• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 15 مرداد 1402
کد مطلب : 198992
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/mwNJ9
+
-

16میلیارد دلار صادرات در 4ماه

تجارت
16میلیارد دلار صادرات در 4ماه

صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور به‌استثنای نفت خام، نفت کوره، نفت سفید و تجارت چمدانی با 8‌درصد کاهش به رقم ۱۵‌میلیارد و ۹۰۶‌میلیون دلار رسید. براساس آمارهای گمرک ایران، میزان وزنی کالاهای صادر‌شده در این مدت ۴۵‌میلیون و ۷۵۸‌هزار تن بوده که 28.6درصد نسبت به 4ماهه سال قبل افزایش داشته است. در این بازه زمانی ۱۱‌میلیون و ۸۴۲‌هزار تن کالا به ارزش ۱۹‌میلیارد و ۵۳۹‌میلیون دلار وارد کشور شده است که به لحاظ وزنی ۶.۱۸‌درصد و از حیث ارزش ۱۰.۸۲‌درصد افزایش نشان می‌دهد.
در این گزارش آمده که مبادلات بازرگانی کشور در ۴‌ماهه سال‌جاری به ۳۵‌میلیارد و ۴۴۵‌میلیون دلار رسید. متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی در 4‌ماهه سال‌جاری ۳۴۸‌دلار و متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی ۱۶۵۰‌دلار بوده است. در 4‌ماهه سال‌جاری نیز گاز طبیعی مایع‌شده در ظروف یک‌هزار سانتی‌مترمکعب و بیشتر با یک میلیارد و ۶۳۳‌میلیون دلار، پروپان مایع‌شده با یک میلیارد و ۱۴۰‌میلیون دلار، بوتان مایع‌شده با ۸۲۳‌میلیون دلار، قیر نفت با ۶۸۹‌میلیون دلار و متانول با ۶۶۵‌میلیون دلار ۵ قلم عمده کالای صادراتی بوده‌اند.
چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و هند ۵ کشور عمده مقصد کالاهای صادراتی ایران بودند که ۷۵‌درصد از ارزش و ۷۶‌درصد از وزن مجموع صادرات کشور به این ۵‌کشور عمده صادر شده است. در این مدت ۴‌میلیارد و ۶۴۴‌میلیون دلار به چین، ۲‌میلیارد و ۹۲۷‌میلیون دلار به عراق، ۲‌میلیارد دلار به ترکیه، یک میلیارد و ۷۷۸‌میلیون دلار به امارات متحده عربی و ۶۲۴‌میلیون دلار به هند صادر شده است.
گزارش گمرک حاکی از آن است که عمده‌ترین کالاهای وارداتی در ۴‌ماهه امسال به ذرت دامی با یک میلیارد و ۲۹۰‌میلیون دلار، گوشی تلفن همراه هوشمند با ۷۰۰‌میلیون دلار، دانه سویا با ۶۴۷‌میلیون دلار، روغن دانه آفتابگردان با ۵۹۳‌میلیون دلار و برنج کامل سفید با ۵۸۴‌میلیون دلار اختصاص داشت. امارات متحده عربی با ۵‌میلیارد و ۸۱۸‌میلیون دلار، چین با ۵‌میلیارد و ۵۵۸‌میلیون دلار، ترکیه با ۲‌میلیارد و ۹۰‌میلیون دلار، هند با ۷۱۸‌میلیون دلار و آلمان با ۷۰۴‌میلیون دلار ۵ کشور عمده مبدأ واردات کشورمان بوده‌اند. ۶۲‌درصد از وزن و ۷۶‌درصد ارزش کل واردات به کشورمان در 4ماهه سال‌جاری از ۵‌کشور عمده فوق بودند.
میزان ترانزیت خارجی از کشور در 4‌ماهه سال‌جاری نشان می‌دهد، در این مدت ۴‌میلیون و ۷۸۳‌هزار تن کالا از مسیر ایران ترانزیت شده که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل ۱.۷۴‌درصد کاهش داشته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید