• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
دو شنبه 13 آذر 1402
کد مطلب : 211266
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/LgRZw
+
-

خبرنگاری که در حال پوشش خبربمباران‌های غزه خبر کشته‌شدن خانواده‌اش را شنید

نماد ایستادگی خبرنگاران

نماد ایستادگی خبرنگاران

«وائل الدحدوح» روزنامه‌نگار فلسطینی و خبرنگار میدانی شبکه الجزیره در غزه است. او به‌مدت 7سال در زندان‌های اسرائیل بازداشت بود؛ بازداشتی که وائل را از رسیدن به آرزویش برای تحصیل در رشته پزشکی باز‌داشت. او 25اکتبر 2023حین پوشش زنده درحالی‌که حمله اسرائیل به غزه و به خانه‌اش را مشاهده می‌کرد، خانواده خود را از دست داد. در ادامه گوشه‌ای از زندگی این خبرنگار که به نماد ایستادگی خبرنگاران در غزه معروف شده را مرور می‌کنیم.

خبرنگاری متعهد
 وائل در 30آوریل 1970در محله الزیتون در شهر غزه به دنیا آمد. او در خانواده‌ای ثروتمند که در زمینه کشاورزی فعالیت دارند، بزرگ شده و از دوران کودکی تا دبیرستان به کشاورزی هم مشغول بوده است. او هنوز هم زمین کشاورزی دارد و از آن مراقبت می‌کند.
 وائل دوران ابتدایی و متوسطه را در مدارس غزه تحصیل کرد. آرزوی او سفر به خارج از فلسطین و تحصیل در رشته پزشکی بود، اما اسرائیل او را از رسیدن به این آرزو باز داشت. در سال 1988به‌دلیل شرکت در نخستین انتفاضه فلسطین دستگیر شد. وائل 7سال را در زندان‌های اسرائیل گذراند و پس از آزادی، تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه اسلامی غزه به پایان رساند و در سال 1998در رشته روزنامه‌نگاری و رسانه از آنجا فارغ‌التحصیل شد. او سال‌ها تلاش کرد که برای ادامه تحصیلات خود به خارج از فلسطین سفر کند اما اسرائیل مانع شد. سال 2007وارد دانشگاه قدس در شهر ابودیس در کرانه باختری شد و مدرک فوق‌لیسانس خود را در رشته علوم سیاسی گرفت.

مرد روزهای سخت
الدحدوح کار حرفه‌ای خود را به‌عنوان خبرنگار در نوار غزه با چندین رسانه فلسطینی ازجمله روزنامه‌ها، مجلات، رادیو و کانال‌های محلی آغاز کرد. در سال 2004به‌عنوان خبرنگار به دفتر الجزیره در فلسطین پیوست. بعد از مدتی الدحدوح مدیر دفتر الجزیره در غزه شد. او و تیم الجزیره تمام جنگ‌های نوار محاصره شده را پوشش دادند که معروف‌ترین آنها جنگ سال‌های 2008، 2009، 2012، 2014، 2021و 2023بود.
او همچنین قتل‌عام‌های زیادی را پوشش داد که معروف‌ترین آنها قتل عام محله شجاعیه در ژوئیه 2014بود. او تنها خبرنگار الجزیره بود که در آن زمان با یک وسیله نقلیه پخش، در یک دوره آتش‌بس که بیش از 1.5ساعت نبود به منطقه رسید و تصاویر و فیلم‌های دردناک را مستقیماً از آنجا پخش کرد.

جوایز و افتخارات
الدحدوح در‌ماه می‌2013، جایزه پوشش برجسته را در جشنواره بین‌المللی رسانه در لندن دریافت کرد.

ترور اعضای خانواده‌اش
الدحدوح در طول سال‌ها و جنگ‌هایی که غزه تجربه کرد، آنچه را که برای او گرانبها بود تقدیم کرد و حدود 20نفر از بستگانش ازجمله برادران، پسرعموها و فرزندان عمه‌اش به شهادت رسیدند که اکثر آنها در اثر حمله اسرائیل جان باختند.
این خبرنگار تا قبل از بمباران اسرائیلی‌ها متاهل بود و 8فرزند داشت. الدحدوح در طول جنگ‌های پی در پی در نوار غزه، فرزندان خود را بین سه خانه متعلق به خویشاوندان خود تقسیم کرد. برخی از آنها با عموهای خود و برخی دیگر با دایی‌های خود زندگی می‌کردند او علت این کار را در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: «شاید اگر اشغالگران آنها را هدف قرار دهند، یکی از آنها زنده بماند.»
در واقع همان چیزی که او از آن می‌ترسید برایش اتفاق افتاد. در 25اکتبر 2023، اسرائیل خانه‌ای را در اردوگاه نصیرات در مرکز نوار غزه هدف قرار داد که در آن خانواده الدحدوح (همسر، پسر و دخترش) سکونت داشتند.
او در نخستین گزارش خود جلوی دوربین الجزیره کمتر از 24ساعت پس ازترور خانواده‌اش می‌گوید: «از همدردی و پیام‌های شما ممنونم، ولی می‌بینید که شهر در حال سوختن است، با وجود درد و رنجی که داریم، باید زودتر سرکارم برمی‌گشتم، تا از دریچه دوربین آنچه در حال وقوع است را با شما به اشتراک بگذارم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید