• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 18 تیر 1402
کد مطلب : 196796
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/qj600
+
-

تأمین مالی ارزی برای پروژه‌های اقتصادی

دستورالعمل اجرایی عرضه اوراق مرابحه ارزی ابلاغ شد‌

بانک
تأمین مالی ارزی برای پروژه‌های اقتصادی

بانک مرکزی مجوز انتشار اوراق مرابحه ارزی را برای اجرای طرح‌های سودآور اقتصادی و صنعتی صادرکرد. هدف از انتشار این اوراق تامین منابع ارزی برای تکمیل پروژه‌های ارزآور و تشکیل سرمایه ثابت است. قرار است برای اجرای هر طرح اقتصادی تا سقف 200میلیون یورو اوراق ارزی منتشر شود.
به گزارش همشهری، اوراق ارزی یکی از ابزار‌های مؤثر برای تامین مالی طرح‌هایی است که مجریان طرح، برای اجرای آن به ارز نیاز دارند. در چنین شرایطی ظرف سال‌های گذشته به‌دلیل اعمال تحریم‌های یکجانبه محدودیت‌های زیادی برای منابع ارزی کشور ایجاد شده و همین موضوع موجب شده تا برخی پروژه‌ها که به منابع ارزی نیاز دارند معطل بمانند. آمارها نشان می‌دهد از یک طرف نرخ تشکیل سرمایه ثابت در ایران به‌شدت کاهش یافته و از طرف دیگر اجرا نشدن بسیاری از پروژه‌ها به‌دلیل کمبود منابع ارزی چرخه تولید را کندکرده است. بر همین اساس روز گذشته بانک مرکزی برای نخستین بار دستورالعمل اجرایی عرضه اوراق مرابحه ارزی را ابلاغ کرد.انتظار می‌رود با ابتکار به‌کار گرفته‌شده برای انتشار اوراق مرابحه ارزی بخشی از محدودیت‌های ارزی، برای تکمیل طرح‌ها و پروژه‌هایی که به ارز نیاز دارند، رفع شود و انتشار این اوراق گام نخست برای انتشار سایر اوراق ارزی باشد. بسیاری از کارشناسان مالی در یک دهه گذشته بار‌ها بر ضرورت انتشار این اوراق تأکید کرده بودند اما در طول سال‌های گذشته توجه چندانی به این موضوع نشده بود. به‌نظر می‌رسد بروز محدودیت‌های ارزی از محرک‌های اصلی انتشار این اوراق بوده و می‌تواند فتح بابی برای توسعه سایر اوراق ارزی در ایران باشد.

انتشار اوراق مرابحه ارزی
آنطور که بانک مرکزی اعلام کرده است هدف نهاد سیاستگذار بازار پول تقویت تشکیل سرمایه ثابت و تامین منابع ارزی برای تکمیل پروژه‌های ارزآور ملی است و قرار است با انتشار این اوراق منابع مالی برای تکمیل طرح‌های سودآور اقتصادی و صنعتی بخش خصوصی در داخل کشور تامین شود. طبق اعلام بانک مرکزی مبلغ اسمی هر برگه اوراق هزاریورو و حداقل مقدارخرید اوراق توسط خریداران هزاربرگه معادل یک میلیون یورو است. سقف مبلغ عرضه اوراق مرابحه ارزی برای هر طرح 200میلیون یورو است. این سقف با صلاحدید و دریافت مجوز کمیسیون ارز بانک مرکزی قابل افزایش به مبالغ بالاتر است.سررسید اوراق حداقل یک و حداکثر چهارسال و سود سالانه برای اوراق یورویی یک‌ساله حداکثر ۵درصد؛ اوراق دوساله حداکثر ۲۵/۵درصد؛ اوراق 3 ساله حداکثر ۵/۵درصد و اوراق 4ساله حداکثر 5/5درصد تعیین می‌شود. پرداخت سود در دوره‌های یک‌ساله  انجام می‌شود.طبق اعلام بانک مرکزی، مرکز مبادله ارز و طلا به‌عنوان مرکز مرتبط با امور اوراق ارزی تعیین شده است اما عرضه این اوراق، صرفاً با مجوز کمیسیون ارز بانک مرکزی مجاز است.  معاملات ثانویه اوراق مرابحه ارزی نیز منوط به دریافت مجوز از کمیسیون ارز بانک مرکزی است.تعدیل نرخ سود و سررسید اوراق یورویی و تعیین نرخ سود اوراق سایر ارزهای جهان‌روا به غیراز یورو، طبق شرایط روز، توسط کمیسیون ارز بانک مرکزی انجام می‌شود. ناشر این اوراق نیز مکلف است در مقاطع 6ماهه از تاریخ عرضه اوراق مرابحه ارزی، نسبت به ارائه گزارش پیشرفت پروژه تعیین‌شده بانی که به تأیید امین رسیده است، به مرکز مبادله ارز و طلای ایران، اقدام کند.همچنین خرید اوراق از محل منابع ارزی مشمول رفع تعهد ارزی صادراتی ممنوع است.

مکث
اوراق مرابحه ارزی چیست؟

اوراق مرابحه ارزی نوعی از اوراق بهادار است که دارندگان آن به‌صورت مشاع، صاحب دارایی می‌شوند و دارای بازده ثابت است. این اوراق درواقع برای تامین مالی شرکت‌هایی استفاده می‌شود که قصد خرید تجهیزات یا اموال فیزیکی دارند اما برای این کار نیاز به منابع ارزی دارند.این اوراق به پشتوانه یک دارایی مشخص منتشر و منجر به تامین مالی شرکت‌ها برای اجرای طرح‌ها می‌شود.فایده انتشار اوراق مرابحه این است که هم تامین مالی برای شرکتی که متقاضی خرید یک دارایی یا احداث یک پروژه است انجام و هم سود ثابتی نصیب سرمایه‌گذاران می‌شود. 2 رکن اصلی انتشار این اوراق، ناشر و بانی هستند به این صورت که ناشر به وکالت از خریداران اوراق، ملزم به خرید یک دارایی مشخص به‌صورت نقد و فروش اقساطی آن به بانی است. سپس وجوه دریافتی از بانی را طبق دستورالعمل مشخص به خریداران اوراق مرابحه پرداخت می‌کند. در این قرارداد ناشر باید سود درنظر گرفته شده را اعلام کند‌ و ناشر و بانی موظف‌اند که در ابتدا مشخص کنند که چه مقدار سود ثابت به خریداران این اوراق پرداخت خواهند کرد.‌



 

این خبر را به اشتراک بگذارید