• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
شنبه 27 آبان 1402
کد مطلب : 209470
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/P19Yy
+
-

پیر و حریص

زشت و زیبای برد 4گله تیم ملی در بازی با هنگ‌کنگ

پیر و حریص

مطابق انتظار تیم ملی ایران کار سختی برای پیروزی مقابل هنگ‌کنگ در نخستین مسابقه مرحله پیش‌مقدماتی جام‌جهانی نداشت و در حالی با 4گل این تیم را شکست داد که شاید اگر بازیکنان کمی بیشتر دقت می‌کردند و خوش‌اقبال‌تر بودند، این نتیجه می‌توانست پرگل‌تر هم باشد. سردار آزمون غیر از 2گلی که زد یک گل آفساید هم به‌ثمر رساند و یک‌بار نیز دیرک دروازه رقیب را لرزاند. مهدی طارمی هم غیر از گلی که زد، یک گل مردود به‌ثمر رساند. گل آخر تیم ملی را هم رامین رضاییان به‌ثمر رساند.

   نکته مثبت
به هر حال روند کلی و موفقیت‌آمیز تیم ملی همچنان ادامه دارد. از زمان حضور امیر قلعه‌نویی روی نیمکت، این تیم همه رقبا را برده و فقط مقابل روسیه تن به تساوی داده است؛ تقریبا یک ترکیب به‌ طور مستمر در حال بازی است و نفرات نسبت به هم شناخت بیشتری پیدا می‌کنند. به‌علاوه شوق و انگیزه بازیکنان برای گلزنی هم قابل توجه است. سردار با وجود دبل در این بازی، باز هم وقتی فرصت از دست می‌داد افسوس می‌خورد. مشابه جدی‌تر این رفتار در مورد طارمی به چشم می‌خورد؛ بازیکنی که تا گل نزد آرام نگرفت. این حرص و تقلا برای کسب نتایج فردی و تیمی بهتر شاید به‌عنوان یک برگ برنده برای تیم ملی ایران عمل کند.

   نکته منفی
ماه‌هاست دارد در مورد این موضوع صحبت می‌شود و به‌نظر می‌رسد تکرار ماجرا دیگر لطفی نداشته باشد؛ تیم ملی «پیر» است و کادرفنی حتی در مصاف با رقبایی مثل افغانستان، قرقیزستان و همین هنگ‌کنگ تمایلی برای استفاده از بازیکنان جوان نشان نمی‌دهد. امیر قلعه‌نویی در دفاع از این سیاست می‌گوید: «برای بازیکنان مسن هزینه شده و تا جایی که می‌شود باید از آنها استفاده کرد.» خب بازیکنان جوان کجا باید کسب تجربه کنند؟ یعنی واقعا مقابل هنگ‌کنگ هم نمی‌شد از امثال امین حزباوی یا محمدجواد حسین‌نژاد در ترکیب اصلی استفاده کرد؟ گفتیم که سوژه تکراری است. کادرفنی تصمیمش را گرفته و حداقل تا پایان جام‌ملت‌های آسیا به رفتار مصرف‌گرایانه خود ادامه خواهد داد.

روی ابرها
درباره رامین رضاییان که در بهترین فرم فنی ممکن است

گلزنی از روی یک ضربه ایستگاهی بسیار تماشایی؛ این پایانی خوش برای جشنواره گلی بود که تیم ملی مقابل هنگ‌کنگ به‌راه‌انداخت و البته که این حسن ختام به نام رامین رضاییان به ثبت رسید. وقتی از ضربه ایستگاهی حرف می‌زنیم، طبیعتا رضاییان یکی از گزینه‌های مطلوب برای استفاده بهینه از این موقعیت است. او که در بازی رفت با آلمالیق با ضربه کاشته موفق به گلزنی شده بود، این‌بار هم در آخرین دقایق مسابقه با هنگ‌کنگ این تجربه شیرین را تکرار کرد. رامین البته در بازی هفته گذشته سپاهان مقابل پرسپولیس هم تلاش کرد ضربه کاشته را از رضا اسدی بگیرد اما با توجه به زاویه ضربه، نهایتا اسدی پشت توپ ایستاد و شاید یکی از زیباترین گل‌های فصل فوتبال ایران را به ثمر رساند. حالا به فاصله چند روز بعد از آن بازی، رضاییان در ورزشگاه آزادی نشان داد همچنان استفاده از این توپ‌ها برگ برنده او است؛ از بازیکنی حرف می‌زنیم که این فصل در یکی از قله‌های فنی‌اش قرار دارد و معمولا در هر مسابقه جزو بهترین‌هاست. رضاییان که 3گل در لیگ قهرمانان آسیا و یک گل در لیگ برتر زده، حالا در نخستین مسابقه انتخابی جام‌جهانی هم دروازه هنگ‌کنگ را باز کرد تا همچنان روی ابرها باشد.

بهترین نتیجه با بهترین سردار
تیم ملی با ثبت امید گل 3.48 برای نخستین بار در تاریخش بیش از 3گل به هنگ‌کنگ زد

تیم ملی ایران همانطور که پیش‌بینی می‌شد با برتری مطلق مقابل هنگ‌کنگ به پیروزی رسید و گام اول را در راه صعود به جام‌جهانی 2026 محکم برداشت. ایران که در تاریخ فوتبالش همیشه مقابل هنگ‌کنگ برنده بوده و رکورد صد درصد پیروزی را مقابل این تیم در اختیار دارد، این بار پرگل‌تر و قاطع‌تر از همیشه این حریف را شکست داد. در 6بازی گذشته این دو تیم، هنگ‌کنگ همیشه با 2یا 3گل مقابل ایران شکست خورده بود. 4پیروزی 2بر صفر، یک پیروزی 3بر صفر و یک پیروزی 3بر یک تمام کارنامه تقابل‌های این 2 تیم را شکل می‌داد و آن برد 3بر یک که تنها گل تاریخ هنگ‌کنگ مقابل ایران به ثمر رسید در آخرین بازی 2تیم بود که همین 2سال قبل در بحرین برگزار شد. در آن بازی هدایت تیم ملی ایران بر عهده دراگان اسکوچیچ بود اما پنجشنبه گذشته امیر قلعه‌نویی در نخستین رویارویی‌اش با هنگ‌کنگی‌ها پرگل‌ترین برد تاریخ ایران را مقابل این تیم رقم زد.

   11 بر صفر به سود ایران
تیم قلعه‌نویی در مصاف با حریف همیشه‌بازنده آمارهای جالبی به‌جا گذاشت تا حدی که تعداد شوت‌های داخل چارچوب در پایان این مسابقه 11 بر صفر به سود ایران بود؛ یعنی ایران به اندازه تعداد بازیکنانش شوت داخل چارچوب داشت اما هنگ‌کنگ حتی یک‌بار هم نتوانست دروازه ایران را به خطر بیندازد. هنگ‌کنگ کلا 2بار در این بازی موقعیت شوت زدن پیدا کرد که هیچ‌یک از آنها داخل چارچوب نبودند. تعداد کل ضربات ایران هم 18شوت بوده که برتری مطلق سفیدپوشان را نشان می‌دهد. با این وضعیت امید گل ایران در سایت متریکا 3.48محاسبه شده، یعنی تیم میزبان به اندازه زدن 3.48گل موقعیت ایجاد کرده و ثبت 4گل برای این تیم تقریبا عادلانه و منطقی است. امید گل هنگ‌کنگ هم در این مسابقه 0.06بود که رقم نازل و بسیار عجیبی است. ایران در مالکیت توپ هم 70به 30برتری داشت و در مقابل 231پاس هنگ‌کنگی‌ها توانست 639پاس با دقت 85درصد ردوبدل کند.

   سردار و سامان، کنار مهدی
بهترین بازیکن دیدار ایران و هنگ‌کنگ، سردار آزمون بود که از سایت متریکا نمره 8.70 را دریافت کرد. سردار شروع درخشانی در این مسابقه داشت و بازی با 2گل او در همان 15دقیقه ابتدایی آغاز شد. او در نیمه دوم می‌توانست هت‌تریک کند اما تصمیم گرفت به مهدی طارمی پاس بدهد و گل طارمی آفساید گرفته شد. سردار در ادامه هم نتوانست سومین گل خودش را بزند اما یک پاس گل داد و در نهایت با 4شوت، 2گل و یک پاس گل به نمره 8.70 رسید و بهترین بازیکن ایران از دید متریکا شد. بعد از او مهدی طارمی با نمره 8.52 دومین بازیکن برتر زمین بود. طارمی بالاترین تعداد شوت را در این بازی به‌خودش اختصاص داد. او 7بار به سمت دروازه هنگ‌کنگ ضربه زد که بیشتر از هر بازیکن دیگری بود. از این 7شوت، 5شوت او داخل چارچوب بودند اما فقط یکی از آنها تبدیل به گل شد. طارمی هم مثل آزمون یک پاس کلیدی داشت که تبدیل به پاس گل شد. با اینکه گل چهارم ایران را رامین رضاییان زد اما سومین بازیکن ایران که از امتیاز 8عبور کرد و جزو 3بازیکن برتر زمین شد او نیست. سومین بازیکن برتر ایران سامان قدوس بود که بیشتر از تمام هافبک‌های تیم ملی عملکرد دفاعی داشت و 2پاس کلیدی هم داد تا به نمره 8.08 برسد. سایر بازیکنان ایران نمره‌ زیر 8داشتند اما به‌جز امید ابراهیمی که فقط 20دقیقه بازی کرد نمره هیچ بازیکنی زیر 7نبود.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :