• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 8 خرداد 1402
کد مطلب : 192816
+
-

در محضر چشمت آبرو می‌گیرم

غرب تهران
در محضر چشمت آبرو می‌گیرم

مریم باقرپور

شاید دغدغه‌ها و روزمرگی‌های زندگی در کلانشهری مثل تهران فرصت دیدنشان را برایمان کم کرده است اما بودنشان هویت و تاریخ شهر و محله‌هایمان را تشکیل می‌دهند. آستان مقدس بقاع متبرکه و امامزادگانی که نشانی میراث صدها سال قبل را تا امروز با خود یدک کشیده‌اند، در غرب پایتخت نیز تعدادشان بیش از تعداد انگشتان دست است که این نگین‌های درخشان، مردم بسیاری را به‌سوی خود جلب می‌کنند.

منطقه2
با شکوه و پرازدحام امامزاده صالح فرحزاد


قدمت: 968قمری
پیشینه و نسب: امام زین‌العابدین (ع)
نشانی: بزرگراه یادگار امام(ره)، خیابان ایثار، روبه‌روی پارک گلپاد
ویژگی: در دامنه کوهستان‌های شمال‌غرب تهران، امامزاده با ایوانی بلند و 2ستون چوبی و یکی از قبرستان‌های قدیمی فرحزاد نیز در کنار این امامزاده قرار دارد. سال 1348یا 1349هجری شمسی بود که امامزاده تقریباً مخروبه و از یک اتاق کاهگلی کوچک در وسعت 4متر و نیم طول و 4متر و نیم عرض ساخته شد که سندش روی سنگی در بالای قبر حک است. در حیاط امامزاده پنج تن از شهدای گمنام هشت سال دفاع‌مقدس به خاک سپرده‌ شده‌اند.

منطقه2
امامزادگان عینعلی و زینعلی  ع

قدمت: قاجاریه
پیشینه و نسب: امام‌سجاد (ع)
نشانی: بزرگراه اشرفی اصفهانی، میدان پونک، بلوار پونه یک، کوچه پونه سه
ویژگی‌ها: امامزادگان عینعلی ۱۱ ساله و زینعلی ۱۵ ساله بودند که ۱۱۵۳ سال پیش توسط مأموران کشته و در کنار درخت چنار به خاک سپرده شدند. امامزاده از بیرون به شکل مربع دیده می‌شود اما نمای داخلی‌اش شکل هشت‌ضلعی دارد. تا سال 1380بقعه چوبی بود و اکنون بازسازی شده و نمای متفاوتی به‌خود گرفته است. این روزها در محوطه امامزاده انواع خدمات درمانی، ورزشی، قضایی و... به مراجعان ارائه می‌شود.

منطقه5
امامزاده سیدمحمد نوربخش

قدمت: قرن 9هجری
پیشینه و نسب: پدری به امام زین‌العابدین (ع)  و مادری به امام‌موسی کاظم (ع)  می‌رسد.
نشانی: دهستان سولقان، ده پایین، کوچه امامزاده
ویژگی: سیدمحمد نوربخش، از عارفان و صالحانی بود که پس از مبارزه، زندانی‌شدن و تبعید در روستای سولقان درگذشت. این امامزاده که به واسطه سریال «مسافری از هند» و مسلمان‌شدن «سیتا» بر سر زبان‌ها افتاد، وسط روستای سولقان قرار دارد و به امامزاده نور نیز معروف است. بنای اصلی بقعه ساده و آجری بود که توسط بانو «بی‌بی کوکب اعظم کاکویی» و خیران بازسازی شده است. درختان سرو، کاج و بید بر همه‌جا سایه افکنده است.

منطقه5
امامزادگان سیدجعفر ع   و حمیده خاتون س

قدمت: 400تا 500سال  
پیشینه و نسب: امام موسی ابن‌جعفر (ع)   
نشانی: بلوار اشرفی اصفهانی، خیابان شهید امیر ابراهیم، تقاطع خیابان‌های ۲۲ بهمن و شهید ناطق نوری
ویژگی: به اعتقاد اهالی، سیدجعفر(ع) و حمیده خاتون(س) خواهر و برادری بودند که در کودکی به باغ‌فیض رفتند و بعد از تحمل بیماری سخت درگذشتند. بنای آجری بقعه با مساحت ۶۰۰ مترمربع، از سال ۱۳۷۰بازسازی شده و شامل ایوان، حرم وسیع و غرفه‌هایی در اطراف است. ایوان بقعه یک در بزرگ (اصلی) و دو در کوچک دارد که به واسطه چند پلکان به حرم می‌رسد. وجود درختان چنار چند صد ساله به همراه قنات باغ‌فیض که آب زیادی دارد، به محوطه و باغ باصفای آستان امامزادگان جلوه خاصی بخشیده است.

منطقه22
امامزاده قاسم ع  سنگان

قدمت: بیش از هزارسال
پیشینه و نسب: امام‌حسن (ع)
نشانی: جاده امامزاده داوود، جاده سنگان شمالی
ویژگی: بیشتر افراد امامزاده قاسم روستای 700ساله سنگان را به‌وجود چنار هزار ساله‌اش می‌شناسند؛ درختی که سال 1393در فهرست میراث فرهنگی به ثبت رسید. براساس روایات امامزاده قاسم(ع) برادر امامزاده داوود(ع) است که در دوره عباسیان، همراه عمو و برادرش در سفر به خراسان هنگام فرار از دست دشمنان به کوه آمدند، اما در نهایت به شهادت رسیدند. امامزادگان علاءالدین(ع) و عقیل(ع) نیز در سنگان قرار دارد.

منطقه9
امامزادگان عبدالله و زید ع

قدمت: 526هجری قمری
پیشینه و نسب: حضرت‌اباالفضل‌العباس (ع)
نشانی: خیابان جی، خیابان امامزاده عبدالله(ع)، کوچه امامزاده
ویژگی: یکی از باصفاترین امامزادگان پایتخت است که ضریحش از سال 1350تا سال 1383چوبی و هشت‌ضلعی بود تا اینکه‌ماه محرم سال 1383ضریح جدید برایش طراحی و نصب شد. نقل است امامزادگان عبدالله و زید (ع) پس از واقعه عاشورا و به شهادت رسیدن پدرشان به سبب فشارهای مخالفان و دشمنان آن حضرت، به ایران آمدند و ابتدا به ری و طالقان رفتند و سپس به قلعه جی رسیدند. پس از درگیری در این محل به شهادت رسیدند و در همان محل دفن شدند. در سال 1378در آن کتابخانه و مرکزی به وسعت 350مترمربع برای استفاده عموم ساخته شد.







 

این خبر را به اشتراک بگذارید