• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
جمعه 5 خرداد 1402
کد مطلب : 192831
+
-

همه خبرسازان هفته

چهره‌های هفته

همه خبرسازان هفته

در هفته‌ای که گذشت نام بعضی افراد بر سر زبان‌ها افتاد؛ افرادی که به دلایل مختلف، مثبت یا منفی، در متن یک ماجرای مهم روز بودند و افکار عمومی به آنها توجه نشان داد. با هم چهره‌های خبرآفرین این هفته را مرور می‌کنیم.

اجتماعی
الکس اعدام شد!


شهروز سخنوری را با نام الکس می‌شناختند؛ مدیر ارشد یک شبکه گسترده قاچاق زنان و دختران با هدف فساد و فحشا. این سرکرده باند قاچاق که در دوبی و مالزی فعالیت می‌کرد، سرانجام شنبه به سزای اعمالش رسید. پرونده این گروه فاسد و مدیرانش از دی ‌ماه 1398کلید خورد. پلیس با تحقیقات و بررسی‌های اطلاعاتی، شاخه‌های این شبکه بین‌المللی قاچاق زنان و دختران را شناسایی کرد و در نهایت به نام 4سرکرده این باند رسید که یکی از آنها الکس بود. درخواست به اینترپل برای استرداد این مجرم به ایران، به سرعت صادر شد. الکس که سال 1362از ایران خارج شده بود و در کشورهایی مانند هند، امارات، آمریکا، مالزی و اوکراین زندگی می‌کرد، در این مدت به ایران هم رفت‌وآمد داشت، اما پس از دستگیری و استرداد او به ایران در سال1399، تحقیقات قضایی درباره‌اش شروع شد. با توجه به محتویات پرونده، اقرارها و اعترافات متهمان در مرحله تحقیقات مقدماتی، دادرسی، استخراج فیلم‌های مستهجن تهیه شده از گوشی تلفن‌ همراه متهم شهروز سخنوری و با توجه به اعترافات صریح نامبرده مبنی بر مبادرت به تاسیس و اداره شبکه وسیع فساد و فحشا در سطح بین‌المللی که در فضای مجازی فعالیت و دختران ایرانی و خارجی را جذب می‌کرد، دادگاه انقلاب اسلامی تهران پس از رسیدگی پرونده، اقدامات نامبردگان را که به‌صورت گسترده انجام شده و موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور شده بود، از مصادیق افساد فی‌الارض تشخیص داد و به اعدام الکس رأی داد. در نهایت شنبه گذشته، این مجرم سابقه‌دار به دار مجازات آویخته شد.

واکنش قاطع امیرعبداللهیان به لفاظی‌های طالبان
بعد از تأکید رئیس‌جمهور کشورمان مبنی بر بازپس‌گیری حق مسلم مردم سیستان و بلوچستان از حقابه هیرمند و اخطار به حاکمان افغانستان، این موضوع لفاظی‌های طالبان را در پی داشت. حالا روز گذشته، حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان در حاشیه مراسم تجدید بیعت با آرمان‌های امام راحل که ظهر پنجشنبه در حرم مطهر امام خمینی(ره) برگزار شد، ضمن ابراز ناخرسندی از تشکیل نشدن دولت فراگیر در افغانستان گفت: به صراحت به هیأت حاکمه فعلی افغانستان گوشزد کردیم که ما هیأت حاکمه فعلی افغانستان را به رسمیت نشناخته‌ایم و به صراحت گفته‌ایم که شرط آن تشکیل دولتی فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان است، طالبان بخشی از واقعیت افغانستان است، نه همه آن.
وزیر امورخارجه کشورمان درباره موضوع حقابه جمهوری اسلامی هم تأکید کرد: ما در موضوع حقابه جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگوهایی را با افغانستان داریم و معتقدیم قرارداد۱۳۵۱ به دقت در مسیر حقوقی خود باید مورد توجه قرار گیرد، به مقامات حاکم بر افغانستان به صراحت گفته‌ایم که حل مشکل حقابه از طریق بیانیه سیاسی نیست، بلکه از طریق اقدام حقوقی در چارچوب عهدنامه۱۳۵۱ است.
او ادامه داد: درگیری‌های مرزی پراکنده‌ای که در ماه‌های گذشته در مرز ایران و افغانستان به وقوع پیوسته، یک عامل نگرانی است، به صراحت به حاکمان افغانستان اعلام کرده‌ایم که در کنار همسایگی با داشتن ۹۰۰کیلومتر مرز، درحالی‌که ما در حوزه اقتصاد و تجارت مرزی و انواع حمایت‌ها از مردم افغانستان و تنظیم مناسبات با هیأت حاکمه‌ای که آن را به لحاظ حقوقی و سیاسی به رسمیت نشناخته‌ایم، در مسیر تعامل هستیم.
امیرعبداللهیان در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: ما نمی‌خواهیم خاطره تلخ مزار شریف تکرار شود، بلکه می‌خواهیم به روند صلح و امنیت و توسعه افغانستان کمک کنیم و انتظار متقابلی از حاکمان افغانستان داریم.

سیاسی
206 یا لندکروز ؟!


اگر شما قصد انتخاب خودرو داشته ‌باشید، میان لندکروز و 206کدام را برمی‌گزینید؟ به‌نظر شما این دو خودرو اصلا تفاوتی با هم دارند یا نه؟ مصطفی میرسلیم، نماینده مردم تهران این هفته با ابراز نظر، بسیار خبرساز و بحث‌برانگیز شد. او در برنامه تهران 20 که روز دوشنبه از صدا و سیما پخش شد مناظره‌ای درباره موضوع خودرو با جلال رشیدی‌کوچی یکی دیگر از نمایندگان تهران داشت که به دفاع تمام‌قد از خودروسازان پرداخت، از تشبیه خودروهای تولید داخل به لگن گلایه کرد و در نهایت از مردم خواست از خودروسازان حمایت کنند. در بخشی از مناظره، رشیدی‌کوچی با بیان اینکه حمایت از تولید داخلی ضروری است، تأکید کرد: نه برای خودروهایی که متهم اصلی آلودگی هوا و تصادفات مرگبار و اغلب غیرتولیدی و مونتاژ هستند. در ادامه فضای مناظره با طرح عضویت میرسلیم در هیأت مدیره شرکت‌های خودروسازی به مجادله کشیده شد و نماینده تهران با تکذیب این موضوع تهدید کرد اگر به این صحبت‌های دروغ و غیرمستند ادامه دهید از جلسه بیرون می‌رود. صحبت‌های نمایندگان تهران در فضای مجازی و رسانه‌ها در روزهای گذشته بسیار بحث برانگیز شد و البته انتقاداتی را نیز به همراه داشت. حالا میرسلیم یکی از ترندهای کاربران فضای مجازی شده است.

فرهنگی
تولد 100سالگی‌ات مبارک شمس تبریزی ما

هفته گذشته 2 مراسم برای پاسداشت تولد «محمدعلی موحد» شاعر، ادیب و عرفان پژوه یکی از سوی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و دیگری از سوی مجله بخارا در مرکز دایره‌المعارف اسلامی دارآباد برگزار شد. در مراسم مجله بخارا به ‌جز چهره‌های سرشناس و استادان، مردم بسیاری خود را به تولد 100سالگی مردی رسانده بودند که پاسدار یک عمر تلاش و خدمت او به فرهنگ این سرزمین باشند.  در مراسم صدمین زادروز که با حضور پرشور اهالی فرهنگ، هنر و دوستداران این شخصیت فرهیخته همراه بود، جمعی از اندیشمندان و بزرگان ادب و هنر ایران‌زمین ازجمله محمدرضا شفیعی‌کدکنی، شهرام ناظری، مصطفی ملکیان، ژاله آموزگار و ... سخنرانی کردند. علاوه بر حضور چهره‌های فرهیخته فرهنگ و هنر، ویژگی خاص این مراسم، بزرگداشت شخصیت فرهیخته با حضور خودش در یکصدمین سالروز تولدش بود. چون بنا به رسم نامهربان زمانه اغلب وقتی از یکصدمین زادروز بزرگی سخن می‌گوییم، یا چهره در نقاب خاک کشیده یا نای سخن گفتن ندارد و زمینگیر و ناتوان شده است. ولی به لطف خدا این چهره فرزانه در 100سالگی، هم زنده است و هم هوشیار. محمدعلی موحد عرفان‌پژوه، تاریخ‌نگار، حقوقدان و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و نویسنده مجموعه چند جلدی «خواب آشفته نفت» در 2خرداد 1302در تبریز متولد شده است.

هنری
جهان؛ شیفته نوا و صدا


این هفته کاربران فضای مجازی با پسر نوجوانی آشنا شدند که خبری درباره او منتشر شد. ماجرا از این قرار بود که اهالی این رسانه، بعد از پخش ویدئویی از نوازندگی و آواز یک نوجوان خوشرو، با پسری به نام «جهان» آشنا شدند که در مترو کار می‌کند. او کار را با فروختن فال در واگن‌های مترو شروع کرده، اما شوق و علاقه‌اش به موسیقی در کنار نیازش به کسب درآمد برای خانواده، باعث شده در 2سال اخیر به آواز خواندن و نواختن دایره مشغول شود. جهان 13ساله است و به‌دلیل مشکلاتی که برای پدرش رخ داده، مجبور است در این سن کم، کار و خرج خانواده‌اش را تأمین کند. او جزو جمعیت مهاجران افغانستانی است و می‌گوید عاشق موسیقی است. بعد از انتشار ویدئویی از این پسر با استعداد سیل پیام‌ها از طرف مردم برای کمک به او سرازیر شده است. اردوان کامکار، موزیسین مشهور کشورمان از خانواده هنرمند کامکارها، اعلام آمادگی کرده تا در آموزشگاه خودش، به جهان دف‌نوازی را آموزش داده و یک‌ساز دف هم به او هدیه دهد. از طرف دیگر قرار است جهان به‌زودی در کلاس‌های آواز و صداسازی آکادمی موسیقی امین بیات، آهنگساز و نوازنده کشورمان شرکت کند. علاوه بر اینها گروهی از هموطنان هم اعلام آمادگی کرده‌اند تا با تامین هزینه‌های جاری خانواده جهان، این پسر با استعداد را از کار کردن معاف کنند تا او بتواند سراغ تحصیل برود. با همت شهروندان نوع‌دوست، حالا یک پسر با استعداد در ابتدای مسیر تازه‌ای در زندگی‌اش ایستاده که او را به‌ سوی موفقیت و آرزوهایش خواهد رساند.

بین‌الملل
پرواز میان ستارگان

برای زنان همه دنیا، رسیدن به آرزوهایی که دست‌نیافتنی به‌نظر می‌رسند، افتخار همیشگی محسوب می‌شود. حالا یک زن دانشمند و محقق سعودی موفق شده سد محدودیت را بشکند و به سفری فضایی برود. ریانه برناوی، محقق سرطان از عربستان سعودی در ماموریت ایستگاه بین‌المللی فضایی شرکت می‌کند. او به همراه دیگر فضانورد سعودی به نام علی القرنی، نخستین زوج فضانورد سعودی هستند که در چند دهه اخیر به فضا سفر می‌کنند. شرکت فضایی اسپیس ایکس(SpaceX) 4فضانورد ازجمله 3فضانوردی را که هزینه این سفر را پرداخته‌اند، برای اقامت یک هفته‌ای به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب کرد. دیگر‌ فضانوردان این ماموریت پگی ویتسون، فضانورد سابق ناساست که چهارمین پرواز خود را به ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام می‌دهد و همچنین جان شافنر، تاجری از تنسی که به‌عنوان خلبان خدمت می‌کند. این 4 نفر کمی بیش از یک هفته را در فضا سپری کرده و قبل از بازگشت به خانه در سواحل ایالت فلوریدا در جنوب ایالت متحده فرود خواهند آمد. برناوی پس از استقرار در مدار گفته است: تماشای زمین از این کپسول، احساس شگفت‌انگیزی است. برناوی پیش‌تر گفته بود که مایه لذت و افتخار است که نخستین زن فضانورد سعودی باشد که به فضا سفر می‌کند. او که مشتاقانه منتظر به اشتراک گذاشتن تجربیات خود با کودکان در هنگام حضور در ایستگاه بین‌المللی فضایی است، اعلام کرده: «توانایی دیدن چهره آنها وقتی یکی از هموطنانشان از تجربیات حضورش در فضا تعریف می‌کند بسیار هیجان‌انگیز است. این یک فرصت عالی برای من است تا میان ستاره‌ها پرواز کنم.»

ورزشی
دستکش طلایی علیرضا بیرانوند


در یک رقابت تنگاتنگ و فشرده، سرانجام این علیرضا بیرانوند بود که موفق شد دستکش طلایی لیگ بیست و دوم را کسب کند. او و حسین پورحمیدی مدت‌ها شانه به شانه هم حرکت کردند و نبردشان به هفته آخر کشیده شد. بیرانوند در قائمشهر کار سختی داشت و برای هجدهمین بار در این فصل توانست دروازه‌اش را بسته نگه دارد. بازگشت بیرانوند به پرسپولیس یکی از مهم‌ترین عوامل قهرمانی این تیم در فصل بیست و دوم بود. او در صدر جدول کلین‌شیت (بسته نگه داشتن دروازه) قرار گرفت. هجدهمین کلین‌شیت بیرانوند در یک فصل، رکورد کلین‌شیت در لیگ 16تیمی است. او برای چهارمین مرتبه به دستکش طلایی رسید تا از این نظر هم رکورددار شود. بیرانوند برای نخستین بار در لیگ چهاردهم به‌عنوان یک دروازه‌بان شش‌دانگ مطرح شد و همان سال، عنوان بهترین دروازه‌بان را در رقابت با مهدی رحمتی و رشید مظاهری کسب کرد. بعد به پرسپولیس رفت و با نخستین قهرمانی برانکو با پرسپولیس، عنوان بهترین دروازه‌بان را هم برای دومین بار کسب کرد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید