• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 21 خرداد 1402
کد مطلب : 194139
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/6622z
+
-

سومین نزول سنگین بورس در سال‌جاری رقم خورد

شاخص کل بورس تهران در مبادلات دیروز 2 /3 درصد افت کرد

به‌دنبال نزول قیمت دلار، روز گذشته شاخص کل بورس تهران نیز با افت سنگین 3.2درصدی مواجه و بیش از 328هزار میلیارد تومان از ارزش کل بازار سهام کاسته شد. قیمت دلار ظرف چند روز گذشته پس از ماه‌ها، وارد کانال 49هزار تومان شده است. به گزارش همشهری، روند نزولی شاخص کل بورس تهران که از  17اردیبهشت‌ماه آغاز شده است، دیروز ابعاد تازه‌تری به‌خود گرفت. ‌

نزول 3.2درصدی
در دادو ستد‌های روز گذشته شاخص کل بورس تهران با 73هزار واحد کاهش معادل 3.2درصد نزول کرد و به محدوده 2میلیون و 215هزار واحد رسید. این سومین نزول سنگین شاخص بورس از ابتدای سال‌جاری تاکنون است. پیش از این یک‌بار شاخص کل بورس تهران در17اردیبهشت 3.7درصد و 18اردیبهشت 5.2درصد افت کرده بود. تحت‌تأثیر نزول روز گذشته، بیش از 328هزار میلیارد تومان از ارزش بازار سهام کاسته شد و ارزش کل بازار سهام به 10187هزار میلیارد تومان معادل 205میلیارد دلار رسید.
 دیروز همچنین بیش از 1641میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شد و نسبت خروج پول به ارزش کل معاملات خرد به 21.5درصد رسید که نشان می‌دهد سهامداران به‌دلیل تداوم روند نزولی در حال خروج از بورس هستند.
آن طورکه آمارها نشان می‌دهد، از 17اردیبهشت‌ماه که روند نزولی بورس آغاز شده است، نزدیک به 20هزار میلیارد تومان نقدینگی از سوی سهامداران حقیقی از بورس خارج شده است.
 بخش عمده این نقدینگی راهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت شده است. دیروز همچنین ارزش کل معاملات خرد به 7هزار و 627میلیارد تومان رسیده که پایین‌ترین میزان مبادلات از ابتدای سال تاکنون است.

دلایل نزول
به لحاظ بنیادی بین شاخص بورس و قیمت دلار همبستگی وجود دارد و در زمان‌هایی که نرخ دلار با رشد یا نزول مواجه شود، شاخص بورس نیز به این موضوع واکنش نشان می‌دهد. بر همین اساس تحلیلگران، نزول روز گذشته شاخص بورس را با نزول قیمت دلار مرتبط می‌دانند. از روز پنجشنبه، قیمت هر دلار آمریکا پس از ماه‌ها به کانال 49هزار تومان سقوط کرد و احتمال افت بیشتر قیمت دلار افزایش یافته است. از 6خرداد تاکنون، قیمت هر دلار آمریکا 5درصد افت کرده است. نزول قیمت دلار بعد از آن آغاز شده است که برخی رسانه‌ها از انجام مذاکرات غیرعلنی بین ایران و آمریکا خبر دادند. انتظار می‌رود درصورت حصول نتایجی در این زمینه قیمت دلار تا محدوده 45هزار تومان عقب نشینی کند. در چنین شرایطی انتظار می‌رود شاخص بورس نیز به این موضوع واکنش نشان دهد و با نزول بیشتری مواجه شود؛ با این حال احتمال نزول شاخص بورس به کمتر از 2میلیون واحد زیاد نیست.

تحلیل کارشناسان
تحلیلگران بر این باورند که حتی در صورت دستیابی به یک توافق سیاسی و کاهش قیمت دلار، باز هم بازار سهام در سال‌جاری پتانسیل رشد دارد. به زعم آنها، حصول توافق می‌تواند منجر به تسهیل روابط تجاری و افزایش سودآوری شرکت‌های بورس شود.
احمد اشتیاقی، کارشناس بازارسرمایه در این‌باره می‌گوید: حتی اگر یک توافق سیاسی انجام شود که منجر به کاهش قیمت دلار شود، باز هم این موضوع نمی‌تواند اثر منفی بر سودآوری شرکت‌های بورس داشته باشد. او  افزود: درصورت ‌ یک توافق سیاسی، با گشایش‌هایی که در حوزه تجاری به‌وجود می‌آید، درآمد شرکت‌ها افزایش می‌یابد و حتی ارزش سهام شرکت‌های غیرصادراتی مانند بانک‌ها نیز می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد؛ بنابراین نمی‌توان گفت با افت قیمت دلار کلیت بازار دچار نزول سنگین خواهد شد.
‌سمیه صفری، کارشناس دیگر بازار سرمایه نیز در این باره گفت: با وجود انتشار اخبار ضدونقیض در مورد برجام به‌نظر می‌رسد سهامداران هنوز نتوانسته‌اند تصمیم قاطعی برای تداوم سرمایه‌گذاری در بورس بگیرند و در واقع بازار در یک بلاتکلیفی به سر می‌برد.
او اضافه کرد: در صورتی که گمانه‌زنی‌ها راجع به برجام به سمت توافق شدت گیرد، می‌توان انتظار معاملات بهتری را در گروه خودرو‌سازی‌ و بانکداری داشت‌. ‌مجید عشقی، رئیس سازمان بورس نیز آخر هفته قبل درباره وضعیت بازار سهام گفته بود: بازار سهام از منظر بنیادی با هیچ مشکلی روبه‌رو نیست و مسیر خود را طی می‌کند. او با بیان اینکه گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها نشان می‌دهد که در 2‌ماه گذشته شرکت‌های بورس عملکرد مطلوبی داشته‌اند، تأکید کرد: کاهش قیمت دلار تأثیر چندانی بر فروش شرکت‌ها ایجاد نمی‌کند؛ امیدواریم سودآوری شرکت‌ها مناسب باشد. دست اندرکاران سازمان بورس همه تلاش خود را برای تشکیل و افزایش سرمایه شرکت‌ها می‌کنند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید