از تخریب کلیسای زرگنده در سال‌های حکومت کمونیستی استالین، توسط مهاجران روس به ایران آورده شده‌اند. به‌دلیل خشک‌شدن چاه آب کلیسا، باغ کلیسا هم خشک شده است. یکی از قبرستان‌های ارتدوکس‌های ایران نیز در کنار این کلیسا قرار دارد.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید