• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
پنج شنبه 15 تیر 1402
کد مطلب : 196517
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/DR6l6
+
-

تنش آبی اهواز در کنار اجرای طرح آبرسانی

گزارش روز
تنش آبی اهواز در کنار اجرای طرح آبرسانی

به موازات آبرسانی به برخی استان‌ها، تنش آبی همچنان ادامه دارد. ایران با آب و هوایی گرم و خشک از دهه‌های گذشته با تنش آبی مواجه بوده و اکنون با گرم‌شدن هوا نیاز آبی در بسیاری از استان‌ها بیشتر از هر زمان دیگری احساس می‌شود. به گزارش همشهری، در روزهای اخیر قطعی مکرر آب در ملاشیه اهواز گلایه شهروندان را به همراه داشته است. به‌گفته یکی از اهالی ملاشیه، چند روز است که اکثر خیابان‌های ملاشیه آب ندارند و فقط خانه‌های سمت جاده اصلی که نزدیک خرمشهر است آب دارند. این فرد با اشاره به اینکه مناطق پایین‌تر با مشکل آب مواجه هستند، به تسنیم گفت: «خیابان‌های 15، 16، 17، 18، 19سمت شرکت سدید، آخر خیابان 8(صلویچ)، خیابان رفیعی و خیابان‌های مقبره و سمت مدارس ملاشیه ازجمله این مناطق هستند.»
ظاهرا در مناطقی هم که آب هست، کم‌فشار بوده یا اینکه بوی فاضلاب می‌دهد؛ چنان‌که در حال حاضر با تانکر آبرسانی می‌شود، ولی تانکر آب جوابگوی اهالی منطقه نیست. این در حالی است که مدیر بخش فاضلاب شرکت آبفای اهواز گفت: «دو‌ خیابان ملاشیه با مشکل آب مواجه بودند که ما ناچار شدیم تانکر آب ببریم و مخازن آنها را پر کنیم.» افشین حاتمی درباره علت قطعی آب در منطقه ملاشیه عنوان کرد: «گرمای بیش از حد و همچنین قرار گرفتن منطقه در انتهای شبکه، علت این قطعی‌ها بوده که تا حدودی مشکلات رفع شده است.»

دغدغه آبرسانی به عشایر یزد
یزد یکی دیگر از استان‌هایی است که با تنش آبی مواجه است. در حال حاضر عشایر این استان با مشکل کمبود آب روبه‌رو هستند که رئیس اداره امور عشایر استان یزد تأکید کرد: مهم‌ترین دغدغه عشایر استان، تامین آب عشایر است.
جواد شمس به ایسنا گفت: «با توجه به نوع زیست عشایر و سیستم کوچ‌نشینی و جابه‌جایی دام در مراتع، یکی از اصلی‌ترین نیاز عشایر و دام آنها آب است. البته بخشی از آب مورد نیاز عشایر از منابع موجود در مراتع و یا به‌صورت آبرسانی سیار تامین می‌شود.»
او نیاز شبانه‌روزی عشایر استان را افزون بر ۲۰۰مترمکعب اعلام کرد و ادامه داد: «این میزان توسط تانکرهای آبرسان برای عشایر تامین می‌شود. متأسفانه هزینه‌های خرید آب و هزینه‌های جاری بالای تانکرهای آبرسان موجب افزایش قیمت تمام‌شده هر مترمکعب آب به عشایر شده است.» به‌گفته رئیس اداره امور عشایر استان یزد، با پیگیری‌های به عمل آمده و درخواست تخصیص ویژه آب به عشایر امید است در آینده‌ای نزدیک شاهد کاهش هزینه‌های آبرسانی به عشایر باشیم.» تعداد عشایر استان یزد هم‌اکنون یک‌هزار و ۴۲۲ خانوار است.

آبرسانی به روستاهای کهگیلویه و بویراحمد
علاوه بر آبرسانی به روستاهای استان سیستان و بلوچستان، آب به روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد رسید. چنان‌که چندین طرح آبرسانی روستایی در کهگیلویه و بویراحمد به ایستگاه افتتاح رسیده و همزمان با حضور هیأت دولت در استان بهره‌برداری می‌شود. جالب اینکه کهگیلویه و بویراحمد ازجمله استان‌های پر آبی است که در سال‌های اخیر بیش از 5شهر و ۲۶٠روستای آن با تنش آبی مواجه شدند. قریب به ۱۰درصد رواناب‌های ایران پهناور از استانی که تنها یک درصد جمعیت کشور را داراست عبور کرده و چرخه توسعه آن برنامه‌ریزی مناسبی برای عبور از ضعف‌ها نداشته است.
اکنون آب پایدار به چندین روستا و منطقه در کهگیلویه و بویراحمد رسیده و این طرح‌ها همزمان با سفر دولت به بهره‌برداری می‌رسد که پروژه‌های آبرسانی حدود ۳۰هزار نفر را پوشش می‌دهد. مدیرعامل آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد به مهر گفت: «شرکت آب و فاضلاب استان ۶پروژه آبرسانی، تکمیل مخزن و توسعه خطوط انتقال و شبکه توزیع را برای سفر دوم دولت سیزدهم به استان تدارک دیده است.»
امید صالحی ادامه داد: «تکمیل مخزن ۵۰۰۰مترمکعبی مادوان، توسعه و اصلاح شبکه‌های آب یاسوج و برخی مناطق شهری شهرستان بویراحمد، آبرسانی به روستاهای «چم عربی، کل‌کل عباس‌آباد، نده، گردنتل، اسکندری و روستاهای گردوه» بخشی از پروژه‌های فعال ما در استان بودند که آماده افتتاح شده است.» به‌گفته مدیرعامل آب و فاضلاب این استان، حجم اعتباری این پروژه‌ها بالغ بر ۲۳۰میلیارد ریال است و جمعیتی ۳۰هزار نفری را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.
 او گفت: «یکی از اقدامات ما برای کاهش تنش آبی در استان، اصلاح و توسعه شبکه آب در روستاهای استان بود که با همکاری بسیج سازندگی آبرسانی به ۴۸روستا در 2 سال اخیر به‌صورت ۱۰درصد انجام شده است.»‌ صالحی با اشاره به عملیات آبرسانی به ۱٠٠روستا اضافه کرد:‌ «حدود ۱۰۰روستا نیز با درصدهای پیشرفت فیزیکی مختلف در حال کار است و برای سال جدید نیز به‌زودی تفاهمنامه‌ای با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) و معین آنها که بسیج سازندگی در استان است منعقد می‌شود که از قِبَل آن، آب پایدار به ۶۰۰روستای محروم استان می‌رسد.»
با توجه به تنش آبی موجود در مناطق مختلف استان، تکمیل پروژه‌های آبرسانی روستایی می‌تواند گامی مطلوب در خدمت‌رسانی پایدار و تحقق عدالت توزیعی در مناطق باشد و کاهش مهاجرت با تکیه بر افزایش ظرفیت‌های زیرساختی رقم بخورد.‌‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید