• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 5 دی 1402
کد مطلب : 213452
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/qjmM2
+
-

نهضت سوادآموزی منحل نمی‌شود

زندگی
نهضت سوادآموزی منحل نمی‌شود

تغییرات اساسنامه سازمان نهضت سوادآموزی را از سوی  علیرضا عبدی، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی جویا شدیم.

براساس اساسنامه جدید، پایه و مبنای وظایف نهضت سوادآموزی از ریشه‌کنی بیسوادی به توسعه سواد جدید تغییر پیدا می‌کند؟
ما در دنیا 2نوع آموزش رسمی و غیررسمی داریم. آموزش رسمی یک وظیفه حاکمیتی است که آموزش و پرورش با ساختار موجودش آن را محقق می‌کند، اما آموزش غیررسمی، که مکمل آموزش رسمی به شمار می‌آید، مبنا و نشانگر رشد جریان آموزش در کشور است و می‌تواند نقاط ضعف آموزش رسمی را جبران کند. با توجه به اینکه بر اثر 4دهه تلاش نهضت سوادآموزی، 98درصد مردم ایران از نعمت سواد برخوردارند، اساسنامه نهضت سوادآموزی در توسعه آموزش غیررسمی و توسعه سواد جدید نقش‌ها و وظایفی را برای این سازمان تعیین می‌کند. این وظیفه به موازات مبارزه با بیسوادی انجام می‌شود و به‌معنای رفع این مسئولیت از نهضت سوادآموزی نیست. در تعریف سواد جدید، مفاهیمی مانند سواد مجازی، سواد عاطفی، سواد تربیت فرزند، سواد اقتصادی و... مورد توجه قرار می‌گیرد.
مشارکت نهادهایی مانند مقطع ابتدایی آموزش و پرورش در زمینه ریشه‌کنی بیسوادی، آسیب‌های جدی به ساختار و نیروی انسانی این نهضت وارد کرد. برای پیشگیری از تکرار این اتفاق چه پیش‌بینی‌هایی داشته‌اید؟
از ابتدای تشکیل نهضت سوادآموزی 121هزار آموزشیار به‌صورت سازماندهی شده با نهضت همکاری می‌کردند که با ادغام سازمان در آموزش و پرورش 24هزار و 500آموزشیار از سیستم جدا شدند و نهضت را با کمبود نیروی انسانی جدی مواجه کردند. اما با اجرای اساسنامه جدید و رویکرد مردمی‌سازی‌ و تنظیم‌گری، ظرفیت‌های پراکنده سایر نهادها در امر آموز ش همگانی یکپارچه می‌شود که رفع شدن کمبودهای نهضت سوادآموزی را در پی خواهد داشت.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید