• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 8 خرداد 1402
کد مطلب : 192819
+
-

زیارتگاه‌هایی در دل این دیار میزبان زائران هستند

مرکز توسل و تقرب

استان‌های مرکزی
مرکز توسل و تقرب

دلشکستگان و دل‌گرفتگان وقتی از همه جا ناامید می‌شوند، خود را به میعادگاه‌هایی می‌رسانند تا بدون خجالت و بی‌آنکه کسی قضاوت‌شان کند، چند قطره اشک بچکانند و دل سبک کنند و به آرامش برسند. آستان‌های مقدس همان میعادگاه‌هایی است که تعدادشان در مرکز ایران کم نیست و حتی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری مذهبی این تکه از کشورمان محسوب می‌شود.

اصفهان
امامزاده هارون ولایت

نشانی:
ضلع جنوبی میدان عتیق، خیابان مشیر
مشخصات: بقعه تاریخی هارون ولایت در زمان شاه‌اسماعیل اول صفوی ساخته شده است.کاشی‌کاری‌های نفیس و شفافی در بقعه، محراب و رواق امامزاده دیده می‌شود که از شاهکارهای هنرمندان اصفهانی است. کتیبه‌ای مربوط به سال ۹۱۸ هجری قمری و زمان شاه‌اسماعیل اول نیز بر سردر امامزاده به چشم می‌آید. این اثر در تاریخ ۲۲ آذر ۱۳۱۳ با شماره ۲۲۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است. با توجه به مدارک تاریخی مقبره هارون ولایت متعلق به هارون بن علی بهاالدین یکی از نوادگان حضرت امام موسی کاظم(ع) است.

یزد
امامزاده جعفر

نشانی: مصلای عتیق، خیابان یکم صبوری
مشخصات: از نوادگان امام جعفر صادق(ع) و گنبد امامزاده بسیار زیبا و کاشی‌کاری‌های نقش بسته روی گنبد ماهرانه طراحی شده است. این اثر در تاریخ ۲۳ فروردین ۱۳۷۸ با شماره ۲۳۲۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. سنگ قبرمرمری که تاریخ مربوط به امامزاده و حسب و نسب وی برآن حک شده، نشان از قدمت اینجا دارد. بقعه کنونی، ‌صحن و رواق‌های اطرافش عمری در حدود یک قرن یا کمتر از آن دارد. حرم مطهر را4رواق نور و آینه با فضایی درابعاد ۲۷در ۲۷ مترمربع، فضایی آکنده از تابش و تصویر دربرگرفته است.

سمنان
بقعه متبرک علویان

نشانی: محلات، بلوار علویان
مشخصات: در غرب شهر سمنان و در منطقه محلات، بقعه بزرگ و تاریخی وجود دارد که به امامزاده علوی معروف است. طبق لوحی که در بقعه نصب شده، در این بارگاه ۱۰ تن آرمیده‌اند که 8تن آنها در داخل بنا و دو تن دیگر در خارج و در صحن شرقی در آغوش خاک هستند. براساس شواهد موجود، بقعه علویان را می‌توان یکی از آثار تاریخی دوره قاجاریه به‌حساب آورد که در زمان فتحعلی‌شاه ساخته شده است. این اثر به شماره ۲۴۲۲ در سال ۱۳۷۸ در ردیف آثار ملی به ثبت رسیده است.

آشتیان
امامزاده بی‌بی شهربانو

نشانی:
آشتیان، دهستان گرکان، جنوب روستای آهو
مشخصات: بر فراز تپه‌ای  ابتدای روستای آهو قرار گرفته و قدمتش به دوره صفویه برمی‌گردد. ساختمان بقعه با خشت و گل ساخته شده و روی آن گنبد مدوری تعبیه شده است. این اثر در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۵۰۲۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.ورودی بقعه از سمت شمال است. پلان بقعه، مربع مستطیل و 2 فضای متصل به هم دارد. مقبره نیز در وسط اتاق 5/1متر از کف اتاق، ارتفاع دارد و گچ اندود است. بر درِ قدیمی بقعه، ضمن صلوات بر چهارده معصوم نام استادکار عنایت‌الله با تاریخ 946ه. ق دیده می‌شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :
زیارتگاه‌هایی در دل این دیار میزبان زائران هستند
مرکز توسل و تقرب